ساخت سایت موزیک با وردپرس در 7 قدم

ساخت سایت موزیک با وردپرس، به شما کمک می‌کند بدون نیاز به دانش کدنویسی و در کمترین زمان ممکن، سایت موسیقی مورد نظرتان را بسازید و از طریق آن درآمد کسب کنید. با وجود افزونه‌ها و قالب‌های متنوع در وردپرس، به راحتی می‌توانید امکانات دلخواهتان را به سایت اضافه کنید و هیچ محدودیتی نخواهید داشت! در این مقاله امکانات لازم برای یک سایت موزیک را نام برده و سپس در 7 گام توضیح می‌دهیم که چگونه می‌توانید با وردپرس یک سایت موزیک حرفه‌ای بسازید.
ساخت سایت موزیک با وردپرس
(امتیاز 0 از 0 رای)
/5

ساخت سایت موزیک با وردپرس، برای چه کسانی مناسب است؟

ساخت سایت موسیقی و آهنگ با وردپرس، برای دو گروه مناسب است. گروه اول کسانی هستند که با انتشار آهنگ‌های هنرمندان مختلف، به جذب بازدیدکننده می‌پردازند و گروه دوم هنرمندانی هستند که می‌خواهند از طریق سایتشان، هنرشان را با طرفدارانشان به اشتراک بگذارند.

حتماً تا امروز برایتان پیش آمده که آهنگی را در گوگل جستجو کرده‌اید و در یکی از سایت‌ها، آن آهنگ را گوش داده‌ و یا دانلود کرده‌اید. اگر با دقت بیشتری به این سایت‌ها نگاه کنید، قابلیت‌های کاربردی و مختلفی در آنها مشاهده می‌کنید. امکاناتی مثل دسته‌بندی موزیک‌ها بر اساس خواننده یا موضوع، امکان پخش آنلاین یا دانلود آهنگ با کیفیت‌های مختلف، درج متن آهنگ، اطلاعات آلبوم، کامنت‌ها، درج تبلیغ و … تقریباً در همه سایت‌های موزیک وجود دارد. منبع اصلی درآمد اغلب این سایت‌ها از تبلیغاتی است که در سایتشان قرار می‌دهند.

اگر موزیسین، تولید کننده موسیقی یا خواننده هستید، داشتن سایت برای شما ضروری است. شما می‌توانید از طریق سایتتان با طرفداران خود راحت‌تر ارتباط برقرار کنید، رویدادها و کنسرت‌های آینده را اطلاع‌رسانی کنید، انتشار آلبوم جدید و همکاری با دیگر هنرمندان را اعلام کنید و حتی با فروش محصول یا تبلیغات، از طریق سایتتان درآمد کسب کنید. مزیت دیگر داشتن سایت برای شما، ایجاد یک جامعه آنلاین بین طرفدارانتان است. همچنین با استفاده از یک طراحی زیبا و حرفه‌ای و تبلیغات اصولی می‌توانید نظر مخاطبین سایت را جلب کرده و از طریق عضویت با ایمیل، با آنها ارتباط برقرار کرده و بازدیدکنندگان را به طرفداران وفادار تبدیل کنید.

حتی می‌توانید آهنگ‌ها و کلیپ‌هایی با دسترسی پولی ایجاد کنید و یا با عضویت پولی کاربران در سایت، درآمد کسب کنید. حتی می‌توانید از مخاطبانتان بخواهید با کمک‌های مالی از شما و هنرتان حمایت کنند. متاسفانه با وجود این مزیت‌ها، اغلب هنرمندان به داشتن یک سایت حرفه‌ای اهمیت نمی‌دهند و این یک فرصت عالی برای شماست تا از رقبایتان متمایز باشید.

فرقی نمی‌کند شما کدام روش را برای کسب درآمد از سایت موزیک انتخاب کرده‌اید. در هر حالت احتمالاً اولین چیزی که ذهنتان را درگیر کرده این است که با کدنویسی و طراحی سایت آشنا نیستید و نمی‌توانید سایتتان را ایجاد و آن را مدیریت کنید. از طرفی پرداخت هزینه‌های بالا به طراحان سایت هم برایتان مقدور نیست!

ولی اصلاً نگران نباشید. با استفاده از وردپرس، می‌توانید بدون نیاز به دانش کدنویسی، یک سایت موزیک کاربردی طراحی کنید. وردپرس به همراه قالب‌ها و افزونه‌هایش، به شما کمک می‌کند سایت موسیقی خود را به صورت سفارشی بسازید، امکانات مختلفی برای سایتتان در نظر بگیرید و آن را به راحتی مدیریت کنید. سایت‌های موزیک مخاطبین زیادی دارند که محدود به سن، جنسیت یا سلیقه خاصی نیست و اغلب افراد جامعه را در بر می‌گیرد. پس ساخت یک سایت موسیقی با وردپرس کمترین هزینه را برای شما دارد و می‌تواند با توجه به طیف وسیعی از مخاطبین، درآمد خوبی برایتان ایجاد کند.

وردپرس و افزونه‌هایش، به شما این امکان را می‌دهند که بدون یک خط کدنویسی، امکاناتی مثل پخش آنلاین، دانلود آهنگ با کیفیت دلخواه، فروش بلیط کنسرت، امکان ایجاد عضویت پولی، درج تبلیغات و … را به سایتتان اضافه کنید. در ادامه توضیح خواهیم داد که یک سایت موزیک باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد و چطور می‌توانید با وردپرس، سایت موزیک دلخواهتان را بسازید.

امکانات لازم برای یک سایت موسیقی حرفه‌ای

امکانات سایت موزیک به اهداف مدیر سایت بستگی دارد. در این قسمت، برخی از صفحات و المان‌های مهمی که هر سایت موسیقی به آنها نیاز دارد را نام می‌بریم:

  • دسته‌بندی‌های مختلف موزیک‌ها
  • پخش آنلاین آهنگ
  • دانلود آهنگ با کیفیت‌های مختلف
  • فروش آلبوم موزیک
  • پخش آنلاین ویدئو
  • وبلاگ
  • اخبار
  • امکان فروش بلیط کنسرت
  • فروش محصول فیزیکی
  • اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای مرتبط
  • عضویت پولی

اگر سایت برای یک هنرمند طراحی شده است، باید روی صفحاتی مثل صفحه اصلی، رویدادها، درباره ما، رسانه و فروشگاه کار شود. اغلب هنرمندان برای برندسازی و تبلیغ، محصولات جانبی مثل تیشرت با عکس خواننده، ماگ و … در سایتشان می‌فروشند. اگر سایت شما با وردپرس ساخته شود، با استفاده از افزونه ووکامرس به راحتی می‌توانید یک فروشگاه آنلاین به سایتتان اضافه کنید و مستقیماً به طرفدارانتان محصولات جانبی بفروشید.

چرا برای ساخت سایت موسیقی، از وردپرس استفاده کنیم؟

  1. وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا است که رابط کاربری آسانی دارد. با استفاده از وردپرس، ساخت و مدیریت سایت برای افرادی که دانش فنی ندارند، آسان شده و نیازی به کدنویسی ندارد.
  2. وردپرس رایگان است. در نتیجه شما فقط برای هاست، دامنه، قالب و افزونه‌های لازم هزینه پرداخت می‌کنید و این هزینه در مقایسه با هزینه سایر روش‌های طراحی سایت، بسیار کم است.
  3. تعداد افزونه‌ها و قالب‌های وردپرس بسیار زیاد است. در نتیجه تقریباً هر امکاناتی که در نظر داشته باشید، به راحتی به کمک افزونه‌ها و قالب‌های وردپرس در کمترین زمان، روی سایت اجرا می‌شود.
  4. وردپرس به شما کمک می‌کند راحت‌تر در نتایج اول گوگل دیده شوید. چون هم سئو فرندلی طراحی شده و هم افزونه‌هایی دارد که به شما کمک می‌کند سئوی سایتتان را بهبود دهید.
  5. با وردپرس می‌توانید سایت آهنگ دلخواهتان را طراحی کنید. چون وردپرس با داشتن هزاران قالب و افزونه، امکانات زیادی برای سفارشی‌سازی سایت در نظر گرفته شده و به شما این امکان را می‌دهد که سایتی با ظاهر و قابلیت‌های دلخواه و متناسب با برندتان بسازید.
  6. اغلب قالب‌های وردپرس به صورت واکنش‌گرا (ریسپانسیو) طراحی شده‌اند. بنابراین سایت شما در دستگاه‌های مختلف مثل موبایل، تبلت، کامپیوتر و … به درستی نمایش داده می‌شود.
  7. وردپرس مجموعه گسترده‌ای از افزونه‌ها را برای سایت‌های موسیقی ارائه کرده است. این افزونه‌ها می‌توانند قابلیت‌هایی مثل پخش کننده موسیقی، مدیریت لیست پخش، فروش بلیط و … را برای شما فراهم کنند. بنابراین ساخت سایت آهنگ با وردپرس برای شما راحت‌تر شده است.
  8. وردپرس قابلیت وبلاگ‌نویسی دارد. پس می‌توانید اخبار، داستان، محتوای آموزنده و … منتشر کنید که منجر به تعامل عمیق‌تر با مخاطبینتان می‌شود.
  9. اگر می‌خواهید در سایتتان آلبوم، بلیط یا محصولت جانبی بفروشید، وردپرس به راحتی با افزونه‌های فروشگاه‌ساز مثل ووکامرس، ادغام شده و به فروشگاه اینترنتی تبدیل می‌شود.

راهنمای قدم به قدم ساخت سایت موزیک با وردپرس

ساخت سایت موسیقی با وردپرس، روشی کم هزینه است که به شما کمک می‌کند بدون نیاز به کدنویسی، در کمترین زمان، سایت دلخواهتان را بسازید. در دوره وردپرس پلاس، ساخت سایت با وردپرس را به صورت مفصل و با جزئیات توضیح داده‌ایم. در اینجا گام‌های طراحی سایت موزیک با وردپرس را به صورت مختصر توضیح خواهیم داد.

گام اول: انتخاب نام دامنه و خرید دامنه

اولین کاری که باید برای ساخت سایتتان انجام دهید، انتخاب اسم سایت است که به آن دامنه می‌گوییم. به عنوان مثال، دامنه سایت ما webzoj.com است. برای اینکه این مرحله را به خوبی پشت سر بگذارید، مقاله «راهنمای جامع انتخاب نام دامنه و پسوند» برایتان بسیار مفید است.

گام دوم: خرید هاست

هاست یا میزبان سایت، محلی است که اطلاعات سایتتان روی آن ذخیره می‌شود. تعداد شرکت‌های ارائه دهنده هاست بسیار زیاد است که هرکدام پلن‌های مختلفی دارند. پلن‌هایی که امکانات و هزینه‌های متفاوتی دارند. انتخاب هاست خوب بسیار مهم است، به همین دلیل در دوره وردپرس پلاس، در یک بخش به صورت کامل توضیح داده‌ایم که در هنگام خرید هاست باید به چه نکاتی توجه داشته باشید.

فرقی نمی‌کند با چه روشی برای راه‌اندازی سایت دانلود موسیقی اقدام کنید، در همه روش‌ها باید دامنه و هاست بخرید. پس در عمل، ساخت سایت آهنگ رایگان، غیر ممکن است ولی ساخت سایت دانلود موسیقی با وردپرس، کم هزینه‌ترین روش است!

گام سوم: دانلود و نصب وردپرس

همانطور که گفته شد، سیستم مدیریت محتوای وردپرس کاملاً رایگان است. اگر هاستی که در مرحله قبل خریداریه کرده‌اید، سی‌پنل است؛ به کمک مقاله «نصب وردپرس روی هاست سی‌پنل» وردپرس را دانلود و نصب کنید.

پس از نصب وردپرس، با تایپ آدرس www.yourdomain.com/wp-admin یا www.yourdomain.com/login وارد پیشخوان وردپرس شوید. دقت داشته باشید به جای yourdomain.com باید نام دامنه و پسوند سایتتان را وارد کنید. برای بهبود امنیت سایت، در اولین فرصت به کمک مقاله «تغییر آدرس ورود به پیشخوان وردپرس» آدرس ورود را تغییر دهید.

پیشخوان وردپرس، پشت صحنه سایت شما است و برای اعمال هر تغییر، ایجاد محتوا، اضافه کردن یک قابلیت جدید و … باید از طریق پیشخوان یا داشبورد وردپرس اقدام کنید. برای آشنایی بیشتر می‌توانید مقاله «نحوه کار با پیشخوان وردپرس» را مطالعه کنید.

گام چهارم: انتخاب قالب مناسب برای سایت موزیک

قالب سایت که نام‌های دیگر آن پوسته و تِم است، ساختار اصلی و ظاهر سایت را تعیین می‌کند. وظیفه کنترل هدر، فوتر، چیدمان صفحات سایت، فونت، رنگ، تصاویر پس زمینه و … برعهده قالب سایت است. اگر می‌خواهید با قالب‌های وردپرس بیشتر آشنا شوید و بدانید در انتخاب آن باید چه نکاتی را در نظر بگیرید، مقاله «راهنمای خرید بهترین قالب» را مطالعه کنید.

پس از انتخاب قالب برای سایت موسیقی، به کمک مقاله «راهنمای نصب قالب وردپرس از طریق پیشخوان و هاست» پوسته را دانلود و نصب کنید.

هر قالبی دموهای گوناگون و گزینه‌های مختلف برای سفارشی‌سازی سایت دارد که با توجه به برند، نیازهای سایت و سلیقه خودتان، می‌توانید از آنها استفاده کنید.

گام پنجم: نصب افزونه‌های مورد نیاز

بعد از نصب قالب سایت موزیک، در پیشخوان پیامی دریافت خواهید کرد که از شما می‌خواهد افزونه‌های مورد نیاز قالب را نصب کنید. علاوه بر این، با توجه به امکاناتی که برای سایتتان در نظر گرفته‌اید، به افزونه‌های دیگری هم نیاز خواهید داشت. به کمک مقاله «روش‌های نصب افزونه» این افزونه‌ها را نصب کنید. دقت داشته باشید فقط افزونه‌هایی را نصب کنید که واقعا به آنها نیاز دارید و سعی کنید افزونه‌هایی را انتخاب کنید که امکانات مختلفی را در بر می‌گیرند. یعنی تا جای ممکن، به جای نصب چند افزونه، یک افزونه با چند قابلیت نصب کنید.

گام ششم: ایجاد صفحات کلیدی سایت موزیک

سایت موسیقی شما می‌تواند صفحات مختلفی داشته باشد ولی معمولاً 4 صفحه زیر در هر سایت موسیقی وجود دارد:

  • صفحه اصلی

صفحه‌ای که با تایپ آدرس سایتتان در مرورگر، دیده می‌شود. اگر هنرمند هستید و سایت را برای خودتان ساخته‌اید، در صفحه اصلی باید آخرین رویدادها را نمایش دهید و اطلاعاتی در مورد خودتان به بازدیدکننده منتقل کنید. در صفحه اصلی، حتماً شبکه‌های اجتماعی خود را معرفی کرده و به آنها لینک بدهید. در هوم پیج یا صفحه اصلی، حتماً امکان ثبت‌نام کاربران در سایت را هم فراهم کنید. صفحه اصلی ارتباط بازدیدکننده با صفحات مهم سایت را برقرار می‌کند.

اما اگر خودتان هنرمند نیستید و سایتی برای ارائه آهنگ‌های مختلف از افراد مختلف ساخته‌اید، صفحه اصلی می‌تواند شامل آهنگ‌های ترند، دسته‌بندی‌های مختلف و آهنگ‌های مرتبط با وقایع روز باشد. اگر مانند برخی سایت‌های موزیک، یک سایت تک صفحه‌ای ساخته‌اید، صفحه اصلی معنی ندارد و همه محتواهای سایت در یک صفحه قرار داده شده است که چیدمان این صفحه اهمیت بسیار زیادی دارد. حتما دسته‌بندی‌های مختلف را در این صفحه قرار دهید و حداقل یک راه ارتباطی معرفی کنید.

در صفحه اصلی یک سایت موزیک، قرار دادن قابلیت جستجو ضروری است. بازدیدکننده باید بتواند به راحتی آهنگ مورد نظر، خواننده و … را جستجو کند.

  • صفحه درباره ما

در سایت هنرمندان، صفحه درباره ما بسیار مهم است. در این صفحه، بیوگرافی و داستان زندگی هنری خود را روایت کنید. اکثر بازدیدکنندگان این صفحه، به تازگی با شما آشنا شده‌اند. پس از این فرصت برای ثبت برندتان در ذهن مخاطب استفاده کنید.

  • صفحه تماس با ما

به خصوص اگر هنرمند هستید، داشتن این صفحه برای شما ضروری است. افراد مختلف باید بدانند چطور می‌توانند با شما ارتباط برقرار کنند. در سایت‌های منتشر کننده موزیک هنرمندان مختلف، برقراری ارتباط با مدیر سایت لازم است. هم هنرمندان می‌خواهند آثار خود را در سایتتان منتشر کنند و هم برخی افراد می‌خواهند برای رزرو تبلیغات در سایتتان با شما تماس برقرار کنند.

  • صفحه تصاویر

برای طرفداران هر خواننده، دیدن تصاویر و ویدئوهای مختلف از فرد محبوبشان، جذاب و سرگرم‌کننده است. اگر صفحه تصاویر را در سایتتان قرار دهید، می‌توانید زمان طولانی کاربر را در سایت نگه دارد.

گام هفتم: راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی

بخش قابل توجهی از درآمد هنرمندان معروف، از فروش محصولات جانبی است. این محصولات می‌تواند تیشرت، ماگ و … باشد که برای طرفداران طراحی شده‌اند. با استفاده از افزونه ووکامرس، به راحتی می‌توانید در سایت وردپرسی یک فروشگاه اینترنتی راه‌اندازی کنید. ووکامرس بهترین افزونه فروشگاه‌ساز وردپرس است که امکانات مختلفی را در اختیارتان قرار می‌دهد.

ویژگی‌های بهترین قالب سایت موزیک وردپرس

وقتی تصمیم می‌گیرید سایت وردپرسی خود را با استفاده از قالب‌های آماده موسیقی بسازید، باید در انتخاب قالب دقت کنید. چون قالب سایت موزیک، ظاهر سایت، نحوه نمایش و قابلیت‌های اصلی سایت موسیقی شما را در بر دارد. بنابراین در انتخاب پوسته سایت موزیک، نکات زیر را در نظر بگیرید:

1. طراحی و استایل متناسب با برند

بزرگترین وظیفه تم در سایت وردپرسی، تعیین ظاهر سایت و نحوه نمایش در قسمت‌های مختلف سایت است. در انتخاب قالب مناسب برای سایت موزیک، قالبی را انتخاب کنید که طراحی آن متناسب با برند و سلیقه شما باشد.

2. ریسپانسیو بودن و سریع بودن قالب

کاربران سایت با دستگاه‌های مختلف موبایل، تبلت، کامپیوتر و … از سایت شما بازدید می‌کنند. پس قالبی را انتخاب کنید که واکنش‌گرا (ریسپانسیو) باشد و در تمامی دستگاه‌ها به دُرستی نمایش داده شود.

قالب وردپرسی موزیک باید تا جای ممکن سبک و سریع باشد تا بازدیدکنندگان از کار با سایت لذت ببرند.

3. قابلیت‌های قالب موزیک

همانطور که گفته شد، هر سایت موزیک با توجه به اهداف مدیر سایت، باید ویژگی‌ها و قابلیت‌های مشخصی داشته باشد. سعی کنید قالبی را انتخاب کنید که حداکثر ویژگی‌ها و قابلیت‌های مورد نیاز یک سایت موسیقی را دارا باشد تا در ادامه به افزونه‌های کمتری نیاز داشته باشید.

4. امکانات سفارشی‌سازی

هر سایتی با توجه به برند، اهداف و سلیقه مدیر سایت، طراحی منحصر به فرد خود را دارد. در هنگام انتخاب قالب موزیک، قالبی را انتخاب کنید که دست شما را برای سفارشی‌سازی رنگ، فونت، هدر و فوتر و سایر المان‌ها باز گذاشته باشد.

چگونه سایت موزیک خود را تبلیغ کنیم؟

بعد از راه اندازی سایت موسیقی با وردپرس، باید بازدیدکننده جذب کنیم. برای جذب بازدیدکننده می‌توانید از پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام، تلگرام و … استفاده کنید.

در سایتتان با روش‌های مختلف ایمیل جمع‌آوری کنید و سپس با ارسال منظم ایمیل‌، مخاطبین را در جریان فعالیت‌هایتان قرار دهید و یا مجدداً آنها را به سایت هدایت کنید.

با استفاده از تکنیک‌های بهبود سئو، بازدیدکنندگان هدفمند جذب کنید. محتوای جذاب و مرتبط در سایت خود منتشر کنید. محتوای سایت را به روز نگه دارید.

با اینفلوئنسرهای موسیقی در شبکه‌های اجتماعی یا وبلاگ‌نویسان موسیقی همکاری کنید تا سایت شما را به مخاطبان جدید معرفی کنند.

در وبلاگ‌های موسیقی یا مصاحبه‌ها شرکت کنید تا خودتان را به مخاطبین جدید معرفی کنید.

با هنرمندان یا سایت‌های موسیقی مرتبط با سبک خود همکاری کنید تا مخاطبانتان را به اشتراک بگذارید.

از روش‌های تبلیغات آفلاین مثل پوستر، بروشور، مجلات و … برای تبلیغ سایت موزیک خود استفاده کنید.

با مخاطبان خود تعامل داشته باشید و استراتژی‌ها را بر اساس بازخورد و نتایج تنظیم کنید. به یاد داشته باشید استمرار رمز اصلی موفقیت شماست. تلاش‌های شما به مرور زمان منجر به رشد سایتتان خواهد شد و طرفداران و بازدیدکنندگان بیشتری را جذب خواهید کرد.

ساخت یک سایت موزیک با ظاهری زیبا و کاملاً کاربری، با استفاده از وردپرس بسیار ساده است و به کدنویسی نیاز ندارد. در 5 دقیقه وردپرس را نصب کنید، سپس قالب و افزونه‌های مورد نظرتان را نصب کنید. آنها را شخصی‌سازی کرده و منتشر کنید! اگر در مورد ساخت سایت موزیک با وردپرس سوالی دارید، در قسمت دیدگاه‌ها مطرح کنید تا در کمترین زمان ممکن، پاسخگوی سوالاتتان باشیم.

به این مقاله امتیاز دهید
(برحسب میزان رضایت خود از محتوای این مقاله، به آن از 1 تا 5 ستاره دهید)

امتیاز 0 از 0 رای

اولین نفری باش که امتیاز خودت رو ثبت می‌کنی!

جدیدترین مقالات
پرسش و دیدگاه

پس از بررسی سریع و پاسخگویی توسط کارشناسان، به شما اطلاع‌رسانی می‌گردد.

اشتراک در
اطلاع‌رسانی به من هنگامی که :
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن تمامی دیدگاه‌ها
جدیدترین مقالات

5 مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است

افزایش سرعت پیشخوان وردپرس با محدود کردن درخواست‌های WP HTTP خارجی
محدود کردن درخواست‌های WP HTTP خارجی وردپرس
غیرفعال کردن WP-Cron وردپرس و تنظیم Cron Job واقعی هاست
غیرفعال کردن WP-Cron وردپرس و تنظیم Cron Job واقعی هاست
مقایسه سایت وردپرسی و سایت HTML از جنبه‌های مختلف
طراحی سایت با وردپرس یا HTML؟
حذف زبانه راهنما (Help Tab) از بالای پیشخوان مدیریت وردپرس
حذف زبانه راهنما از بالای پیشخوان مدیریت وردپرس
حذف آیتم‌ها از نوار مدیریت وردپرس
حذف آیتم‌ها از نوار مدیریت وردپرس
فهرست
Search