لوکال هاست چیست و برای طراحان سایت چه کاربردی دارد؟

در این مقاله به زبان ساده توضیح می‌دهیم لوکال هاست چیست و چه کاربردی دارد؟ اصلاً لوکال هاست با هاست چه تفاوتی دارد؟ شما به عنوان یک وردپرس‌کار، چطور می‌توانید از لوکال هاست استفاده کنید. البته Local Host معایبی هم دارد که به آنها نیز خواهیم پرداخت.
لوکال هاست چیست و چه کاربردی دارد؟
(امتیاز 0 از 0 رای)
/5

لوکال هاست در معنای تحت اللفظی به معنی هاست محلی است. اما برای درک مفهوم آن، بگذارید یک مثال بزنم. فرض کنید شما به تازگی تصمیم گرفته‌اید پشت دوربین صحبت کنید و محتواهای ویدئویی منتشر کنید. مایل هستید اولین ویدئو شما به صورت آنلاین در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌ها منتشر شود؟ احتمالاً جواب شما منفی است! چون ترجیح می‌دهید بارها با موبایل از خودتان ویدئو بگیرید، ویدئوها را ببینید، اشکالات را برطرف کنید و در نهایت وقتی به آمادگی کامل رسیدید، آن را منتشر کنید. در واقع شما در موبایلتان، آنچه افراد در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی می‌بینند را شبیه‌سازی کرده‌اید، بدون آنکه ویدئو را منتشر کرده باشید!

حالا فرض کنید به تازگی طراحی سایت را شروع کرده‌اید. آیا مایل هستید تک تک قدمهایتان روی سایت اصلی اعمال شود یا دوست دارید در یک فضای آزمایشی که مشابه سایت واقعی است، تمرین کنید، تغییرات را اعمال کنید، نتیجه را ببینید، اصلاح کنید و سپس آن را در وب منتشر کنید؟ اگر پاسختان مثبت است، به لوکال هاست نیاز دارید! وظیفه اصلی لوکال هاست این است که روی کامپیوتر شخصی شما محیطی شبیه به سایت واقعی ایجاد می‌کند. در این مقاله به صورت علمی‌تر توضیح می‌دهیم لوکال هاست چیست، چه کاربردهایی دارد، مزایا و معایب آن چیست و معروف‌ترین نرم‌افزارها برای ایجاد لوکال هاست روی کامپیوتر را معرفی خواهیم کرد.

لوکال هاست چیست؟

یک قدم عقب‌تر برگردیم… اصلاً هاست چیست؟ به طور خلاصه، هاست فضایی فیزیکی است که اطلاعات سایت شما روی آن ذخیره می‌شود.

برای بازدید از یک سایت، نام دامنه آن را در نوار مرورگر تایپ می‌کنید. مثلاً Google.com. اما نام دامنه به تنهایی برای شناسایی سایت کافی نیست. یک دامنه نام مستعار IP سایت است. سرور، نام دامنه را با آدرس IP تطابق داده و وب‌سایت مورد نظر شما را نمایش می‌دهد. IP از 4 عدد تشکیل شده که هر عدد بین 0 تا 255 است. به عنوان مثال یکی از آدرس‌های IP سایت گوگل، 216.239.38.120 است که اگر این عدد را در مرورگر تایپ کنید، سایت Google.com نمایش داده می‌شود.

هر سایت و هر دستگاه متصل به اینترنت، IP منحصر به فردی دارد، حتی کامپیوتر شما! همانطور که می‌توانید یک سایت را توسط هاست روی سرور در اینترنت قرار دهید، می‌توانید کامپیوتر شخصی خودتان را نیز به یک سرور تبدیل کنید.

لوکال هاست فضایی مشابه هاست است. با این تفاوت که این فضا در کامپیوتر شماست و به هیچ سروری متصل نیست! Local Host توسط برخی نرم‌افزارها روی کامپیوترتان ساخته می‌شود و هیچ‌کس جز شما به آن دسترسی ندارد.

در اغلب کامپیوترها، LocalHost نام دامنه برای آدرس آی پی 127.0.0.1 است. وقتی در مرورگر کامپیوتر این آدرس وارد می‌شود، کامپیوتر با خودش ارتباط برقرار می‌کند. به این ارتباط Loopback می گویند. سیستم عامل کامپیوتر طوری طراحی شده است که به عنوان یک سرور عمل کرده و درخواست‌های Loopback را مدیریت کند.

لوکال هاست این امکان را فراهم می‌کند که در کامپیوتر خود سایتی را ایجاد کرده و بدون نیاز به اینترنت، آن را تست کنید. در این حالت، کامپیوتر یک سرور مجازی است.

LocalHost چه کاربردی دارد؟

لوکال هاست یا هاست محلی، غالباً برای تست کردن به کار می‌رود. در ادامه چند مورد از کاربردهای متداول LocalHost را معرفی می‌کنیم:

  • تست وب‌سایت و وب اپلیکیشن‌ها
  • تست شبکه و سرعت
  • مسدود کردن سایت‌های مخرب

به عنوان یک وردپرس کار و ادمین سایت وردپرسی، کاربرد اول یعنی تست وب‌سایت برای ما مهم است. وقتی در حال برنامه‌نویسی و یا ساختن یک سایت هستید، باید ظاهر و عملکرد آن را در یک مرورگر تست کنید. همچنین دوست ندارید سایتی که هنوز کامل نشده را در دسترس عموم قرار دهید. در این مورد لوکال هاست به کارتان می‌آید.

با استفاده از لوکال هاست، فایل‌های سایت را روی کامپیوترتان قرار داده و از طریق مرورگر وارد سایت می‌شوید. با این کار تجربه بازدید کاربر از سایت را شبیه‌سازی می‌کنید.

توسعه دهندگان وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها، از لوکال هاست به عنوان سرور تست استفاده می‌کنند. با این کار می‌توانند بدون نیاز به ارسال فایل‌ها در اینترنت، آنها را آزمایش کرده، باگ‌ها را برطرف کنند و امنیت‌شان را بالاتر ببرند. بنابراین اگر برنامه نویس یا ادمین سایت وردپرسی هستید یا به شغل طراحی سایت وردپرسی علاقه دارید، لوکال هاست به شما کمک می‌کند قبل از تکمیل کدها و ساخت کامل سایت، هیچ چیز در معرض دید عموم قرار نگیرد و در عین حال، تک‌تک قدمهایتان را در یک محیط واقعی تست کنید.

برای آشنایی با شغل طراحی سایت و درآمد آن، مقاله «بازار کار و درآمد طراحی سایت با وردپرس» و برای آشنایی با شغل ادمین سایت وردپرسی و درآمد آن، مقاله «معرفی شغل پشتیبان سایت وردپرسی» را مطالعه کنید.

حتی ممکن است شما در شروع مسیر یادگیری وردپرس باشید و مایل هستید آموزش وردپرس را در یک فضای تستی پیاده‌سازی کنید. در این حالت نیز Local Host برای شما مناسب است. به همین دلیل در جلساتی از دوره «وردپرس پلاس» به صورت کامل در مورد لوکال هاست، روش نصب آن و کار با لوکال هاست صحبت شده است.

مزیت‌های Local Host

آیا می توانم وردپرس را روی رایانه خودم نصب کنم؟ بله البته! کافیست از هاست محلی استفاده کنید. این کار مزایا و معایبی دارد که به آنها خواهیم پرداخت. ابتدا مزایای لوکال هاست را بررسی می‌کنیم:

هاست رایگان

همانطور که در مقاله «هزینه ساخت سایت وردپرسی» گفته شده، برای ساخت سایت باید هاست بخرید. اما لوکال هاست یک هاست رایگان است. شما می‌توانید از لوکال هاست به عنوان هاست رایگان استفاده کنید. پس اگر در حال یادگیری وردپرس هستید و نمی‌خواهید برای خرید هاست هزینه پرداخت کنید، استفاده از لوکال هاست انتخاب بسیار خوبی برای شما است. هاست محلی به شما این امکان را می‌دهد که بدون هزینه، سایتتان را بسازید و هرچقدر دلتان می‌خواهد آزمون و خطا کنید. در نهایت اگر مایل بودید سایتتان را منتشر کنید، هاست بخرید.

هاست با فضای نامحدود

هر هاستی که می‌خرید، یک فضای محدودی دارد. حافظه هاست، یکی از عوامل موثر بر قیمت آن است. اما با لوکال هاست می‌توانید بدون محدودیت فضا، چندین وب‌سایت بسازید و آنها را مدیریت کنید.

تست قالب‌ها و افزونه‌ها

اگر وردپرس‌کار هستید، حتماً تجربه به هم‌ریختگی سایت بعد از نصب یک افزونه را دارید که یکی از دلایل آن تداخل افزونه‌ها با یکدیگر است. همچنین می‌دانید نصب یک قالب یا افزونه یا آپدیت آنها، ممکن است مشکلاتی در سایت ایجاد کند.

لوکال هاست فضای مناسب برای تست قالب و افزونه‌ها است. بنابراین می‌توانید هر افزونه یا قالبی را قبل از سایت اصلی، روی لوکال هاست تست کنید.

بدون نیاز به اینترنت

همانطور که گفته شد، وقتی شما از لوکال هاست استفاده می‌کنید، یک ارتباط Loopback (بین کامپیوتر و خودش) ایجاد کرده‌اید. پس به اینترنت نیاز ندارید و می‌توانید بدون اتصال به اینترنت و با سرعت بالا روی لوکال هاست کار کنید و ساخت سایت آفلاین را تجربه کنید. بنابراین با Local Host امکان استفاده از وردپرس به صورت آفلاین فراهم می‌شود.

معایب لوکال هاست

در کنار همه مزیت‌ها، استفاده از هاست محلی معایبی هم دارد.

واضح‌ترین مورد این است که وقتی شما سایتتان را روی Local Host طراحی می‌کنید، امکان اشتراک‌گذاری سایت از طریق اینترنت برای عموم وجود ندارد. البته این مورد گاهی مزیت است و گاهی عیب!

با Local Host، امکان تست درگاه‌های پرداخت و سرویس‌های ایمیل وجود ندارد.

عیب بزرگتر لوکال هاست این است که گاهی آنچه در لوکال هاست دیده می‌شود، متفاوت با هاست واقعی است. همچنین گاهی در هاست مجازی (لوکال هاست) مشکلاتی دیده می‌شود که در هاست واقعی وجود ندارند. به همین دلیل توصیه می‌کنیم اگر در حال یادگیری وردپرس هستید، بهتر است آموخته‌هایتان را روی هاست واقعی اجرا کنید.

معرفی بهترین نرم‌افزارهای لوکال هاست

برای اینکه زبان برنامه‌نویسی سایت برای کامپیوتر قابل فهم باشد، باید از نرم‌افزارهایی استفاده کنیم که این کدها را تفسیر کند. این نرم‌افزارها، لوکال هاست رایگان روی کامپیوترتان ایجاد می‌کنند. 4 ابزار معروف راه‌اندازی لوکال هاست وردپرس عبارتند از:

  • XAMPP
  • WAMP
  • MAMP
  • LAMP

محبوب‌ترین نرم‌افزار Local Host برای وردپرس، XAMPP است. XAMPP که مخفف عبارات X-OS ,Apache ,Mysql ,PHP است، روی سیستم عامل‌های ویندوز، مک و لینوکس قابل استفاده است. زمپ، معروف‌ترین نرم افزار وردپرس برای کامپیوتر، از زبان‌های برنامه‌نویسی PHP، پرل و FTP پشتیبانی می‌کند.

WAMP که مخفف windows ،‌Apache ،‌mysql و php است، فقط روی سیستم عامل ویندوز قابل استفاده است. کارکرد وَمپ مشابه زمپ است.

MAMP برای سیستم عامل مکینتاش ایجاد شده و مخفف سیستم عامل Mac، وب سرور php، MySQL، Apache است.

LAMP هم برای سیستم عامل لینوکس طراحی شده است و مخفف Linux, Apache, MySQL, PHP است. لَمپ دارای فضای متن باز است و می‌توان روی آن تغییراتی ایجاد کرد.

در مقاله «نصب وردپرس روی لوکال هاست» به صورت کامل توضیح داده‌ایم که چطور می‌توانید XAMPP را دانلود و نصب کرده و سپس وردپرس را روی آن نصب کنید.

چطور می‌توانم به لوکال هاست دسترسی داشته باشم؟

برای دسترسی به Localhost، عبارت 127.0.0.1 را در مرورگر کامپیوترتان تایپ کنید. البته قبل از آن، باید با استفاده از نرم‌افزارهای لوکال هاست، یک سرور مجازی روی کامپیوترتان ایجاد کرده باشید. در غیراینصورت، احتمالاً با تایپ 127.0.0.1 در مرورگرتان، با یک پیغام خطا مواجه خواهید شد.

سوالات متداول در مورد لوکال هاست

آیا لوکال هاست یک وب‌سرور است؟

لوکال هاست نام هاست یا کامپیوتری است که برنامه را اجرا می‌کند. در واقع، کامپیوتر به سرور مجازی تبدیل می‌شود. این سرور مجازی، آفلاین است و داده‌های سایت شما را مشابه سرور هاست واقعی، ذخیره می‌کند.

آیا می‌توانم سایتی که روی لوکال هاست طراحی کرده‌ام را به عنوان رزومه برای دیگران ارسال کنم؟

به طور کلی سایتی که با لوکال هاست طراحی می‌شود، در اینترنت قابل نمایش نیست. می‌توانید سایت خود را با شخص دیگری به اشتراک بگذارید ولی باید آن شخص، آدرس IP یا نام هاست شما را داشته باشد. این اطلاعات را می‌توانید با تایپ ipconfig/all در Command Prompt کامپیوترتان به دست آورید. همچنین می‌توانید یک هاست ارزان تهیه کنید و سایت را از لوکال هاست به هاست منتقل کنید تا برای دیگران قابل نمایش باشد.

تفاوت اساسی لوکال هاست و سرور زنده چیست؟

لوکال هاست یک سرور مجازی است که در کامپیوتر شما ذخیره شده است. این سرور آفلاین است و برای عموم در دسترس نیست. اما یک سرور زنده به هاست نیاز دارد تا داده‌های سایت شما را ذخیره کند. همچنین باید دامنه هم بخرید. اگر سایت شما با یک سرور زنده (Live) راه‌اندازی شود، هرکسی می‌تواند با تایپ آدرس سایتتان در مرورگر، آن را پیدا کند و برای عموم در دسترس است.

جمع بندی

در این مقاله یاد گرفتیم لوکال هاست فضایی است که به صورت رایگان فضای هاستی روی کامپیوتر شما فراهم می‌کند که بتوانید سایت وردپرسی مد نظرتان را به صورت آفلاین بسازید. همچنین می‌توانید هر ایده‌ای را روی آن تست کنید، بدون اینکه سایتتان در معرض دید عموم قرار بگیرد.

اگر در مورد لوکال هاست و نرم‌افزارهای مختلف آن سوالی دارید، در قسمت دیدگاه‌ها مطرح کنید تا در سریعترین زمان ممکن پاسخگوی سوالتان باشیم.

به این مقاله امتیاز دهید
(برحسب میزان رضایت خود از محتوای این مقاله، به آن از 1 تا 5 ستاره دهید)

امتیاز 0 از 0 رای

اولین نفری باش که امتیاز خودت رو ثبت می‌کنی!

جدیدترین مقالات
پرسش و دیدگاه

پس از بررسی سریع و پاسخگویی توسط کارشناسان، به شما اطلاع‌رسانی می‌گردد.

اشتراک در
اطلاع‌رسانی به من هنگامی که :
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن تمامی دیدگاه‌ها
جدیدترین مقالات

5 مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است

حذف زبانه راهنما (Help Tab) از بالای پیشخوان مدیریت وردپرس
حذف زبانه راهنما از بالای پیشخوان مدیریت وردپرس
حذف آیتم‌ها از نوار مدیریت وردپرس
حذف آیتم‌ها از نوار مدیریت وردپرس
نصب وردپرس روی هاست سی‌پنل در 5 دقیقه!
نصب وردپرس روی هاست سی پنل
گراواتار چیست؟ + آموزش گام به گام ثبت‌نام در Gravatar و ساخت تصویر پروفایل وردپرس
افزونه چیست؟ + نکات مهم در مورد افزونه‌ها
فهرست
Search