7 مورد از بهترین افزونه‌های افزایش سرعت سایت وردپرسی + مقایسه آنها

یک، دو، سه ... وقتتان تمام شد! شما برای نگه داشتن کاربر در سایتتان فقط 3 ثانیه فرصت دارید. پس اگر باز شدن کامل هریک از صفحات سایت، بیش از این طول بکشد، کاربر سایت شما را ترک کرده و به سراغ سایت بعدی می‌رود! گوگل هم آنچه را می‌پسندد که کاربر بپسندد. پس اگر سرعت سایتتان بهینه نباشد، هم کاربر را از دست خواهید داد و هم رتبه‌های گوگل را! در این مقاله قرار است افزونه‌هایی را معرفی کنیم که سرعت سایت را بهبود می‌دهند و موجب افزایش رضایت کاربر و گوگل از سایت شما خواهند شد.
بهترین افزونه افزایش سرعت سایت وردپرسی
(امتیاز 5 از 1 رای)
5/5

استفاده از بهترین افزونه‌های افزایش سرعت سایت وردپرسی، یکی از روش‌های بهبود سرعت سایت وردپرسی است. اما تعداد این افزونه‌ها خیلی زیاد است و از طرفی باید با توجه به شرایط سایتتان، بهترین مورد را انتخاب کنید. این مقاله یک راهنمای جامع و کامل برای انتخاب بهترین پلاگین افزایش سرعت سایت وردپرسی است که تلفیقی از تجربه و علم روز است. علاوه بر این؛ در این مقاله افزونه‌ای را معرفی خواهم کرد که یک پلاگین فوق‌العاده کاربردی برای افزایش سرعت سایت وردپرسی است و حاصل تجربه و تحقیقات مفصل وب‌زوج است! پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

عینک واقع‌بینی:
این دیدگاه که فقط با نصب یک افزونه، سرعت سایت وردپرسی افزایش پیدا می‌کند، کاملاً اشتباه است. نصب افزونه فقط یکی از اقدامات لازم برای بهبود سرعت سایت وردپرسی است نه بیشتر!

چرا افزایش سرعت سایت وردپرسی مهم است؟

اگر بخواهم جواب این سوال را در یک جمله خلاصه کنم؛ افزایش سرعت سایت باعث بهبود تجربه کاربر و در نتیجه جلب رضایت گوگل می‌شود.

برخلاف گذشته، کاربر امروزی بسیار کم حوصله و کم طاقت است. اگر سرعت سایت پایین باشد، خیلی سریع از سایت خارج می‌شود. وقتی نرخ خروج کاربر بالا باشد، رتبه شما در نتایج گوگل دچار افت می‌شود و در نتیجه ترافیک سایت کاهش می‌یابد. پس کاملاً واضح است که پارامتر سرعت سایت برای گوگل اهمیت ویژه‌ای دارد چون به دنبال جلب رضایت کاربر است.

اصلاً بیایید گوگل را نادیده بگیریم! کاربری را در نظر بگیرید که برای خواندن مطلب، دیدن یک ویدئو یا خرید یک محصول؛ یک صفحه از سایت شما را باز می‌کند. اگر سرعت لود صفحه پایین باشد، چه اتفاقی می‌اُفتد؟ آیا کاربر صبر می‌کند تا سایت به صورت کامل باز شود و محتوای مورد نظرش را بخواند یا خریدش را انجام دهد؟ قطعاً خیر! در این مواقع، رقیب شما قطعاً انتخاب مناسب‌تری برای کاربر است. پس به راحتی کاربر و مشتری سایت را از دست خواهید داد!

سرعت پایین سایت، از لحاظ ذهنی اعتبار شما را در ذهن مخاطب کاهش می‌دهد و خیلی سخت‌تر به شما اعتماد می‌کند! اگر در خاطرات آنلاین ذهنتان رجوع کنید، قطعاً خودتان هم تجربه مشابه داشته‌اید. کار با یک سایت کُند که به سختی صفحاتش بالا می‌آید، به همه ما حس نامعتبر بودن آن برند را القا می‌کند. وقتی در مورد کُند بودن سایت صحبت می‌کنیم، بحث بر سر دقیقه نیست، بلکه ثانیه‌ها اهمیت پیدا می‌کنند!

افزونه افزایش سرعت سایت، چه کاری انجام می دهد؟

هدف اصلی پلاگین‌های افزایش سرعت سایت، بهینه‌سازی عملکرد سایت است. اصلا افزایش سرعت سایت یعنی چه؟ یعنی وقتی کاربر می خواهد یک صفحه از سایت شما را باز کند، خیلی سریع اطلاعات آن بخش از صفحه که در معرض دید مخاطب است، بارگذاری شده و در سریعترین زمان ممکن، به کاربر نمایش داده شوند. برای رسیدن به این هدف، افزونه‌های افزایش سرعت سایت، کارهای مختلفی انجام می‌دهند که در این بخش، مهمترین آنها را توضیح خواهم داد.

  • کش کردن

برای بازشدن هر صفحه از سایت، باید تعداد زیادی درخواست یا request به سمت سرور ارسال شود و هریک از اطلاعات صفحه فراخوانی شود. در واقع هربار که کاربر می‌خواهد صفحه‌ای از سایت ما را باز کند، برای تک تک المانهایی که در صفحه وجود دارد مثل رنگ، متن، تصاویر، محل قرارگیری هر المان، لوگو و … یک درخواست جداگانه ارسال می‌شود. ارسال این درخواست‌ها و دریافت پاسخ از سمت سرور، قطعاً زمانبر خواهد بود. اگر راه حلی پیدا کنیم که تعداد requestها (درخواست‌ها به سمت سرور) کاهش یابد، سرعت سایت افزایش پیدا خواهد کرد.

فرض کنید هنگامی که شخصی، صفحه‌ای از سایت ما را باز می‌کند، تمامی اطلاعات صفحه در جایی ذخیره شود و برای نفرات بعدی، نیاز به ارسال درخواست‌های خیلی زیاد به سمت سرور نباشد و اطلاعات ذخیره شده به آنها نمایش داده شود. به این نسخه از اطلاعات، نسخه کش شده می‌گویند. پس به جای ارسال تعداد زیادی درخواست، فقط یک درخواست کافیست تا نسخه کش شده فراخوانی شود.

بنابراین چه همان شخص اول بخواهد دوباره صفحه را باز کند، چه افراد دیگری بخواهند آن صفحه را باز کنند، با سرعت بیشتری نسخه کش شده صفحه به آنها نمایش داده می‌شود. وظیفه اصلی افزونه‌های افزایش سرعت سایت وردپرسی، دقیقاً همین است. به همین دلیل، گاهی به افزونه‌های افزایش سرعت سایت، افزونه کش (caching plugin) نیز گفته می‌شود.

پلاگین‌های افزایش سرعت سایت، یک فایل html از صفحه ایجاد می‌کنند. بسته به پلاگین افزایش سرعت سایت، این فایل در هاست یا رم وب سرور ذخیره شده و فراخوانی می‌شود. در برخی افزونه‌ها، هر صفحه از سایت، بار اول توسط ربات بررسی شده و کش می‌شود تا حتی برای نفر اول هم سریعتر نمایش داده شود.

افزونه‌های کش قابل تنظیم هستند. یعنی می‌توانید مشخص کنید بعد از گذشت یک زمان مشخص، کش حذف شده و بعد از حذف، برای اولین نفر مجدداً تمامی درخواست‌ها به سرور ارسال شود و آخرین نسخه صفحه، به عنوان کش ذخیره شود.

  • فشرده سازی

در کدهای هر صفحه، کاراکترهایی وجود دارد که تاثیری بر عملکرد کدها ندارند. حذف این کاراکترها، حجم فایل‌های CSS، JavaScript و HTML را کاهش داده و سرعت سایت بهبود می‌یابد. این کار توسط افزونه‌های افزایش سرعت سایت انجام می‌شود.

  • ذخیره کش روی CDN

پلاگین‌های افزایش سرعت سایت، به جای آنکه نسخه‌های کش سایت را روی سرور ذخیره کنند، آنها را روی یک شبکه جهانی قابل اعتماد (CDN یا Content Deliver Network) ذخیره کرده و سرعت سایت را افزایش می‌دهند.

  • بهینه سازی تصاویر

افزونه‌های افزایش سرعت سایت، با تغییر فرمت تصاویر و کاهش اندازه‌ی آنها بدون افت کیفیت، موجب بارگذاری سریعتر تصاویر و در نتیجه افزایش سرعت سایت می‌شوند. به عنوان مثال فرمت تصاویر را به webp تغییر می‌دهند. برای آشنایی با فرمت وپی، مقاله ” فرمت webp چیست؟ ” را مطالعه کنید.

  • فشرده‌سازی GZIP

پلاگین‌های افزایش سرعت سایت، فشرده‌سازی GZIP در سایت را ساده‌تر می‌کنند. در این فشرده‌سازی، حجم فایل‌های سایت کم شده و سرعت بارگذاری بیشتر می‌شود.

  • کش مرورگر

کش مرورگر، فایل‌های پرکاربرد را در مرورگر بازدیدکنندگان ذخیره می‌کند. در نتیجه بارگذاری سریعتر انجام می‌شود.

در این بخش سعی کردم به طور خلاصه، وظیفه افزونه‌های افزایش سرعت سایت وردپرسی را توضیح دهم. در اغلب افزونه‌ها، یک یا دو مورد انجام می‌شود و فقط برخی افزونه‌ها همه موارد را با هم دارند. پس گاهی لازم است برای اهداف مختلف، چند افزونه نصب کنیم. البته برای یک هدف خاص، فقط یک افزونه نصب می‌شود. مثلا برای تغییر فرمت تصاویر، همزمان از دو افزونه مختلف استفاده نمی‌کنیم.

پس باید بتوانیم با توجه به سایتمان، بهترین پلاگین بهبود سرعت سایت وردپرسی را انتخاب کنیم.

یک نکته مهم در انتخاب بهترین افزونه افزایش سرعت سایت وردپرسی

یکی از پارامترهای مهم در انتخاب بهترین افزونه افزایش سرعت، نوع وب سرور سایت است. به طور معمول سه نوع وب‌سرور انجین ایکس (nginx)، لایت اسپید (LiteSpeed) و آپاچی (Apache) وجود دارد. وب‌سرور آپاچی کاملاً رایگان است ولی سرعت نسبتاً پایینی دارد. وب‌سرور انجین ایکس در صورتی استفاده می‌شود که فقط یک سایت روی سرور اجرا شود. اگر چندین سایت روی سرور باشد، انجین ایکس مناسب نیست و به سراغ لایت اسپید می‌رویم. اغلب شرکت‌های هاستینگ از لایت اسپید استفاده می‌کنند.

از کجا بفهمیم وب‌سرور سایت من چیست؟

وارد پیشخوان وردپرس شوید. قسمت‌های مختلف پیشخوان در مقاله نحوه کار با پیشخوان وردپرس توضیح داده شده است. به قسمت ابزارها >> سلامت سایت مراجعه کنید. در این بخش، اطلاعاتی در مورد هاست، سرور و … نمایش داده می‌شود. روی تب اطلاعات کلیک کنید.

انتخاب بهترین افزونه افزایش سرعت سایت وردپرسی با توجه به نوع وب سرور سایت

کمی اسکرول کرده و سپس روی سرور کلیک کنید.

webserver2

عبارتی که در قسمت “سرور وب” نوشته شده، نشان دهنده نوع وب سرور سایت است. اگر عبارت LiteSpeed یا lsapi یا Ls نوشته شده باشد، سرور سایت لایت اسپید است. عبارت Apache نشان‌دهنده این است که وب‌سرور Apache است. برای سرور انجین ایکس، عبارت nginx درج می‌شود.

حالا که فهمیدیم وب‌سرور سایتمان چیست، باید در انتخاب افزونه برای افزایش سرعت سایت، نوع وب‌سرور را در نظر بگیریم. دقت داشته باشید شما می‌توانید از هر افزونه‌ای برای بهبود سرعت سایت استفاده کنید، ولی اگر متناسب با وب‌سرور سایت نباشد، کارایی و بازده لازم را نخواهد داشت. در ادامه 7 مورد از بهترین افزونه‌های افزایش سرعت سایت وردپرسی را معرفی خواهیم کرد و خواهیم گفت هرکدام برای چه وب‌سروری مناسب هستند.

لیست بهترین افزونه‌های افزایش سرعت سایت وردپرسی

در این قسمت بهترین افزونه‌های افزایش سرعت وردپرس بر اساس تجربه لیست شده‌اند. شاید برخی موارد این لیست را در سایر مقالات پیدا نکنید! چون معرفی افزونه‌های این مقاله، تالیفی از سایر مقالات نیست و بر اساس تجربه گردآوری شده‌اند.

نکته بسیار مهم این است که شما به همه این افزونه‌ها نیاز ندارید و بسیاری از ویژگی‌هایشان مشترک است یا با هم همپوشانی دارند. افزونه‌هایی مثل لایت اسپیدکش، فلاینگ پرس و پِرفمَتِرز؛ امکانات بیشتری برای بهینه‌سازی سرعت سایت دارند و شما را از نصب افزونه‌های متعدد بی‌نیاز می‌کنند. پس بهتر است قابلیت‌های هر افزونه را بدانید و پلاگین‌های مشابه را همزمان نصب نکنید!

1. افزونه لایت اسپید کش ( LiteSpeed Cache)

افزونه کش وردپرس _ لایت اسپید کش

یکی از بهترین افزونه‌های کش وردپرس، لایت اسپید کش است که توسط شرکت سازنده سرور لایت اسپید ساخته شده است. یعنی افزونه لایت اسپید کش با وب‌سرور لایت اسپید تطابق کامل دارد. پلاگین لایت اسپید کش کاملاً رایگان است و می‌توانید آن را از مخزن وردپرس دانلود و نصب کنید.

برخی امکانات افزونه Litespeedcache:

  • کش حرفه‌ای صفحات
  • فشرده‌سازی کدهای CSS، JavaScript و HTML
  • بهینه‌سازی تصویر پیشرفته از جمله تغییر فرمت تصاویر به webp و لود تنبل تصاویر (lazy load)
  • کش مرورگر
  • به طور خودکار کش صفحاتی که به روز می‌شوند را پاک می‌کند تا مخاطب محتوای به روز را ببیند
  • امکان فعالسازی قابلیت lazy load

کار با افزونه لایت اسپیدکش بسیار ساده است و به شما این امکان را می‌دهد که بدون درک جزئیات، تنظیمات دلخواه را اعمال کنید و سرعت سایتتان را بهبود بدهید. پس اگر وب‌سرور سایتتان لایت اسپید است، از این افزونه عالی استفاده کنید.

2. افزونه فلاینگ پرس ( FlyingPress )

بهترین پلاگین افزایش سرعت سایت ورپرسی _ افزونه فلاینگ پرس

این افزونه علی‌رغم ویژگی‌های عالی، در ایران چندان شناخته شده نیست. افزونه فلاینگ پرس قطعاً انتخاب بهتری نسبت به افزونه WP Rocket است.

برخی ویژگی‌های افزونه کش FlyingPress:

  • حذف CSS بی استفاده: در فلاینگ پرس CSSهایی که استفاده می‌شوند در یک فایل جدا بارگذاری می‌شوند. به همین دلیل در حذف CSSهای بی استفاده، سرعت بیشتری نسبت به افزونه راکت وردپرس دارد.
  • بارگذاری تنبل HTML elements: این گزینه شبیه به بارگذاری تنبل تصاویر است، با این تفاوت که برای عناصر HTML مثل نظرات و فوتر به کار می‌رود. کمتر افزونه‌ی کشی را پیدا می‌کنید که دارای این ویژگی باشد.
  • بارگذاری تنبل تصاویر پس زمینه
  • بارگذاری تصاویر بالای صفحه از قبل

پلاگین فلاینگ پرس برای انواع وب‌سرورها کاربرد دارد.

3. افزونه راکت وردپرس ( WP Rocket )

بهترین افزونه کش وردپرس

پلاگین WP Rocket برای وب‌سرورهای nginx و Apache مناسب است. برای وب‌سرور لایت اسپید هم می‌توانید از افزونه راکت وردپرس استفاده کنید. ولی سازگاری افزونه راکت با وب‌سرور لایت اسپید، کمتر است و از طرفی قابلیت‌های افزونه لایت اسپیدکش از WP Rocket خیلی بیشتر است. افزونه راکت وردپرس رایگان نیست.

برخی امکانات افزونه WP Rocket :

  • کش صفحه و کش مرورگر
  • فشرده سازی Gzip
  • رابط کاربری آسان
  • فشرده‌سازی کدها
  • بارگذاری تنبل یا lazy load
  • بهینه‌سازی دیتابیس
  • پشتیبانی از وردپرس شبکه‌ای
  • بهینه‌سازی فونت‌های سایت
  • فشرده سازی کدهای JS
  • بهینه سازی css قالب و افزونه‌ها
  • تطابق با ووکامرس

در افزونه راکت وردپرس، کش در رم سرور ذخیره نمی‌شود. همچنین بارگذاری تنبل تصاویر پس زمینه نسبت به افزونه‌های لایت اسپید کش و فلاینگ پرس، به سختی انجام می‌شود. پلاگین‌های FlyingPress و LiteSpeed Cache قطعاً انتخاب‌های بهتری نسبت به پلاگین WP Rocket هستند.

4. افزونه پرفمترز ( Perfmatters )

افزونه افزایش سرعت سایت وردپرسی _ پرفمترز

روش اصلی این افزونه، حذف درخواست‌های بی مورد به سمت سرور است. همچنین کدهای بلا استفاده در هر صفحه را هم غیر فعال می‌کند. افزونه Perfmatters کدهای افزونه‌هایی را که فقط در صفحات خاص (مثل فرم تماس با ما) استفاده می‌شوند، در سایر صفحات حذف می‌کند. این افزونه از افزونه DPPP پیشرفته‌تر است. افزونه پرفمترز کش نمی‌کند ولی یک گزینه بسیار مناسب برای ادغام با افزونه‌های کشینگ است و با آنها سازگار است.

پلاگین پرفمترز، تنظیمات کم اهمیت وردپرس که معمولاً هیچ سایتی به آنها نیاز ندارد را غیرفعال می‌کند. به عنوان مثال شماره نسخه وردپرس، فونت ایموجی و … . این ترفندها بسیار ناچیز هستند ولی وقتی در کنار هم جمع می‌شوند، درخواست‌های غیرضروری HTTP را حذف کرده و روی سرعت سایت تاثیرگذار هستند.

به طور کلی اگر از یک افزونه کش استفاده می‌کنید، پلاگین پرفمترز برای بهینه‌سازی بخش‌های کوچکتر به خوبی عمل می‌کند.

5. افزونه DPPP

افزونه بهینه سازی سرعت در سایت های وردپرسی

برخی افزونه‌ها مثل افزونه‌های فرم‌ساز، فقط در برخی صفحات سایت کارایی دارند. ولی کدهای این افزونه‌ها در تمامی صفحات بارگذاری شده و باعث کاهش سرعت سایت می‌شوند. افزونه DPPP که مخفف Deactivate plugins per page است، کدهای جاوا اسکریپت پلاگین‌هایی که در صفحه استفاده نمی‌شوند را غیرفعال می‌کند.

این افزونه رایگان است و می‌توانید آن را از مخزن وردپرس دانلود و نصب کنید.

6. افزونه اسماش وردپرس ( WP Smush )

پلاگین بهینه سازی تصاویر وردپرس

افزونه WP Smush مخصوص بهینه‌سازی تصاویر است. نکته مهم در بهینه‌سازی تصاویر، کاهش حجم آنها بدون افت کیفیت است.

برخی امکانات افزونه WP Smush:

  • سازگار با وردپرس شبکه‌ای
  • دارای خاصیت lazy load یا بارگذاری تنبل
  • فشرده‌سازی تصاویر به صورت خودکار و بدون افت کیفیت
  • بهینه‌سازی گروهی تصاویر

7. افزونه Asset CleanUp

پلاگین افزایش سرعت سایت وردپرسیس

این افزونه، همه قابلیت‌های افزونه راکت وردپرس را دارد. افزونه Asset CleanUp کاملاً رایگان است و می‌توان آن را از مخزن وردپرس دانلود کرد. مشابه پرفمترز، این افزونه نیز به شما کمک می‌کند کدهای بلااستفاده افزونه‌ها در یک صفحه را غیرفعال کنید.

برخی امکانات افزونه Asset CleanUp:

  • کاهش درخواست‌های HTTP
  • سازگار با برخی CDNها
  • امکان preload فونت‌ها
  • فشرده‌سازی فایل‌های CSS و JS
  • فشرده‌سازی HTML و تگ‌های اضافی وردپرس
  • پردازش فایل هایی با فرمت PNG، JPEG و GIF
  • تغییر ارتفاع و طول تصویر
  • امکان انتقال کد های جاوا اسکریپت به هدر یا بخش body

افزونه Asset CleanUp کشینگ (caching) انجام نمی‌دهد. این افزونه نسخه پولی هم دارد که تنظیمات بیشتری دارد و به شما امکان کنترل دقیق‌تری از اسکریپت‌ها می‌دهد.

افزونه‌های افزایش سرعت سایت رایگان

تنها افزونه کش رایگان، افزونه لایت اسپید کش است که اگر وب‌سرور سایتتان لایت اسپید است، انتخاب بسیار خوبی است. افزونه Asset CleanUp نیز رایگان است. البته افزونه کش محسوب نمی‌شود و نسخه ضعیف‌تر افزونه پرفمترز است.

سایر افزونه‌های بهبود سرعت سایت، پولی هستند. به هیچ عنوان از افزونه‌های نال شده رایگان استفاده نکنید و هیچ افزونه‌ای را از سایت‌های غیر معتبر دانلود نکنید.

به خاطر داشته باشید استفاده از افزونه‌های افزایش سرعت سایت وردپرسی، فقط یک گام در جهت بهبود سرعت سایت است و همه ماجرا نیست! برای رسیدن به بهترین سرعت سایت، باید نکات مختلفی را در نظر بگیرید و نیازمند تجربه و تخصص در این حوزه هستید. به صورت کلی باید پارامترهای Google Page Speed Insights و GTmetrix را چک کنید و به کمک افزونه‌ها و سایر راهکارها، مشکلات سایت را برطرف کرده و سرعت سایت را بهبود دهید.

هر سوالی در مورد افزونه‌های افزایش سرعت سایت وردپرسی دارید در قسمت دیدگاه‌ها مطرح کنید تا در سریعترین زمان ممکن پاسخگوی سوالاتتان باشیم. همچنین تجربیات خود را در حوزه پلاگین‌های افزایش سرعت سایت وردپرسی با ما و کاربران وب‌زوج به اشتراک بگذارید.

به این مقاله امتیاز دهید
(برحسب میزان رضایت خود از محتوای این مقاله، به آن از 1 تا 5 ستاره دهید)

امتیاز 5 از 1 رای

اولین نفری باش که امتیاز خودت رو ثبت می‌کنی!

جدیدترین مقالات
پرسش و دیدگاه

پس از بررسی سریع و پاسخگویی توسط کارشناسان، به شما اطلاع‌رسانی می‌گردد.

اشتراک در
اطلاع‌رسانی به من هنگامی که :
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن تمامی دیدگاه‌ها
جدیدترین مقالات

5 مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است

حذف زبانه راهنما (Help Tab) از بالای پیشخوان مدیریت وردپرس
حذف زبانه راهنما از بالای پیشخوان مدیریت وردپرس
حذف آیتم‌ها از نوار مدیریت وردپرس
حذف آیتم‌ها از نوار مدیریت وردپرس
نصب وردپرس روی هاست سی‌پنل در 5 دقیقه!
نصب وردپرس روی هاست سی پنل
گراواتار چیست؟ + آموزش گام به گام ثبت‌نام در Gravatar و ساخت تصویر پروفایل وردپرس
افزونه چیست؟ + نکات مهم در مورد افزونه‌ها
فهرست
Search