مقایسه کامل افزونه‌های WP Rocket و LiteSpeed Cache با جزئیات

افزونه‌های WP Rocket و LiteSpeed Cache دو افزونه معروف بهبود سرعت سایت وردپرسی هستند. همیشه بحث سر این است که کدامیک انتخاب بهتری است؟ احتمالاً شما هم از توصیه‌های ضد و نقیض در مورد این دو افزونه گیج شده‌اید! در این مقاله، این دو افزونه را با جزئیات مقایسه خواهیم کرد و ویژگی‌ها، مزایا و محدودیت‌های هریک را بررسی می‌کنیم. در انتهای این مقاله، به راحتی می‌توانید تصمیم بگیرید کدام افزونه برای سایت شما مناسب‌تر است؛ راکت وردپرس یا لایت اسپید کش؟
مقایسه افزونه های راکت وردپرس و لایت اسپید کش
(امتیاز 5 از 2 رای)
5/5

سرعت سایت یک عامل بسیار مهم در بهبود تجربه کاربر و رتبه‌بندی سئو است. سایتی با سرعت پایین، نرخ تبدیل را کاهش می‌دهد. اگر یک سایت فروشگاهی دارید، سرعت پایین سایت باعث از دست دادن مشتری و کاهش فروش خواهد شد.

در سایت‌های وردپرسی، انتخاب افزونه مناسب برای افزایش سرعت سایت، بسیار مهم است. در مقاله “بهترین افزونه افزایش سرعت سایت وردپرسی” بهترین افزونه‌ها برای بهبود سرعت سایت وردپرسی را معرفی کردیم. افزونه‌های راکت وردپرس و لایت اسپیدکش، دو پلاگین معروف برای افزایش سرعت سایت هستند. ولی سوال مهم این است که کدامیک بهتر هستند؟ شاید دُرست‌تر باشد که بگوییم: کدامیک برای سایت من مناسب‌تر است؟ در این مقاله قرار است با مقایسه کامل و با جزئیات، به پاسخ این سوالات بپردازیم.

مقایسه افزونه‌های Litespeed Cache و WP Rocket

با وجود اینکه هر دو افزونه به منظور بهبود سرعت سایت وردپرسی به کار می‌روند ولی تفاوت‌های زیادی دارند. در جدول زیر به طور خلاصه تفاوت‌های دو افزونه Litespeed Cache و WP Rocket ذکر شده است.

قابلیتافزونه WP Rocketافزونه LiteSpeed Cache
کش مرورگر
کش تمام صفحه
preloading برای حالت دسکتاپ
preloading برای حالت موبایل
کش سمت سرور
پاکسازی Tag-based
فشرده‌سازی محتوا
قابلیت ESI
آبجکت کش
حالت مهمان
بهینه سازی تصاویر
تبدیل فرمت تصاویر به webP
LQIP
بهینه‌سازی برای موبایل
پاکسازی دیتابیس
کم حجم کردن اسناد CSS و JS
بومی‌سازی فایل‌های JS
کش گراواتار
CDNRocket CDNQUIC.Cloud CDN
مقابله با DDOS
بارگذاری تنبل برای تصاویر و ویدئوها
بارگذاری تنبل برای سلکتورهای HTML
سازگاری با وب‌سرورسازگار با انواع وب‌سرورسازگار با سرور لایت اسپید
تنظیمات افزونهآسانسخت
قیمت299 هزار تومانرایگان

در ادامه با جزئیات تفاوت‌های این دو افزونه را توضیح می‌دهیم تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

1. فرآیند کش کردن

وظیفه اصلی کش وب‌سایت، ذخیره اطلاعات هر صفحه است. در واقع یک نسخه کپی از اطلاعات سایت در حافظه کش ذخیره می‌شود. وقتی کاربر به سایت مراجعه می‌کند، به جای اینکه برای نمایش اجزای مختلف صفحه، درخواست‌های متعدد به سمت سرور ارسال شود، فقط با ارسال یک درخواست، نسخه کپی به نمایش در می‌آید.

بسته به محل ذخیره‌سازی نسخه کپی، دو نوع کش سمت سرور و سمت مرورگر وجود دارد. کش سمت مرورگر برای کاربری مناسب است که قبلاً یک بار به سایت مراجعه کرده و می‌خواهد مجدداً وارد سایت شود. در کش مرورگر، اطلاعات در حافظه مرورگر کاربر ذخیره می‌شود و در مراجعات بعدی نیاز به دانلود مجدد اطلاعات نیست.

در کش سرور، محل ذخیره‌سازی اطلاعات، سرور است. در این نوع کش، حجم بیشتری از اطلاعات ذخیره می‌شود. در کش سمت سرور، سه نوع کش وجود دارد. کش تمام‌صفحه ( Full-Page Caching) ، کش آبجکت‌ (Object Caching) و کش فرگمنت (Fragment Caching). در کش تمام صفحه، تمامی اطلاعات صفحه ذخیره می‌شود.

بنابراین کش باعث می‌شود صفحات سایت با سرعت بیشتری به کاربر نمایش داده شوند. هر دو افزونه راکت وردپرس و لایت اسپید کش، قابلیت کش کردن در سایت وردپرسی را فراهم می‌کنند. به همین دلیل به آنها، افزونه کش هم گفته می‌شود. اما روش کش در هر کدام متفاوت است.

مقایسه جزئیات کش در افزونه WP Rocket و افزونه LiteSpeed Cache

هر دو افزونه، کش تمام صفحه و کش مرورگر را انجام می‌دهد. در افزونه راکت وردپرس، قابلیت کش تمام صفحه بلافاصله پس از نصب به صورت خودکار فعال می‌شود ولی در افزونه لایت اسپید کش باید آن را به صورت دستی فعال کنید. در ادامه جزئیات عملیات کش در این دو افزونه را مقایسه خواهیم کرد.

مقایسه فرآیند ذخیره‌سازی و پاکسازی کش

این افزونه‌ها دارای خزنده داخلی (crawler) هستند. این خزنده‌ها دائماً در حال پیمایش در سایت هستند و صفحات کش نشده را ذخیره می‌کنند. خزنده افزونه لایت اسپید کش، صفحات سایت را برای هر دو حالت موبایل و دسکتاپ شبیه‌سازی و ذخیره می‌کند. اما خزنده افزونه راکت وردپرس، فقط برای کاربر دسکتاپ این کار را انجام می‌دهد. به این عملیات پیش بارگذاری یا preloading هم گفته می‌شود. پیش بارگذاری باعث افزایش سرعت سایت می‌شود. در واقع برای کش صفحات، نیاز به مراجعه اولین کاربر نیست و ربات این کار را انجام می‌دهد. پس برای اولین کاربر هم صفحات کش شده نمایش داده خواهد شد.

افزونه راکت وردپرس، صفحات را در فایل‌های حافظه کش قرار می‌دهد. اگر در سایت صفحه‌ای تغییر کند، از حافظه کش پاکسازی می‌شود. گاهی طبق تنظیمات، پاکسازی بعد از یک مدت زمان خاص یا با روش‌های دیگر نیز انجام می‌شود. پس در افزونه راکت وردپرس، ذخیره سازی در حافظه کش و پاکسازی با هم کار می‌کنند. بنابراین وقتی یک صفحه توسط کاربر فراخوانی می‌شود، افزونه راکت با مراجعه به حافظه کش، آن صفحه را به مخاطب ارائه می‌دهد. ولی اگر در ارتباط با سرور متوجه شود که صفحه تغییر کرده، آن را توسط سرور ارائه می‌کند و فایل‌های  حافظه کش را نیز به روز می‌کند.

پلاگین لایت اسپید کش، از کش سرور (Server-Level Caching) استفاده می‌کند. یعنی بر خلاف افزونه راکت، به جای ذخیره‌سازی اطلاعات کش در ساختار فایل وردپرس، آنها را در سطح سرور ذخیره می‌کند. در نتیجه نسبت به افزونه‌های کش قدیمی‌تر، سرعت بارگذاری بالاتر است.

مقایسه پلاگین لایت اسپید کش و راکت وردپرس

در افزونه LiteSpeed Cache کش کردن توسط ماژول کش داخلی سرور لایت اسپید، به نام ماژول LSCache، انجام می‌شود. در واقع پلاگین لایت اسپید کش، یک راه ساده برای ارتباط بین وردپرس و موتور کش است.در این افزونه، فایل‌های کش در ساختار فایل وردپرس ذخیره نمی‌شوند. به زبان ساده، حافظه کش در لایت اسپید، توسط سرور نگهداری می‌شود و مدیریت آن توسط افزونه لایت اسپید کش انجام می‌شود.

روند پاکسازی اطلاعات حافظه کش، در افزونه لایت اسپید کش با افزونه راکت وردپرس متفاوت است. پاکسازی حافظه کش بسیار مهم است و اگر به درستی انجام نشود، ممکن است بازدیدکنندگان محتوای قدیمی دریافت کنند. پلاگین لایت اسپید کش، هر صفحه را به چند قسمت تقسیم کرده و هر قسمت را با یک تگ (tag) برچسب‌گذاری می‌کند.

فرض کنید بخشی از محتوای صفحه را تغییر داده‌اید. با استفاده از روش تگ گذاری، فقط همان بخش از محتوا که تغییر کرده شناسایی شده و از حافظه کش حذف می‌شود؛ نه بیشتر و نه کمتر! بنابراین لازم نیست کل صفحه بررسی شود یا کل صفحه پاک شود. این روش فشار اضافی را از روی سرور برمی‌دارد. به این روش، پاکسازی هوشمند بر اساس تگ یا Tag-Based” Smart Purge” گفته می‌شود.

در پاکسازی اطلاعات کش، افزونه LiteSpeed Cache بهتر از افزونه WP Rocket عمل می‌کند.

فشرده‌سازی در فرآیند کش

یکی دیگر از مزایای افزونه لایت اسپید کش، فشرده سازی Gzip و Brotli به صورت out of box است. با این قابلیت، محتوای کم حجم در حافظه کش ذخیره شود. اما افزونه WP Rocket ، قبل از ارائه هر کش، فشرده‌سازی را به صورت داینامیک انجام می‌دهد که منجر به استفاده بیشتر از CPU می‌شود.

پس سرعت کش در افزونه لایت اسپید کش بالاتر از افزونه راکت وردپرس است.

تنوع در کش

کش سمت سرور در افزونه لایت اسپید کش، امکان استفاده از کوکی‌های مختلف را فراهم می‌کند. با این ویژگی برای دستگاه‌های مختلف (موبایل و دسکتاپ) و لوکیشن‌های مختلف، نسخه‌های کش متفاوت ارائه شود.

تنوع کش در پلاگین لایت اسپید کش، بیشتر از پلاگین راکت وردپرس است.

قابلیت ESI برای کش صفحات eCommerce

در سایت‌های فروشگاهی برخی صفحات به صورت داینامیک تغییر می‌کنند. به عنوان مثال محتوای سبد خرید، صفحه پرداخت ووکامرس، ویجت‌هایی مثل آخرین محصول و … ثابت نیستند. در افزونه راکت وردپرس، این صفحات کش نمی‌شوند و هر بار به صورت داینامیک تولید می‌شوند.

اما افزونه LiteSpeed Cache، برای کش کردن این صفحات یک راه حل ارائه می‌دهد. به همین منظور، در این افزونه قابلیت ESI (Edge Side Includes) فراهم شده است. در این روش، اطلاعات ثابت این صفحات کش می‌شود و جای اطلاعات متغیر، در اصطلاح به شکل حفره خالی می‌ماند. وقتی صفحات متغیر فراخوانی می‌شوند، لازم نیست برای دریافت اطلاعات ثابت، سرور به دیتابیس مراجعه کند. در نتیجه سرعت بارگذاری این صفحات بیشتر خواهد بود. به همین دلیل برای سایت‌های فروشگاهی، افزونه لایت اسپیدکش پیشنهاد می‌شود.

در پلاگین LiteSpeed Cache با استفاده از قابلیت ESI، صفحات بیشتری نسبت به پلاگین WP Rocket کش می‌شود.

قابلیت Object Cache برای کش صفحات پویا

ممکن است محتوای برخی از صفحات سایت، مدام در حال تغییر باشد. به عنوان مثال اگر در صفحه اصلی یک سایت خبری، آخرین اخبار نمایش داده شود؛ محتوای صفحه اصلی دائماً تغییر می‌کند. بنابراین به ازای بازدید هر کاربر، سرور باید منابع را از دیتابیس دریافت و بارگذاری کند.

با فعالسازی قابلیت آبجکت کش، نتایج کوئری‌های دیتابیس در حافظه کش سرور ذخیره می‌شود. با این کار فشار روی دیتابیس کاهش یافته و در نتیجه سرعت بارگذاری عناصر داینامیک سایت افزایش می‌یابد.

افزونه لایت اسپید کش دارای قابلیت object cache است، اما افزونه راکت وردپرس این قابلیت را ندارد.

مقایسه پلاگین لایت اسپید کش و راکت وردپرس

حالت مهمان

در افزونه لایت اسپید کش با فعالسازی حالت مهمان، زمان بارگذاری برای افرادی که برای اولین بار از سایت بازدید می‌کنند، کاهش می‌یابد. در حالت مهمان، سرور به دنبال اطلاعات بازدیدکننده نیست و یک صفحه پیش فرض را به کاربر مهمان نمایش می‌دهد. فعالسازی حالت بهینه‌سازی مهمان، ممکن است منابع سایت را اشغال کند.

قابلیت های افزونه لایت اسپید کش در مقابل افزونه راکت وردپرس

افزونه راکت وردپرس حالت مهمان یا تنظیمات مشابه را ندارد.

2. بهینه سازی

بهینه سازی تصاویر

افزونه WP Rocket تصاویر را بهینه نمی‌کند. به همین دلیل در کنار پلاگین راکت وردپرس به افزونه دیگری برای بهینه‌سازی تصاویر نیاز داریم.

در مقابل، افزونه لایت اسپید کش در بهینه‌سازی تصاویر به خوبی عمل می‌کند. در این افزونه امکان فشرده‌سازی تصاویر، تبدیل به فرمت WebP، حذف داده‌های EXIF و placeholder تصویر با کیفیت پایین (LQIP) وجود دارد که همه آنها به بهینه‌سازی تصاویر کمک می‌کنند. این قابلیت‌ها موجب کاهش زمان بارگذاری صفحه می‌شوند.

افزونه لایت اسپید کش بهتر است یا راکت وردپرس؟

بهینه‌سازی برای حالت موبایل

تعداد کاربرانی که با موبایل از سایت بازدید می‌کنند، رو به افزایش است. به همین دلیل بهینه بودن سایت در حالت موبایل، برای گوگل اهمیت زیادی دارد. افزونه راکت وردپرس گزینه‌های مختلفی برای بهینه‌سازی حالت موبایل ارائه می‌دهد.

بهینه‌سازی دیتابیس

هر دو افزونه LiteSpeed Cache و WP Rocket، دیتابیس شما را از ویرایش‌های نوشته‌ها، کامنت‌های اسپم و … پاک می‌کنند. اما در لایت اسپیدکش شما می‌توانید برای ویرایش نوشته‌ها حداکثر تعداد و زمان انقضا تعیین کنید. با این قابلیت می‌توانید تغییرات نوشته‌ها را تا یک جای مشخص ذخیره کرده و در صورت نیاز از آنها استفاده کنید. در هیچ‌یک از این افزونه‌ها، امکان پاک کردن جداول افزونه‌های حذف شده وجود ندارد.

ویژگی‌های بهینه سازی افزونه لایت اسپید کش، لزوماً به سرور لایت اسپید وابسته نیست و روی هر سروری (سرور لایت اسپید، nginx، آپاچی و …) قابل استفاده است.

به طور کلی امکانات بهینه‌سازی در افزونه لایت اسپید کش، بیشتر از افزونه راکت وردپرس است.

3. کم حجم کردن اسناد CSS و JS

CSSهای اضافی در عمل کاربردی ندارند ولی باعث می‌شوند صفحه مورد نظر دیرتر نمایش داده شود. با حذف کاراکترهای اضافی، بدون اینکه ماهیت اسناد تغییر کند، سرعت سایت افزایش می‌یابد. هر دو افزونه لایت اسپید کش و راکت وردپرس، قابلیت حذف CSSهای اضافی را دارند. اما رویکردشان متفاوت است.

در افزونه راکت، CSSهای مورد نیاز به صورت inline بارگذاری می‌شوند ولی در افزونه لایت اسپیدکش، CSSهای مورد نیاز  در یک فایل جداگانه بارگذاری می‌شوند. بارگذاری CSSها در یک فایل جداگانه سریعتر از بارگذاری inline است. CSS در حالت inline را نمی‌توان کش کرد و سایز HTML افزایش می‌یابد. پس برخلاف آنچه ابزارها نشان می‌دهند، بارگذاری CSSهای مورد نیاز به صورت inline، سرعت لود صفحه را کاهش می‌دهد. در نتیجه در دنیای واقعی لایت اسپید کش باعث می‌شود صفحات با سرعت بیشتری نمایش داده شوند.

افزونه راکت وردپرس می‌تواند فایل‌های CSS و JS را ترکیب کند تا درخواست‌های HTTP کاهش یابد. همچنین با فشرده‌سازی GZIP، حجم فایل‍های صفحه وب را کاهش می‌دهد تا سرعت نمایش محتوا به بازدیدکنندگان سایت افزایش یابد.

4. بومی‌سازی فایل‌های جاوا اسکریپت

همه سایت‌ها دارای کدهای خارجی هستند که در یک دامنه دیگر میزبانی می‌شوند. به عنوان مثال دکمه‌های اشتراک گذاری، اینماد و … کدهای خارجی یا third-party code هستند. اگر در page speed مشکلاتی در ارتباط با این کدها می‌بینید، افزونه لایت اسپید کش با بومی‌سازی کدهای جاوا اسکریپت این مشکل را برطرف می‌کند.

مقایسه افزونه wp rocket و LiteSpeed cache

شما می‌توانید لینک‌های خارجی را در تنظیمات افزونه لایت اسپیدکش وارد کرده و با بومی‌سازی آنها به افزایش سرعت سایت کمک کنید. همچنین می‌توانید گراواتارها را نیز بومی‌سازی کنید. استفاده از این قابلیت در ایران کاربرد زیادی دارد.

متاسفانه WP Rocket قابلیت بومی‌سازی فایل‌های JS را ندارد.

5. تفاوت در CDN

بزرگترین تفاوت افزونه لایت اسپید کش و افزونه راکت وردپرس، استفاده از QUIC.cloud CDN و RocketCDN است. افزونه لایت اسپیدکش از QUIC.cloud CDN استفاده می‌کند. QUIC.cloud تنها CDNای است که می‌تواند صفحات داینامیک یا صفحاتی که محتوای آنها به سرعت تغییر می‌کند را با دقت کش کند. این CDN فقط با وردپرس و از طریق افزونه لایت اسپید کش کار می‌کند. پس به صورت تخصصی به بهینه‌سازی سایت‌های وردپرسی می‌پردازد.

QUIC.cloud شامل مواردی مانند حافظه پنهان HTML و حفاظت از DDoS است، در حالی که RocketCDN چنین نیست. QUIC.Cloud دارای ویژگی‌های مهمی از جمله بهینه‌سازی تصویر، Critical CSS support، پشتیبانی از place holder تصویر با کیفیت پایین (LQIP) است. همچنین QUIC.Cloud کاملاً رایگان است.

شما می‌توانید CDN های معروف را با لایت اسپید کش ادغام کنید و محتوا را در چندین سرور و مکان توزیع کنید. نتیجه این کار بهبود عملکرد سایت در سطح جهانی است.

به طور کلی RocketCDN قابلیت‌های کمتری نسبت به QUIC.cloud CDN دارد.

6. بارگذاری تنبل (Lazy Loading)

قابلیت Lazy Load باعث می‌شود آن بخش از صفحه که در معرض دید کاربر قرار ندارد، دیرتر بارگذاری شود. یعنی به جای اینکه به محض باز شدن صفحه، زمان زیادی برای لود کل تصاویر، ویدئوها و … صرف شود، در قسمتی از صفحه که در معرض دید کاربر قرار ندارد محتواها به مرور و با اسکرول کاربر بارگذاری خواهند شد. با این قابلیت سرعت باز شدن صفحه افزایش می‌یابد.

افزونه WP Rocket از تکنیک بارگذاری تنبل برای تصاویر، ویدئوها و iframe ها استفاده می‌کند.

افزونه LiteSpeed Cache علاوه بر قابلیت‌ Lazy Load برای تصاویر و ویدئوها، برای سلکتورهای HTML نیز دارای قابلیت بارگذاری تنبل است. با قابلیت Lazy Load برای سلکتورهای HTML می‌توانید تعیین کنید که خاصیت بارگذاری تنبل برای بخش‌های مختلف سایت، مثلاً برای بخش کامنت‌ها یا فوتر سایت فعال شود.

مقایسه wp rocket و LiteSpeed cache

علاوه بر این، در پلاگین لایت اسپید کش، قابلیت Responsive Lazy Load Placeholder Generation نیز وجود دارد. این قابلیت پرش صفحه را در هنگام بارگذاری کاهش می‌دهد.

قابلیت‌های Lazy Load در افزونه لایت اسپیدکش بسیار گسترده‌تر از افزونه راکت وردپرس است.

7. سازگاری با وب‌سرورهای مختلف

در مقاله ” بهترین افزونه سرعت وردپرس ” در مورد انواع وب‌سرور و روش تشخیص آن در سایت توضیح داده‌ایم. افزونه لایت اسپیدکش با هر دو سرور OpenLiteSpeed و LiteSpeed کار می‌کند. اما اگر از وب‌سرور Apache یا Nginx استفاده می‌کنید، بسیاری از قابلیت‌های مهم این افزونه در سایت شما قابل استفاده نیست.

راکت وردپرس با سرورهای Apache و Nginx بدون هیچ نقصی کار می‌کند. از سرور لایت اسپید هم پشتیبانی می‌کند.

نمودار زیر در سایت لایت اسپید منتشر شده است:

مقایسه افزونه راکت وردپرس و لایت اسپیدکش

طبق نمودار بالا، اگر افزونه لایت اسپید کش به اضافه وب سرور لایت اسپید را با حالت‌های مختلف افزونه راکت به همراه سرورهای مختلف مقایسه کنیم، به ازای 100 کاربر داریم:

  • آپاچی + راکت: نهایتا 700 درخواست در ثانیه
  • وب سرور لایت اسپید + راکت: حدوداً  3800 درخواست در ثانیه
  • وب سرور لایت اسپید + افزونه لایت اسپید کش: به راحتی 4500 درخواست در ثانیه را پردازش می‌کند.

8. مقایسه کاربر پسند بودن محیط تنظیمات افزونه‌ها

نقطه ضعف اصلی افزونه LiteSpeed Cache این است که تنظیمات آن نسبت به WP Rocket سخت‌تر است. اینکه هریک از گزینه‌های این افزونه چه کاری انجام می‌دهد و در چه صورتی باید فعال یا غیرفعال باشند، نیاز به آموزش دارد. حتی گاهی نیاز است تغییرات را در PageSpeed Insights آزمایش کنید.

افزونه لایت اسپید کش با تنظیمات گسترده‌ای که دارد، کنترل بیشتری به شما می‌دهد. یعنی به شما این امکان را می‌دهد که همه چیز را طبق نیاز خود تنظیم کنید. ولی اگر با هریک از قابلیت‌های آن آشنایی نداشته باشید، می‌تواند مشکلات زیادی برایتان ایجاد کند.

اما افزونه راکت وردپرس، دارای محیط کاربر پسند و ساده‌ای است و برای افراد مبتدی نیز مناسب است.

9. مقایسه قیمت

اگر سرور سایتتان لایت اسپید باشد، افزونه لایت اسپیدکش کاملاً رایگان است. اما افزونه راکت وردپرس پولی است. قیمت پلاگین WP Rocket در حال حاضر (آذر ماه سال 1402) در سایت ژاکت 299 هزار تومان است. افزونه راکت وردپرس، حتی نسخه آزمایشی رایگان هم ندارد!

نتیجه گیری : LiteSpeed Cache یا WP Rocket ؟

با تمامی توضیحاتی که در مقاله گفته شد، در نهایت انتخاب بین افزونه لایت اسپید کش و افزونه راکت وردپرس، به نیازهای سایت شما و مسائل فنی سایت بستگی دارد. به طور کلی افزونه لایت اسپید کش در مقابل افزونه راکت، انعطاف پذیری و سرعت بالاتری دارد. پیشنهاد وب‌زوج به شما این است:

افزونه WP Rocket را انتخاب کنید، اگر:

  • مبتدی هستید و ترجیح می‌دهید از یک افزونه با تنظیمات ساده استفاده کنید.
  • از وب‌سرورهایی به جز لایت اسپید استفاده می‌کنید

افزونه LiteSpeed Cache را انتخاب کنید، اگر:

  • از وب‌سرور لایت اسپید استفاده می‌کنید
  • کش در سطح سرور و بهینه‌سازی تصویر اولویت‌های اصلی شما هستند
  • تخصص فنی دارید

    اگر در مورد استفاده از افزونه‌های راکت وردپرس و لایت اسپید کش تجربه‌ای دارید، لطفاً در بخش کامنت‌ها با ما و کاربران وب‌زوج به اشتراک بگذارید. مثل همیشه در سریعترین زمان، پاسخگوی سوالاتتان در بخش کامنت‌ها هستیم❤

    به این مقاله امتیاز دهید
    (برحسب میزان رضایت خود از محتوای این مقاله، به آن از 1 تا 5 ستاره دهید)

    امتیاز 5 از 2 رای

    اولین نفری باش که امتیاز خودت رو ثبت می‌کنی!

    جدیدترین مقالات
    پرسش و دیدگاه

    پس از بررسی سریع و پاسخگویی توسط کارشناسان، به شما اطلاع‌رسانی می‌گردد.

    اشتراک در
    اطلاع‌رسانی به من هنگامی که :
    guest
    0 دیدگاه
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    دیدن تمامی دیدگاه‌ها
    جدیدترین مقالات

    5 مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است

    حذف زبانه راهنما (Help Tab) از بالای پیشخوان مدیریت وردپرس
    حذف زبانه راهنما از بالای پیشخوان مدیریت وردپرس
    حذف آیتم‌ها از نوار مدیریت وردپرس
    حذف آیتم‌ها از نوار مدیریت وردپرس
    نصب وردپرس روی هاست سی‌پنل در 5 دقیقه!
    نصب وردپرس روی هاست سی پنل
    گراواتار چیست؟ + آموزش گام به گام ثبت‌نام در Gravatar و ساخت تصویر پروفایل وردپرس
    افزونه چیست؟ + نکات مهم در مورد افزونه‌ها
    فهرست
    Search