افزونه چیست؟ + نکات مهم در مورد افزونه‌ها

اگر به تازگی کار با وردپرس را شروع کرده‌اید، با کلمه «افزونه» مواجه شده‌اید ولی معنی آن را نمی‌دانید. در این مقاله به سوال «افزونه چیست؟» پاسخ خواهیم داد. سپس چند نکته در مورد روش‌های استفاده از افزونه‌ها، انتخاب بهترین افزونه و انواع افزونه‌‌ها خواهیم گفت. در پایان به بررسی سوالات متداول در مورد افزونه‌ها پرداخته‌ایم که قطعاً سوالات شما هم هستند.
(امتیاز 0 از 0 رای)
/5

برای رسیدن به پاسخ سوال «افزونه چیست؟» بگذارید با یک مثال ملموس شروع کنم. وقتی موبایل می‌خرید، از همان ابتدا می‌توانید برخی کارها مثل تماس گرفتن، ارسال پیام، عکس گرفتن و … را انجام دهید. اما برای اینکه بتوانید کارهای بیشتری مثل ویرایش ویدئو را با موبایلتان انجام دهید، باید از نرم‌افزارها استفاده کنید. تصور کنید هسته وردپرس مانند یک موبایل کاملاً نو با تنظیمات کارخانه است. اما کاربران برای بهبود عملکرد وردپرس، برنامه‌های اضافی روی آن نصب می‌کنند.

عملکرد افزونه هم به نرم‌افزارهای موبایلتان شبیه است. افزونه وردپرس، یک قطعه کدی است که به سایت وردپرسی شما وصل می‌شود. افزونه‌ها می‌توانند قابلیت جدیدی به سایت شما اضافه کنند یا قابلیت‌های موجود در سایت را گسترش دهند. به کمک افزونه‌های وردپرسی می‌توانید هر نوع سایتی از سایت فروشگاهی تا سایت شرکتی و … را بدون یک خط کدنویسی بسازید. نام دیگر افزونه پلاگین (Plugin) است.

بیش از 59 هزار پلاگین رایگان در مخزن وردپرس وجود دارد و هزاران پلاگین پرمیوم توسط توسعه‌دهندگان مختلف نوشته شده است. هر آنچه که نیاز سایت شما است، به احتمال زیاد پلاگینی برای رفع آن نیاز وجود دارد.

از آنجایی که وردپرس متن باز است، می‌توانید برای اضافه کردن هر قابلیتی به سایتتان، کدهای منبع را اصلاح کنید یا آنها را توسعه دهید. ولی اگر مثل اکثر کاربران وردپرس، کدنویسی بلد نیستید، افزونه‌ها این کار را برای شما انجام می‌دهند.

هدف اصلی سیستم مدیریت محتوای وردپرس این است که برای طراحی سایت به توسعه دهندگان نیاز نداشته باشید و افزونه‌ها در راستای رسیدن به همین هدف ایجاد شده‌اند.

یک افزونه بسته به ویژگی‌هایش، می‌‌تواند تغییرات کوچک تا تغییرات اساسی در سایت ایجاد کند. مثلاً ممکن است یک افزونه سایت شما را از بلاگ به فروشگاه اینترنتی تبدیل کند و یک افزونه دیگر فقط برای ایجاد دکمه اشتراک‌گذاری محتوا در واتساپ استفاده شود. در واقع یکی از دلایلی که امروزه وردپرس به عنوان یک سیستم مدیریت محتوای انعطاف‌پذیر، با کارکرد ساده و پر از قابلیت‌های مختلف شناخته می‌شود، وجود افزونه‌ها است.

تاثیر بعضی از افزونه‌ها روی فرانت‌اند (بخشی از سایت که برای کاربر قابل مشاهده است) است و برخی دیگر روی بک‌اند (بخش مدیریت سایت) اثر می‌گذارند. به عنوان مثال افزونه‌های امنیت و سئو، روی بک‌اند اثر می‌گذارند ولی تاثیر افزونه‌هایی مثل افزونه چت آنلاین، روی فرانت‌اند هم دیده می‌شود.

روش‌های پیدا کردن افزونه‌های وردپرس

برای پیدا کردن پلاگین‌های وردپرس به سایت، چند روش مخالف وجود دارد. پلاگین‌های رایگان، از طریق بخش افزونه‌ها در مخزن وردپرس یا داشبورد وردپرس قابل دسترسی هستند. برای آشنایی با داشبورد وردپرس می‌توانید مقاله «نحوه کار با پیشخوان وردپرس» را مطالعه کنید.

اما برای دریافت افزونه‌های پرمیوم و پولی وردپرس، باید افزونه را از سایت‌های معتبر خریداری و دانلود کرده و سپس روی سایتتان نصب کنید. سایت‌های مرجع معروف برای دانلود افزونه اورجینال وردپرس، عبارتند از:

دقت داشته باشید که بسیاری از توسعه دهندگان، فقط از طریق سایت خودشان افزونه می‌فروشند. پس در مسیر پیدا کردن پلاگین‌های خوب، حتماً در گوگل هم جستجو کنید.

روش دیگر دستیابی به افزونه‌های وردپرس، خرید از مارکت‌های معتبر ایرانی است که نسخه اورجینال را به زبان فارسی ارائه می‌دهند. مثل سایت‌های ابزار وردپرس، ژاکت و راست‌چین که می‌توانید افزونه‌های فارسی وردپرس را از این سایت‌ها تهیه کنید.

روش بعدی که به هیچ عنوان آن را توصیه نمی‌کنیم، استفاده از افزونه‌های نال شده و بدون لایسنس است. در برخی سایت‌ها، افزونه‌های پولی را به رایگان در اختیارتان قرار می‌دهند ولی این افزونه‌ها امنیت سایت شما را به خطر می‌اندازند و نباید از آنها استفاده کنید.

اگر به دنبال افزونه‌ای بسیار خاص هستید که قبلاً ساخته نشده، می‌توانید به افراد حرفه‌ای سفارش افزونه وردپرس بدهید تا مطابق نیازتان آن را بسازند. البته قبل از این کار، مجدداً یک بار دیگر جستجو کنید، چون احتمالاً افزونه‌ی مورد نظرتان قبلاً ساخته شده است.

بعد از دستیابی به افزونه مورد نظرتان با استفاده از یکی از روش‌های گفته شده، برای نصب افزونه می‌توانید از مقاله «روش‌های حرفه‌ای نصب افزونه در وردپرس» کمک بگیرید.

مزیت استفاده از پلاگین‌های وردپرس به جای تغییر کدهای هسته وردپرس

اولین نکته این است که اگر بخواهید برای اضافه کردن یک قابلیت به سایت، از کدنویسی استفاده کنید؛ باید دانش برنامه‌نویسی داشته باشید. اما بیایید فرض کنیم به کدنویسی تسلط دارید و برای اضافه کردن یک قابلیت جدید به سایتتان، فایل‌های هسته وردپرس را ویرایش کرده‌اید.

وقتی هسته وردپرس به روز می‌شود، تمام فایل‌های هسته به همراه آنچه شما تغییر داده‌اید، بازنویسی می‌شود. بنابراین باید دوباره فایل‌های هسته وردپرس را ویرایش کنید. ولی اگر برای اضافه کردن یک قابلیت به سایتتان، از افزونه‌ها استفاده کنید، به محض به روزرسانی هسته وردپرس، فقط کافیست افزونه را به روز کنید! به همین راحتی!

نکات مهم در مورد انتخاب افزونه

از آنجایی که نصب یک افزونه به معنی اضافه کردن کد به سایت شما است، باید در انتخاب پلاگین‌ها دقت کنید. انتخاب اشتباه یک افزونه می‌تواند منجر به موارد زیر شود:

  • ایجاد خطا در سایت
  • به خطر انداختن امنیت سایت
  • کند شدن سایت
  • اضافه کردن کدهای مخرب به صورت عمدی

همانطور که گفتیم ده‌ها هزار پلاگین مختلف وجود دارد و انتخاب پلاگین مناسب کار ترسناکی است. بسیاری از افزونه‌ها، عملکرد یکسانی دارند ولی برخی کدنویسی بهتری دارند! پس مهم است که بتوانیم بهترین افزونه را انتخاب کنیم. پس باید نکات زیر را در نظر بگیریم.

  • افزونه‌های رایگان وردپرس: شما می‌توانید از مخزن وردپرس، هر افزونه رایگانی را روی سایتتان نصب کنید. ولی استفاده از افزونه‌های نال شده اکیداً ممنوع است!
  • آخرین به روز رسانی افزونه: اگر زمان زیادی از آخرین به روزرسانی پلاگین مورد نظرتان می‌گذرد، انتخاب خوبی برای سایت شما نیست و بهتر است به سراغ افزونه‌ی دیگری بروید.
  • سازگاری با آخرین نسخه وردپرس: اگر این چنین نباشد، ممکن است با مشکلات زیادی در سایتتان روبرو شوید.
  • پشتیبانی عالی: افزونه‌ای که می‌خرید باید پشتیبانی خوبی داشته باشد. یکی از نتایج پشتیبانی خوب این است که اگر افزونه با قالب سایتتان تداخل داشته باشد، می‌توانید با پشتیبان در میان بگذارید تا مشکل برطرف شود. اگر افزونه را از مارکتی بخرید که کاربران قبلی از پشتیبانی راضی نیستند، با مشکل مواجه خواهید شد.
  • امتیاز کاربران، تعداد خریداران افزونه و نظرات را بررسی کنید.
  • خریداری از سایت‌های معتبر: فقط از سایت‌ها و مارکت‌های معتبر افزونه بخرید.

استفاده از افزونه‌های مختلف، موجب کُندی سایت می‌شود؟

استفاده از پلاگین‌های وردپرس، تا حدی باعث فشار اضافی روی منابع هاستینگ سایت شما می‌شود. به همین دلیل این سوال پیش می‌آید که آیا نصب تعداد زیادی افزونه، باعث کند شدن سایت می‌شود؟

اولین نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که ما فقط زمانی یک افزونه را روی سایتمان نصب می‌کنیم که واقعاً به آن نیاز داشته باشیم و با افزونه‌های فعلی نتوانیم آن نیاز را برطرف کنیم. پس نصب افزونه صرفاً به این دلیل که از آن افزونه خوشمان آمده است، اصلاً کار درستی نیست! برای تست یک افزونه هم بهتر است از یک سایت تستی استفاده کنید و سایتتان تبدیل به موش آزمایشگاهی نشود.

اگر این نکته را رعایت کنید، اصلاً لازم نیست نگران سرعت سایتتان به خاطر نصب افزونه‌ها باشید. از طرفی اگر یک افزونه به خوبی طراحی شده باشد، منابع کمی را اشغال می‌کند. در مقابل افزونه‌هایی که کیفیت خوبی ندارند، بیش از نیازشان منابع را اشغال می‌کنند و تاثیر منفی روی عملکرد سایت می‌گذارند.

پس استفاده از افزونه‌های با کیفیت بسیار مهمتر از تعداد افزونه‌هایی است که روی سایتتان نصب می‌کنید. شما می‌توانید ده‌ها پلاگین با کیفیت نصب کنید و هیچ مشکلی نداشته باشید. در مقابل ممکن است یک یا دو پلاگین با کیفیت پایین نصب کنید و ببینید سرعت بارگذاری سایت به طور چشمگیری کاهش می‌یابد.

انواع افزونه‌های وردپرس

در این بخش می‌خواهیم به معرفی چند دسته از افزونه‌های کاربردی وردپرس بپردازیم و برخی از بهترین افزونه‌های وردپرس را معرفی کنیم و ببینیم هرکدام چطور می‌توانند برای سایت شما مفید باشند.

1. افزونه‌های امنیتی

همانطور که در مقاله «روش‌های افزایش امنیت سایت وردپرسی» توضیح دادیم، یکی از روش‌های ارتقای امنیت در سایت‌های وردپرسی، استفاده از افزونه است. پلاگین‌های امنیتی برای مسدود کردن حملات هکرها طراحی شده‌اند. چند مورد از معروف‌ترین افزونه‌های امنیتی وردپرس عبارتند از: افزونه‌های وردفنس، آیتمز سکیوریتی، All In One WP Security & Firewall و … .

2. افزونه‌های بهینه‌سازی سرعت سایت

طبق آمار سایت Pingdom، اگر بارگذاری سایت بیش از 3 ثانیه طول بکشد، 34% بازدیدکنندگان، آن سایت را ترک خواهند کرد. بنابراین بهینه‌سازی سایت بسیار مهم است. پلاگین‌های بهینه‌سازی برای پاکسازی کد و پایگاه داده سایت طراحی شده‌اند که عملکرد سایت را به طور قابل توجهی بهبود می‌دهند. در مقاله «بهترین افزونه‌های افزایش سرعت سایت وردپرسی» چند مورد از این افزونه‌ها بررسی شده است.

3. افزونه‌های فرم تماس

وجود فرم تماس در سایت به بازدیدکنندگان شما این امکان را می‌دهد که بدون نیاز به جستجوی ایمیل یا سایر راه‌های ارتباطی در سایت، به سرعت و به راحتی با شما ارتباط برقرار کنند. ایجاد فرم تماس در سایت وردپرسی، منجر به بهبود تجربه بازدیدکنندگان می‌شود. پلاگین‌های فرم تماس زیادی برای سایت‌های وردپرس در دسترس است که می‌توانید به کمک آنها با بازدیدکنندگان سایتتان ارتباط برقرار کنید.

4. افزونه‌های کش

پلاگین‌های کش، از صفحات وب کپی ایجاد می‌کنند. این فرآیند میزان داده منتقل شده بین مرورگر، پایگاه داده وردپرس و سرور را کاهش می‌دهد و سرعت سایت را به طور قابل توجهی بهبود می‌بخشد. اغلب پلاگین‌های بهینه‌سازی وب‌سایت، عمل کش را هم انجام می‌دهند که دو مورد از معروف‌ترین آنها را در مقاله «مقایسه کامل افزونه‌های WP Rocket و LiteSpeed Cache» با هم مقایسه کرده‌ایم.

5. افزونه‌های رزرو

پلاگین‌های رزرو این امکان را فراهم می‌کنند که بازدیدکنندگان سایت به صورت آنلاین یک خدمتی را رزرو کنند. خدمات اجاره خانه و ویلا و … ، رستوران، بلیط فروشی، نوبت‌گرفتن از پزشکان، استفاده از خدمات فریلنسرها و … مشاغلی هستند که می‌توانند از این افزونه‌ها استفاده کنند.

6. افزونه‌های گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس ابزاری عالی برای ردیابی عملکرد سایت است. این ابزار اطلاعات مفیدی ارائه می‌دهد که به شما در رفع مشکلات و بهبود عملکرد کلی سایت کمک می‌کنند. با نصب افزونه‌های گوگل آنالیتیکس، به راحتی می‌توانید از این ابزار استفاده کنید.

7. افزونه‌های سئو

SEO یا بهینه‌سازی موتور جستجو، یک روش عالی برای بهبود سایت و محتوای آن، و در نتیجه بهبود رتبه سایت در نتایج جستجو است. هر سایتی برای افزایش بازدیدکنندگان و در نهایت افزایش درآمد، به سئو نیاز دارد تا ترافیک ارگانیک را افزایش دهد. پلاگین‌های سئو به شما کمک می‌کنند محتواهای سایتتان را بهبود دهید. Yoast SEO و Rank Math دو مورد از معروف‌ترین افزونه‌های سئو هستند.

8. افزونه‌های پاپ‌آپ

پاپ‌آپ‌ها پنجره‌ها یا فرم‌هایی هستند که در سایت‌ها ظاهر می‌شوند و بازدیدکنندگان را به انجام کاری دعوت می‌کنند. با استفاده از افزونه‌های پاپ‌آپ، به راحتی و بدون نیاز به کدنویسی می‌توانید پاپ‌آپ‌هایی با اهداف متفاوت ایجاد کنید.

افزونه‌های معرفی شده، فقط بخش کوچکی از افزونه‌های وردپرس هستند. افزونه‌های دیگری مثل افزونه‌های بهینه‌سازی تصاویر، افزونه‌های صفحه‌ساز، افزونه‌های بکاپ‌گیری و … نیز وجود دارند که تعدادشان بسیار زیاد است. پیشنهاد می‌کنیم نیازهای سایتتان را شناسایی کرده و برای پیدا کردن بهترین افزونه برای رفع آن نیاز، به اندازه کافی وقت بگذارید.

سوالات متداول در مورد افزونه

چطور می‌توانم یک افزونه وردپرس بسازم؟

برای ساخت یک پلاگین باید دانش اولیه در مورد زبان‌های برنامه‌نویسی PHP، CSS، HTML و جاوا اسکریپت داشته باشید. اما اگر می‌خواهید با استفاده از وردپرس، برای خودتان یا دیگران سایت طراحی کنید، اصلاً لازم نیست سازنده پلاگین وردپرس باشید! کافیست از افزونه‌هایی که توسط توسعه دهندگان ساخته شده استفاده کنید. خیالتان راحت! چون برای هر قابلیتی که شما در نظر داشته باشید، یک افزونه در وردپرس وجود دارد.

آیا افزونه‌های وردپرس ایمن هستند؟

امنیت کاملاً نسبی است. ممکن است برخی پلاگین‌ها کدنویسی ضعیفی داشته باشند و کار هکرها را برای ایجاد مشکل در سایت راحت‌تر کنند. به همین دلیل تاکید می‌کنیم که فقط از مخزن‌های معتبر برای دریافت افزونه استفاده کنید یا اگر قرار است کسی برایتان افزونه بنویسد، حتماً به او اطمینان کامل داشته باشید.

افزونه چه تفاوتی با قالب دارد؟

قالب، ظاهر سایت شما را می‌سازد و افزونه قابلیت‌های جدید به سایتتان اضافه می‌کند. همانطور که در مقاله «قالب چیست؟» توضیح دادیم، قالب سایت نوع نمایش محتواهای سایت را تعیین می‌کند ولی کار اصلی افزونه، اضافه کردن امکانات جدید به سایت است.

آیا می‌توان از یک افزونه پولی در چند سایت استفاده کرد؟

در برخی سایت‌ها پلن‌های مختلفی برای خرید افزونه وجود دارد که در هر پلن، تعداد دامنه‌های مجاز برای استفاده از افزونه متفاوت است. مثلا در پلن اول مجاز به استفاده از افزونه روی یک دامنه هستید، در پلن دوم که گرانتر است؛ مجاز به استفاده از افزونه روی 5 دامنه مختلف هستید و … . در مورد مارکت‌های ایرانی، در سایتی مثل ابزار وردپرس، هیچ محدودیتی در استفاده از افزونه روی دامنه‌های مختلف وجود ندارد. ولی در مارکت‌های ژاکت و راست چین، به ازای هر خرید، فقط می‌توانید افزونه را روی یک دامنه فعال کنید.

آیا افزونه‌ها روی لوکال هاست اجرا می‌شوند؟

بله، شما می‌توانید برای تست، افزونه مورد نظرتان را روی لوکال هاست نصب و فعال کنید. برای آشنایی با لوکال هاست، مقاله «لوکال هاست چیست؟» را مطالعه کنید.

امکان شخصی‌سازی افزونه‌ها وجود دارد؟

بله، برای شخصی سازی افزونه‌ها نیازمند دانش برنامه‌نویسی هستید. ولی شما می‌توانید افزونه‌ای را انتخاب کنید که دقیقاً مطابق نیاز شما باشد و به شخصی‌سازی نیاز نداشته باشید.

افزونه نال چیست؟

وقتی شما از افزونه‌های پولی استفاده می‌کنید ولی آن را از سایت و مرجع اصلی افزونه تهیه نکرده‌اید، کدهای افزونه دستکاری شده است. این دستکاری به منظور شکستن قفل و دور زدن لایسنس انجام می‌شود. به این افزونه‌ها نال یا کرک شده می‌گویند. دقت داشته باشید ممکن است هر نوع کدی به این افزونه‌ها اضافه شده باشد و استفاده از آنها تبعات جبران ناپذیری برای سایتتان داشته باشد.

لزوماً افزونه‌های رایگان بد هستند؟

خیر! در مخزن وردپرس، افزونه‌های رایگان زیادی وجود دارد که با خیال راحت می‌توانید از آنها استفاده کنید. ولی استفاده از افزونه‌های پولی که در برخی سایتها به صورت رایگان عرضه می‌شوند، ممنوع است! این افزونه‌ها نال شده هستند و نباید از آنها استفاده کنید.

در این مقاله سعی کردیم به ساده‌ترین زبان و البته کامل‌ترین شکل، به سوال «افزونه در وردپرس چیست؟» پاسخ دهیم و نکات بسیار مهمی در مورد افزونه‌ها گفته شد. اگر در مورد افزونه‌ها یا پلاگین‌های وردپرس سوالی دارید، در قسمت دیدگاه‌ها مطرح کنید تا در سریعترین زمان ممکن، پاسخگوی سوالاتتان باشیم.

به این مقاله امتیاز دهید
(برحسب میزان رضایت خود از محتوای این مقاله، به آن از 1 تا 5 ستاره دهید)

امتیاز 0 از 0 رای

اولین نفری باش که امتیاز خودت رو ثبت می‌کنی!

جدیدترین مقالات
پرسش و دیدگاه

پس از بررسی سریع و پاسخگویی توسط کارشناسان، به شما اطلاع‌رسانی می‌گردد.

اشتراک در
اطلاع‌رسانی به من هنگامی که :
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن تمامی دیدگاه‌ها
جدیدترین مقالات

5 مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است

حذف زبانه راهنما (Help Tab) از بالای پیشخوان مدیریت وردپرس
حذف زبانه راهنما از بالای پیشخوان مدیریت وردپرس
حذف آیتم‌ها از نوار مدیریت وردپرس
حذف آیتم‌ها از نوار مدیریت وردپرس
نصب وردپرس روی هاست سی‌پنل در 5 دقیقه!
نصب وردپرس روی هاست سی پنل
گراواتار چیست؟ + آموزش گام به گام ثبت‌نام در Gravatar و ساخت تصویر پروفایل وردپرس
بهترین افزونه‌های ساخت آزمون آنلاین در وردپرس| رایگان!
بهترین افزونه ای ساخت آزمون آنلاین در وردپرس
فهرست
Search