قالب وردپرس چیست؟ + راهنمای خرید بهترین قالب

قالب‌های وردپرس به شما کمک می‌کنند در عرض چند دقیقه، سایتی با ظاهر دلخواه راه‌اندازی کنید. قالب سایت بستر سایت شماست و باید به دقت انتخاب شود. در این مقاله توضیح می‌دهیم قالب چیست. همچنین با انواع قالب‌ها آشنا می‌شوید و می‌آموزید چطور بهترین قالب را برای سایت خود انتخاب کنید.
قالب وردپرس چیست
(امتیاز 4 از 1 رای)
4/5

فرض کنید مغازه‌ای اجاره کرده‌اید و می‌خواهید 100 عدد محصول در آن بچینید و بفروشید. آیا می‌توانید اجناس را روی هم بریزید و از مشتری بخواهید محصول مورد نظرش را پیدا کند؟ قطعا خیر! شما به یک دکور احتیاج دارید تا چیدمان اجناس را به خوبی انجام دهید. وظیفه دکور مغازه، ایجاد ظاهر زیبا است. همچنین به اجناس شما نظم می‌دهد تا مشتری راحت‌تر بتواند محصول مورد نظرش را پیدا کند.

سایت بدون قالب

حالا بیایید این مثال را به سایت تعمیم دهیم. اجناس سایت شامل محصولات، محتوای متنی، ویدئو، عکس، پادکست و … است. برای چیدمان محصولات و محتواها، هم به ظاهری زیبا احتیاج دارید و هم باید همه چیز منظم باشد تا کاربر بتواند به راحتی محصول یا محتوای مورد نظرش را پیدا کند. پس برای سایت هم به دکور احتیاج داریم.

قالب وردپرس دقیقا مشابه دکور مغازه است! قالب بر اساس نوع سایت، سلیقه طراح سایت و امکانات مورد نیاز، انتخاب می‌شود. قالب‌ها نحوه نمایش و ظاهر سایت را تعیین می‌کنند. نام دیگر قالب وردپرسی، پوسته وردپرس یا تِم سایت وردپرسی است. با خواندن این مقاله پاسخ این سوالات را متوجه خواهید شد: ” قالب وردپرس چیست و چه کاربردی دارد؟ چند نوع قالب وجود دارد؟ چطور می‌توانیم بهترین قالب را انتخاب کنیم؟ آیا همه قالب های وردپرس پولی هستند؟ و …” . پس تا پایان مقاله با وب زوج همراه باشید.

قالب وردپرس چیست؟

قالب وب سایت مجموعه‌ای از استایل‌های سایت است که شامل طرح بندی صفحات، رنگ‌بندی، سایز المان‌ها، محل قرارگیری هر المان، نوع فونت، فایل‌های گرافیکی و … می‌شود. طراحی سایت به کمک قالب‌های وردپرس بسیار آسان است و به کدنویسی احتیاج ندارد. فقط کافیست قالب مورد نظرتان را روی وردپرس نصب کرده و تغییرات را اعمال کنید. با این روش، در زمان و هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌شود.

 قالب‌ها تمپلیت‌های آماده هستند که چارچوب اصلی سایت را تعیین می‌کنند و به شما کمک می‌کنند ظاهر سایت را طبق سلیقه و نیاز خود تغییر دهید. به کمک تم‌های وردپرس، می‌توانید به راحتی قسمت‌های مختلف صفحه اصلی، مقالات، محصولات و … را با ظاهری جذاب ایجاد کنید. پوسته سایت، نحوه نمایش اطلاعات به مخاطب را تعیین می‌کند.

به کمک قالب، می‌توانید به آسانی ظاهری خلاقانه برای سایت ایجاد کنید. در هر پوسته برای المان‌های مختلف، حالات متفاوتی در نظر گرفته شده است و دست شما برای دیزاین باز است. مثلا برای المان‌های نوار جستجو، باکس محتوا، تماس با ما، صفحه محصول و صفحه مقاله، اشکال آماده‌ای در قالب وجود دارد که می‌توانید طبق سلیقه خود یک مورد را انتخاب کنید.

قالب‌های زیادی، از قبل طراحی شده‌اند و فقط کافیست آنها را روی سایت وردپرسی خود نصب کنید. طراحی سایت به کمک قالب آماده وردپرس، کار بسیار راحتی است. شما می‌توانید بدون کدنویسی، در کمترین زمان و با کمترین هزینه، سایتتان را از صفر راه اندازی کنید و به کمک پوسته وردپرس ظاهری زیبا ایجاد کنید. وجود گزینه‌های مختلف در هر قالب، به شما این امکان را می‌دهد که با تغییر آنها، بدون نیاز به دانش برنامه‌نویسی، ظاهر سایت را شخصی سازی کنید.

انتخاب قالب wordpress، بسیار مهم است. چون ممکن است محصولات و محتواهای شما عالی باشد ولی به دلیل ظاهر نامطلوب یا دسترسی سخت، کاربر به سرعت از سایت خارج شود.

قالب‌های متنوع وردپرس، به شما این امکان را می‌دهند که بی نهایت سایت وردپرسی با ظاهرهای متفاوت بسازید. قالب‌های مختلفی برای سایت‌های فروشگاهی، شخصی، خبری، شرکتی، آموزشی و … وجود دارد.

کاربرد قالب سایت وردپرسی

همانطور که گفته شد، تغییر ظاهر سایت وظیفه اصلی قالب است. قالب وب سایت تعیین می‌کند متن، عکس، ویدئو و … به چه شکل نمایش داده شوند. با تنظیمات قالب، می‌توان فونت، رنگ متن، سایز و … را تغییر داد.

ظاهر زیبا و اصولی سایت، باعث جذب کاربر می‌شود. پس می‌توان گفت انتخاب مناسب قالب، می‌تواند بازدید و فروش سایت را افزایش دهد.

کاربرد دیگر پوسته وردپرس، افزودن قابلیت‌های مورد نیاز به سایت است. اگر قالب به درستی انتخاب نشود و نیازهای کسب و کار را برطرف نکند، مجبور می‌شوید افزونه‌های مختلف نصب کنید که روی سرعت و عملکرد سایت تاثیر گذار است.

با استفاده از قالب‌های وردپرس، افزودن عکس، متن، ویدئو، پادکست و … به یک صفحه، بسیار ساده است و در اکثر موارد با کشیدن و رها کردن ( drag and drup ) انجام می‌شود.

طراحی سایت ریسپانسیو، کاربرد دیگر تم وردپرس است. قالب‌ها مشخص می‌کنند که نحوه نمایش سایت در دستگاه‌های مختلف به چه صورت باشد و این موضوع بسیار مهم است. البته در حال حاضر اکثر قالب‌های معروف، واکنش‌گرا هستند. حتی می‌توانید نمایش متفاوتی از سایت برای دستگاه‌های مختلف ایجاد کنید و این کار با قالب‌های وردپرس به راحتی قابل انجام است. مثلا یک المان در حالت دسکتاپ دیده شود ولی در حالت موبایلی قابل مشاهده نباشد.

theme وردپرس به شما کمک می‌کند طبق سلیقه خود، صفحات استاتیک و داینامیک طراحی کنید.

پوسته‌های معروف وردپرس، از نظر سئو بهینه شده‌اند. بنابراین سئو سایت برای شما راحت‌تر خواهد بود.

وقتی از یک قالب وردپرسی استفاده می‌کنید، لازم نیست نمایش سایت در مرورگرهای مختلف را تست کنید. چون پوسته‌های وردپرس با همه مرورگرها سازگار هستند و نمایش سایت در مرورگرهای مختلف یکسان خواهد بود.

نصب و مدیریت پوسته وردپرس

وقتی وردپرس را نصب می‌کنید، ظاهری بسیار ساده می‌بینید. برای تغییر ظاهر سایت، باید به سراغ دانلود قالب برای وردپرس و نصب آن بروید.

بعد از نصب وردپرس، در قسمت پیشخوان، بخشی به نام نمایش دیده می‌شود. با کلیک روی پوسته در قسمت نمایش، سه قالب پیش‌فرض وردپرس را می‌بینید. همچنین اگر پوسته‌ی دیگری روی سایت نصب شده باشد، در این قسمت قابل مشاهده است.

themes in wordpress dashboard 2

برای فعالسازی قالب مورد نظرتان، باید روی گزینه “فعال نمایید” کلیک کنید. پوسته‌های پیش‌فرض وردپرس بسیار ساده هستند و امکانات خاصی ندارند. پس بهتر است خودتان قالب دیگری را انتخاب و نصب کنید. روش‌های مختلفی برای نصب قالب جدید وجود دارد. ساده‌ترین روش این است که در پیشخوان وردپرس، بخش نمایش، روی ” افزودن پوسته تازه ” کلیک کنید.

با استفاده از باکس جستجو، می‌توانید قالب مورد نظرتان را از بین قالب‌های نصب شده پیدا کنید. با تغییر قالب، ظاهر و چارچوب سایت تغییر می‌کند ولی محتواهای سایت تغییر نمی‌کنند.

انواع پوسته وردپرس

در نگاه اول، قالب‌های وردپرس به دو دسته قالب آماده و قالب اختصاصی تقسیم می‌شوند.

قالب‌های آماده از قبل طراحی شده‌اند و به راحتی روی وردپرس نصب می‌شوند. برای استفاده از این قالب‌ها به دانش کدنویسی احتیاج ندارید و با یادگیری وردپرس، به راحتی می‌توانید از این قالب‌ها برای طراحی و راه‌اندازی سایت خود استفاده کنید. پیشنهاد می‌کنم برای یادگیری وردپرس، از دوره جامع وردپرس پلاس استفاده کنید.

در طراحی سایت با قالب اختصاصی، صفر تا صد سایت به صورت سفارشی طراحی می‌شود. طراحی سایت با قالب اختصاصی هزینه زیادی دارد و به زمان خیلی بیشتری نسبت به طراحی سایت با قالب آماده نیاز است. طراحی قالب اختصاصی حتما باید توسط افراد مجرب و حرفه‌ای انجام شود. در غیر اینصورت با مشکلات زیادی در بهینه سازی سایت برای سئو، ریسپانسیو بودن سایت در دستگاه‌های مختلف و … مواجه خواهید شد.

با توجه به گسترش وردپرس و تنوع قالب‌های آماده، پیشنهاد می‌کنم در شروع کار حتما از قالب‌های آماده سایت استفاده کنید. استفاده از قالب‌های آماده به شما کمک می‌کند در کمترین زمان و با هزینه کم، یک سایت حرفه‌ای داشته باشید.

پوسته‌های آماده وردپرس به دو دسته قالب‌های رایگان و قالب‌های پولی تقسیم می‌شوند.

پوسته‌های رایگان زیادی در مخزن وردپرس وجود دارد که با مراجعه به آدرس wordpress.org/themes می‌توانید قالب‌های انگلیسی وردپرس را ببینید. با انتخاب هر قالب، اطلاعات پوسته نمایش داده می‌شود و با کلیک روی preview ، می‌توانید پیش نمایش پوسته را ببینید.

قالب های رایگان وردپرس

گرچه بخاطر توسعه وردپرس، اغلب قالب‌ها راست چین هستند ولی در نظر داشته باشید که زبان این قالب‌ها فارسی نیست. سایت‌های زیادی به فارسی سازی قالب‌های وردپرسی پرداخته‌اند. با جستجوی عبارت قالب‌های رایگان در وب فارسی، می‌توانید قالب‌های فارسی رایگان را پیدا کنید که به زبان فارسی و راست چین هستند.

اما به صورت کلی استفاده از قالب‌های رایگان به جز برای سایت‌های تستی، پیشنهاد نمی‌شود! قالب‌های رایگان قابلیت‌های زیادی ندارند و برای کسب و کاری جدی با محصولات متنوع و بازدید بالا مناسب نیستند. تفاوت اصلی قالب رایگان و قالب پولی وردپرس، امکانات قالب است. در قالب‌های رایگان، امکان سفارشی سازی قالب بسیار کمتر از قالب‌های پولی است. در نتیجه برای اضافه کردن هر قابلیتی مجبور به نصب افزونه‌های مختلف یا کدنویسی می‌شوید.

مشکل دیگر قالب‌های رایگان این است که معمولا آپدیت منظمی ندارند و به روز نمی‌شوند. اگر قصد راه‌اندازی یک سایت حرفه‌ای را دارید که درآینده تعداد بازدیدکنندگان زیادی خواهد داشت، بهتر است به سراغ قالب‌های پرمیوم یا پولی بروید. اکثر پوسته‌های غیر رایگان، پشتیبانی هم دارند که توسط شرکت فروشنده ارائه می‌شود.

اغلب قالب‌های پولی که در سایت‌های ایرانی به فروش می‌رسند، نسخه ترجمه شده قالب‌های خارجی هستند.

اگر قالب‌های رایگان را از سایت‌های متفرقه دانلود کنید، ممکن است در فارسی سازی یا آپدیت قالب، به صورت عمد یا غیر عمد،  کدهای مخرب در قالب قرار داده باشند و امنیت سایتتان را به خطر بیندازند!

از طرفی، هیچ رایگانی بی دلیل نیست و ممکن است در سایت شما، تبلیغات نمایش داده شود. قالب‌های رایگان می‌توانند نمایش سایت در گوگل و سئو سایت را هم به خطر بیندازند.

نکته بسیار مهم در قالب‌های رایگان

با دانلود قالب‌های رایگان از سایت‌های ناشناس، امنیت سایتتان به خطر می‌اُفتد! بهتر است قالب‌های رایگان را فقط از مخزن وردپرس دانلود کنید.

اگر پوسته پرمیوم و پولی به صورت رایگان ارائه شود، به آن قالب نال می‌گویند. طبق دلایل گفته شده، هرگز از قالب‌های نال استفاده نکنید.

پوسته‌ها بر اساس هدف سایت هم دسته بندی می‌شوند. مثلا اگر لوازم آرایشی می‌فروشید، قالب‌های فروشگاهی مخصوص شماست. اگر آموزش می‌دهید باید قالب‌های آموزشی را بررسی کنید.

به طور کلی قالب‌ها در دسته‌بندی قالب سایت فروشگاهی، قالب آموزشی، قالب وبلاگ، قالب خبری، قالب شرکتی، قالب آگهی، قالب چند منظوره، قالب شخصی، قالب رزومه و … قرار گرفته‌اند تا انتخاب قالب راحت‌تر باشد. در تصویر زیر، دسته‌بندی انواع پوسته‌ها در سایت ژاکت را می‌توانید ببینید.

انواع قالب های وردپرس

بهترین پوسته وردپرس

اولین قدم در تعیین بهترین قالب وردپرس، مشخص کردن هدف سایت است. باید بدانید در سایتتان قرار است چه فعالیت‌هایی انجام دهید و به چه امکاناتی نیاز دارید. اما به طور کلی، یک قالب خوب وردپرسی باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

  • ظاهر جذابی داشته باشد
  • راست چین باشد
  • رابط کاربری ساده و جذابی داشته باشد
  • ریسپانسیو و موبایل فرندلی باشد
  • بطور منظم آپدیت شود
  •  پشتیبانی داشته باشد
  • امنیت و سرعت بالایی داشته باشد
  • سبک باشد
  • با افزونه‌های معروف سازگار باشد
  • قابلیت شخصی سازی داشته باشد
  • از نظر سئو بهینه باشد
  • با افزونه صفحه ساز شما سازگار باشد

برای انتخاب قالب حرفه‌ای وردپرس، از تجربیات دیگران استفاده کنید. حتما امتیاز هر قالب و تعداد فروش را در نظر بگیرید. کامنت‌ها و نظرات خریداران قبلی را بخوانید. برای انتخاب بهترین قالب وردپرس، از مقاله‌های ” لیست بهترین قالب‌های سایت فروشگاهی ” و ” لیست بهترین قالب‌های سایت آموزشی ” کمک بگیرید.

راهنمای خرید قالب وردپرس حرفه ای

اولین قدم در راه‌اندازی سایت با وردپرس، انتخاب قالب سایت است.  پوسته سایت، نقش اساسی در کیفیت و ظاهر سایت دارد. پس باید با دقت انتخاب شود.

مرجع اصلی خرید قالب، سایت themeforest.net است. در صورت امکان می‌توانید قالب مورد نظرتان را به صورت دلاری از این سایت تهیه کنید. برخی سایت‌های ایرانی، فارسی سازی قالب‌ها را انجام داده‌اند و آنها را به صورت ریالی می‌فروشند که قیمت کمتری نسبت به تم فارست دارند. پس شما می‌توانید به راحتی قالب‌های ایرانی وردپرس را تهیه کنید.

اما نکته بسیار مهم، خرید قالب از سایت‌های معتبر است. اگر به خاطر قیمت کمتر یا هر دلیل دیگری، سایت‌های متفرقه را انتخاب کنید؛ هیچ تضمینی وجود ندارد که آن سایت، قالب وردپرس اورجینال را خریداری کرده باشد و ممکن است قالب‌های نال شده را بفروشند. از طرف دیگر آپدیت و پشتیبانی قالب بسیار مهم است. اگر قالبی که خریداری کرده‌اید، به صورت منظم به روز نشود، مشکلات زیادی خواهید داشت.

طبق تجربه شخصی، پیشنهاد می‌کنم پوسته‌های فارسی وردپرس را از سایت‌های ژاکت یا ابزار وردپرس تهیه کنید. طبق قوانین فعلی، هر قالبی که از سایت ژاکت تهیه می‌کنید، فقط روی یک دامنه قابل استفاده است. اما قالب‌های ابزار وردپرس، محدودیت دامنه ندارند. البته پشتیبانی و پاسخگویی ابزار وردپرس، فقط برای یک دامنه انجام می‌شود. پس در پاسخ سوال ” از یک قالب در چند سایت و چند دامنه می‌توان استفاده کرد؟” باید بگوییم به قوانین سایتی که قالب را خریداری می‌کنید بستگی دارد. توضیحات مربوط به دامنه و انواع آن را می‌توانید در مقاله راهنمای جامع انتخاب دامنه بخوانید.

قیمت قالب وردپرس، به پارامترهای مختلفی بستگی دارد. اما در حال حاضر (شهریور ماه 1402) ، با حدود قیمت 500 الی 600 هزار تومان می‌توان قالب‌های معروف و پرفروش وردپرس را خریداری نمود.

گام‌های مهم در خرید پوسته وردپرس

  • اولین اصل این است که قالب مورد نظر مطابق با سلیقه شما باشد. تمامی سایت‌های فروشنده پوسته، به شما این امکان را می‌دهند که قبل از خرید، پیش نمایش یا دمو قالب را ببینید.
  • حتما از سایت‌های معتبر قالب بخرید و قالب‌های رایگان را فراموش کنید. خرید قالب اورجینال وردپرس بسیار مهم است. وقتی از مراجع معتبر قالب می‌خرید، به روزرسانی‌ها به صورت خودکار انجام می‌شود.
  • به سراغ جدیدترین قالب‌های وردپرس نروید! قالب‌هایی که به تازگی طراحی شده‌اند یا کم فروش بوده‌اند؛ به شدت ریسکی هستند. پس حتما پوسته‌های پرفروش را انتخاب کنید. آپدیت و به روز رسانی قالب بسیار مهم است و در قالب‌های جدید، مطمئن نیستیم که مرتب آپدیت می‌شوند یا نه!
  • برای بررسی قالب‌های پرفروش بهتر است از سایت تم فارست استفاده کنید. چون جامعه آماری که از پوسته‌های themeforest.net استفاده می‌کنند، خیلی بیشتر از افرادی است که از سایت‌های ایرانی قالب می‌خرند.
  • امتیاز قالب و نظرات خریداران قبلی را به دقت بررسی کنید.
  • تاریخ انتشار قالب و مهمتر از آن، آخرین به روز رسانی را بررسی کنید.

قالب های پرطرفدار و محبوب وردپرس

برای انتخاب پوسته‌های محبوب، پارامترهای مختلفی باید لحاظ شود. از طرفی لازم است هر قالب با جزئیات بررسی شود تا بهترین انتخاب برای سایت شما باشد. اما در این قسمت به طور کلی، چند قالب حرفه‌ای وردپرس را معرفی می‌کنیم:

  • قالب آسترا (Astra)
  • قالب وودمارت ( Woodmart )
  • قالب چند منظوره دیوی (Divi)
  • قالب چند منظوره انفولد (Enfold)
  • قالب استادیار (Studiare)
  • قالب فلت سام (Flatsome)
  • قالب آوادا (Avada)
  • و …

تفاوت قالب و افزونه در وردپرس

قالب‌ها ساختار کلی و ظاهر سایت را تعیین می‌کنند. در حالیکه افزونه‌ها برای اضافه کردن یک قابلیت یا امکانات خاص روی سایت وردپرسی نصب می‌شوند. حذف یا نصب یک افزونه بسیار راحت‌تر و بی‌دردسرتر از قالب است. چون قالب روی کل سایت شما تاثیر می‌گذارد.

گاهی امکاناتی روی یک قالب وجود دارد که تمامی صفحات سایت را تحت تاثیر قرار می‌دهد. مثلا شما فونت سایت را به کمک قالب تغییر داده‌اید. در این حالت، اگر به هر دلیلی قالب سایت را تغییر دهید، فونت کل سایت عوض می‌شود و به ویرایش نیاز دارد.

بنابراین یکی از وظایف افزونه‌ها، افزودن امکانات متنوع به سایت است بطوریکه به ظاهر و نمایش محتواهای سایت وابسته نباشد. پس با وجود پلاگین‌ها، کاربر می‌تواند قالب سایت را تغییر دهد بدون اینکه نگران از دست رفتن قابلیت‌ها و امکانات سایت باشد.

می‌توانم خودم قالب بسازم؟

برای اینکه بتوانید قالب طراحی کنید، باید به زبان‌های مختلف برنامه‌نویسی از جمله PHP، HTML، CSS ، جاوا اسکریپت و … مسلط باشید. پس قطعا زمان زیادی برای یادگیری و کسب مهارت لازم است. برای طراحی یک یا چند سایت محدود، یادگیری این زبان‌ها اصلا منطقی نیست. اما اگر می‌خواهید به یک توسعه دهنده و طراح قالب تبدیل شوید، می‌توانید این مسیر را انتخاب کنید.

در وردپرس صفحه سازهایی وجود دارد که به شما کمک می‌کند، بدون برنامه نویسی، سایتی یونیک با ظاهر دلخواه طراحی کنید. به عنوان مثال، شما با استفاده از صفحه ساز المنتور می‌توانید طراحی دلخواه خود را، فقط با Drag and Drup پیاده‌سازی نمایید. برای طراحی یک سایت حرفه‌ای و سفارشی با المنتور، می‌توانید از دوره جامع آموزش المنتور استفاده کنید.

همانطور که در این مقاله گفته شد، قالب‌های متنوع و حرفه‌ای در زمینه‌های مختلف برای وردپرس طراحی شده است. پس برای اغلب کسب و کارها با نیازهای متداول و معمول، اصلا عاقلانه نیست که طراحی سایت از صفر انجام شود. بلکه شما می‌توانید بدون کدنویسی، در کمترین زمان و با کمترین هزینه، با استفاده از قالب‌های وردپرس سایت خود را راه‌اندازی کنید. وب زوج هم مثل همیشه در کنار شماست تا بهترین انتخاب را داشته باشید. پس سوالات خود را در قسمت دیدگاهها مطرح نمایید تا در سریع‌ترین زمان، پاسخگوی سوالاتتان باشیم.

به این مقاله امتیاز دهید
(برحسب میزان رضایت خود از محتوای این مقاله، به آن از 1 تا 5 ستاره دهید)

امتیاز 4 از 1 رای

اولین نفری باش که امتیاز خودت رو ثبت می‌کنی!

جدیدترین مقالات
پرسش و دیدگاه

پس از بررسی سریع و پاسخگویی توسط کارشناسان، به شما اطلاع‌رسانی می‌گردد.

اشتراک در
اطلاع‌رسانی به من هنگامی که :
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن تمامی دیدگاه‌ها
جدیدترین مقالات

5 مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است

حذف زبانه راهنما (Help Tab) از بالای پیشخوان مدیریت وردپرس
حذف زبانه راهنما از بالای پیشخوان مدیریت وردپرس
حذف آیتم‌ها از نوار مدیریت وردپرس
حذف آیتم‌ها از نوار مدیریت وردپرس
نصب وردپرس روی هاست سی‌پنل در 5 دقیقه!
نصب وردپرس روی هاست سی پنل
گراواتار چیست؟ + آموزش گام به گام ثبت‌نام در Gravatar و ساخت تصویر پروفایل وردپرس
افزونه چیست؟ + نکات مهم در مورد افزونه‌ها
فهرست
Search