راهنمای جامع انتخاب دامنه و پسوند حرفه ای برای سایت

انتخاب دامنه سایت تاثیر مستقیم روی فروش و درآمد شما دارد. اولین چیزی که توجه مشتری را جلب می‌کند، اسم سایت است و اگر حرفه‌ای انتخاب نشود، به راحتی فراموش می‌شود. از طرفی در خرید دامنه، مدیریت بودجه هم مهم است. در این مقاله یاد می‌گیرید چطور یک نام دامنه حرفه‌ای انتخاب کنید، چه پسوندی برای کسب و کار شما مناسب است، برای خرید دامنه مناسب چقدر پول لازم دارید؟ پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.
راهنمای جامع انتخاب دامنه سایت
(امتیاز 3.7 از 3 رای)
3.7/5

دامنه سایت چیست؟

فرض کنید قصد راه اندازی یک فروشگاه حضوری را دارید. از همان ابتدا برایش اسم انتخاب می‌کنید. برای معرفی فروشگاهتان به دیگران، از آدرس و اسم فروشگاه استفاده می‌کنید.

دامنه سایتِ شما، دقیقا آدرس و نام فروشگاه اینترنتی شماست. دامنه در واقع همان آدرسی است که اگر در نوار URL مرورگر تایپ شود، سایت شما نمایش داده می‌شود. اولین قدم در راه اندازی سایت، انتخاب اسم دامنه سایت و ثبت آن است.

دامنه سایت در زبان انگلیسی domain نوشته می‌شود. به همین دلیل گاهی در فارسی به آن دامین هم می‌گویند.

دامین سایت از دو بخش تشکیل شده است: نام دامنه و پسوند. مثلا در webzoj.com، نام دامنه webzoj است و com پسوند دامنه است. در ادامه هر بخش را توضیح می‌دهیم.

نام دامنه سایت چیست؟

هرچقدر آدرس فروشگاه حضوری، سر راست تر و کوتاهتر باشد، مشتریانتان راحت‌تر آن را به ذهن می‌سپارند و احتمال مراجعه مجدد بالاتر می‌رود. در مورد دامنه سایت هم دقیقا این موضوع صدق می‌کند. هرچه نام دامین و پسوند حرفه‌ای‌تر انتخاب شود، کاربر راحت‌تر آن را به خاطر می‌آورد و احتمال اینکه دوباره به سایت شما سر بزند، بیشتر می‌شود. پس انتخاب نام دامنه و پسوند آن بسیار مهم است.

همانطور که در فضای فیزیکی، آدرس هر فروشگاه یکتاست، دامنه هر سایت هم خاص و منحصر به فرد است. یعنی امکان ندارد که با وارد کردن یک دامنه در مرورگر، دو سایت مختلف ببینید. پس باید دامنه‌ای را انتخاب کنید که قبلا شخص دیگری انتخاب نکرده باشد. اگر مقاله را دنبال کنید، به شما خواهم گفت که از کجا بفهمید دامنه مورد نظر شما قبلا خریداری شده یا نه.

نکات انتخاب نام دامنه مناسب برای سایت

انتخاب اسم دامین بسیار مهم است، چون به نوعی برند شما محسوب می‌شود. در کسب و کارهای اینترنتی، برندسازی از هرچیزی مهمتر است. گاهی حتی تاثیر برند از سئو هم بیشتر می‌شود. کاربران باید نام سایت شما را به ذهن بسپارند و برای خرید یا رفع مشکلاتشان، به راحتی آن را جستجو و به سایت شما مراجعه کنند. انتخاب اشتباه در نام دامنه سایت، می‌تواند برندسازی شما را به خطر بیندازد. پس نکاتی که در ادامه برای انتخاب دامین مناسب گفته می‌شود را با دقت بخوانید و اجرا کنید.

انتخاب نام دامنه سایت

1. نام دامنه باید ساده و کوتاه باشد.

همانطور که مردم آدرس کوتاه و سر راست را بهتر به ذهن می‌سپارند، یادآوری دامنه‌ی سایت کوتاه و ساده هم برایشان راحت‌تر است. پس تا جای ممکن نام دامنه را ساده و کوتاه انتخاب کنید. البته واضح است که دامنه نام دامنه باید معنی‌دار باشد. مثلا دامنه aradgholizadegan.com خیلی طولانی است. یا دامنه agh.com (مخفف دامنه قبلی) کوتاه است ولی معنی‌دار نیست. پس این دو دامنه‌های خوبی محسوب نمی‌شوند.

2. فقط از حروف استفاده کنید.

استفاده از عدد و کاراکترهای مختلف مثل دَش، مخاطب را گیج می‌کند. برای اینکه کاربر راحت‌تر آدرس سایت شما را به ذهن بسپارد، بهتر است از عدد و کاراکتر استفاده نکنید. پس انتخاب دامنه arad-1234gh.com اگرچه مجاز است ولی اصلا انتخاب خوبی نیست.

3. از پسوندهای معروف استفاده کنید.

انتخاب دامنه معروف

کاربران عادت کرده‌اند آدرس سایت‌ها را با com. یا ir. وارد کنند. اگر پسوند شما خاص باشد، به خاطر سپردن آن سخت‌تر است. کاربر در اکثر موارد، پسوند سایت را نمی‌خواند و فقط اسم را به خاطر می‌سپارد. پس انتخاب پسوندهای نادر، باعث می‌شود سخت‌تر به سایتتان دسترسی داشته باشند. در ادامه برای انتخاب پسوند مناسب برای دامنه، نکات بیشتری خواهیم گفت.

4. برای انتخاب نام دامین وقت بگذارید.

انتخاب دامنه برای سایت، اهمیت بالایی دارد. نام دامنه بهتر است با حوزه کاری شما مرتبط باشد. گاهی انتخاب نام‌های خلاقانه برای دامین، باعث می‌شود مخاطب راحت‌تر شما را به یاد بیاورد. از طرف دیگر، نام دامین باید برای مخاطبین قابل فهم باشد.

نام دامنه را شبیه به رقیب انتخاب نکنید.

5. نام دامنه فقط به یک روش قابل نوشتن باشد.

همایون در لاتین به چه شکل نوشته می‌شود؟ Homayoon درست است یا Homayoun؟ Rana در فارسی معادل رعنا است یا رانا؟ Noor درست است یا Nour؟ محدثه در لاتین Mohadese نوشته می‌شود یا Mohadeseh یا Mohaddese ؟

برای پاسخ این سوالات، قانون واحدی در بین مخاطبین شما وجود ندارد! پس تنها راه حل این است که در انتخاب نام دامنه برای سایت، کلماتی را انتخاب کنید که در حالت فینگیلیش، فقط به یک شکل تایپ شوند. در غیر اینصورت مخاطب در نوشتن نام دامین سایت دچار اشتباه می‌شود.

دقت داشته باشید که نام دامنه نباید غلط املایی داشته باشد.

کاراکترهای مجاز و غیرمجاز در نام دامنه سایت

طول نام دامنه باید حداقل 3 کاراکتر و حداکثر 63 کاراکتر باشد. نام دامنه می‌تواند شامل حروف، اعداد و خط تیره (-) باشد. استفاده از کاراکترهایی مثل علامت سوال، علامت تعجب، space (فاصله) و … مجاز نیست.

جالب  است بدانید نام دامنه می‌تواند از حروف فارسی تشکیل شده باشد، ولی توصیه نمی‌شود. به عنوان مثال com.ثبتشرکت

در دامنه نمی‌توانید از نام برندهای معتبر استفاده کنید. مثلا نمی‌توانید نام دامنه سایت خود را wordpress123.com بگذارید. چون وردپرس برند ثبت شده و معتبری است و می‌تواند از شما شکایت کرده و حق مالکیت دامنه را از شما صلب کند.

نکته بسیار مهم در انتخاب دامنه

در دامنه نمی‌توانید از نام برندهای معتبر استفاده کنید. مثلا نمی‌توانید نام دامنه سایت خود را wordpress123.com بگذارید.

بررسی آزاد بودن دامنه قبل از خرید

با یک جستجوی ساده، می‌توانید سایت‌های فروش دامنه را پیدا کنید. در هریک از این سایت‌ها با نوشتن دامنه مورد نظرتان، متوجه می‌شوید که آن دامنه آزاد است یا قبلا رزرو شده است. مثلا در یکی از این سایت‌ها، دامنه arad.com را جستجو کردم. همانطور که در تصویر زیر می‌بینید، پیغام داده شده که این دامنه در دسترس نیست. علاوه براین، پسوندهای آزاد دامنه و قیمت هریک را نمایش داده تا در صورت تمایل آن‌ها را خریداری کنم.

بررسی آزاد بودن دامنه سایت

همانطور که در تصویر می‌بینید، برخی دامنه‌ها تحت عنوان premium معرفی می‌شوند. برای ثبت این دامنه‌ها، اول درخواست خود را ارسال می‌کنید و در صورت تایید از سمت فروشنده، با پرداخت هزینه بالاتر می‌توانید دامنه را ثبت کنید. مثلا هزینه ثبت دامنه arad.co نزدیک به شانزده میلیون تومان است.

نکته بسیار مهم در بررسی آزاد بودن دامنه

برای چک کردن دامنه‌های فارسی، از سایت‌های ایرانی استفاده نکنید!

ممکن است روزها برای انتخاب نام سایت خود وقت گذاشته باشید و یک اسم جذاب و خلاقانه پیدا کرده باشید. اگر برای استعلام آزاد بودن دامنه، در سایت‌های ایرانی جستجو کنید، ممکن است ایده شما، سایت فروشنده را وسوسه کند. اگر سرعت عمل او بیشتر از شما باشد، می‌تواند آن دامنه را سریعا خریداری نماید. در این صورت یا ایده خود را از دست می‌دهید یا مجبور می‌شوید با هزینه خیلی بیشتر آن را از مالک جدید بخرید.

پس بهتر است برای جستجوی نام دامنه مورد نظر خود، از سایت‌های انگلیسی زبان استفاده کنید. کافیست عبارت sell domain را جستجو کنید و یکی از سایت‌هی پیشنهادی گوگل را باز کرده و نام دامنه مورد نظرتان را جستجو کنید. به عنوان مثال دامنه arad.com را در سایت sedo.com جستجو کردم. همانطور که در تصویر می‌بینید اعلام کرده که این دامنه رزرو شده و لیستی از دامنه‌های پیشنهادی نیز نمایش داده شده است.

check domain

روش دیگر برای چک کردن دامنه و همچنین کسب اطلاعات بیشتر در مورد مالک دامنه، مراجعه به سایت whois است.

انواع پسوند دامنه سایت به همراه قیمت

نام دیگر پسوند دامنه، TLD است که مخفف Top Level Domain است. پسوند در انتهای نام دامنه قرار می‌گیرد. مثلا در آدرس webzoj.com ، پسوند com است. به طور کلی پسوندها دسته‌بندی‌های مختلفی دارند. دو دسته متداول، پسوندهای عمومی (gTLD) و پسوندهای مخصوص هر کشور (ccTLD) هستند. فارق از دسته‌بندی پسوندها، در ادامه انواع دامنه سایت و پسوندهای مختلف را معرفی می‌کنیم تا بتوانید بعد از مقایسه پسوندهای مختلف، پسوند دامنه مناسب را برای سایت خود انتخاب کنید.

global domain
  • پسوند com : دامنه دات کام متداول‌ترین پسوند است و اکثر سایت‌ها از آن استفاده می‌کنند. com مخفف commercial (به معنی تجاری) است. در صورت آزاد بودن نام دامنه، همه می‌توانند از دامین دات کام استفاده کنند و محدودیتی وجود ندارد. در حال حاضر (تیرماه 1402) هزینه خرید دامنه دات کام (اجاره سالیانه) حدوداً 650 هزار تومان است. دامنه com. جز دامنه‌های پرطرفدار است.
  • دامنه ir : پسوند ir از دو حرف اول iran گرفته شده و مختص ایران است. برای استفاده از این دامنه باید مقیم ایران باشید و از سایت nic.ir شناسه ایرنیک دریافت کنید. در حال حاضر هزینه اجاره سالیانه این دامین فارسی کمتر از 50 هزار تومان است. 

نکته بسیار مهم

به دلیل تحریم، دامنه‌هایی با پسوند ir. نمی‌توانند از تبلیغات گوگل استفاده کنند.

  • دامنه xyz : برخلاف سایر دامنه‌ها معنی خاصی ندارد و از 3 حرف آخر حروف انگلیسی گرفته شده است. پسوند xyz یکی از پسوندهای پرفروش دنیا است. چون این پسوند جدید است، احتمال آزاد بودن دامنه مورد نظرتان با پسوند xyz زیاد است. هزینه ثبت و اجاره سالیانه دامین xyz حدودا 800 هزار تومان است.

دقت داشته باشید هزینه تمدید بیشتر است. پس اگر جایی عبارت خرید دامنه ارزان xyz را دیدید، هزینه تمدید را هم ببینید و فقط فریب هزینه ثبت دامنه را نخورید. چون چشم به هم بزنید یکسال اول تمام شده و باید با هزینه بسیار بالاتر دامنه را تمدید کنید.

  • دامنه tk : بسیاری از افراد تازه کار، از دامین رایگان tk استفاده می‌کنند. ثبت دامنه tk در حال حاضر امکان پذیر نیست. دامنه رایگان tk متعلق به کشور توکلائو است. ثبت دامین tk به صورت رایگان، فقط برای سایت‌های آزمایشی پیشنهاد می‌شود.
  • دامنه co : پسوند co کوتاه است و به راحتی به ذهن سپرده می‌شود. برخی کسب و کارها بخاطر شباهت با پسوند com، دامنه co را هم تهیه می‌کنند تا کاربرانشان به اشتباه نیفتند. دامنه co متعلق به کشور کلمبیا است ولی هیچ محدودیتی در ثبت آن وجود ندارد. البته اگر در کسب و کار شما، موقعیت جغرافیایی مهم است، بهتر است از پسوند co استفاده نکنید.

دامنه co از دامنه com گران تر است. چون برای نام‌های دامنه کوتاه، دامنه com خریداری شده است، در نتیجه بسیاری از شرکت‌ها و کسب و کارها برای انتخاب نام‌های دامنه خاص، از پسوند co استفاده می‌کنند. برخی افراد به اشتباه co را مخفف company یا corporation به معنی شرکت می‌دانند. در حال حاضر هزینه اجاره و خرید دامنه co حدود 2 میلیون تومان است.

  • دامنه org : پسوند org مخفف Organization به معنی سازمان است. معمولا سازمان‌ها از این پسوند استفاده می‌کنند. یکی از سایت‌های معروف در ایران، sanjesh.org است که متعلق به سازمان سنجش است. هزینه خرید دامنه org برای یکسال، حدودا 750 هزار تومان است.
  • دامنه net : این پسوند معمولا برای شرکت‌هایی به کار می‌رود که در حوزه اینترنت و شبکه هستند. چون مخفف network به معنی شبکه است. هزینه اجاره سالیانه پسوند net حدودا 750 هزار تومان است. ثبت دامنه net محدودیتی ندارد.
  • دامنه info : معمولا سایت‌هایی که در زمینه اطلاع‌رسانی در حوزه‌های مختلف فعالیت می‌کنند، اقدام به خرید دامنه info می‌نمایند. info مخفف information است. هزینه ثبت دامنه info حدودا 400 هزار تومان است.
  • پسوند gov : مخفف government است و معمولا برای سازمان‌ها به کار می‌رود. هزینه اجاره سالیانه این دامنه حدودا 40 هزار تومان است.
  • پسوند int : این پسوند مخفف international است و معمولا برای دامین سایت‌های بین المللی استفاده می‌شود.
  • پسوند name : برای سایت‌های شخصی به کار می‌رود. دقت داشته باشید ضروری نیست که سایت‌های شخصی حتما از پسوند name استفاده کنند!
  • پسوند school : برای سایت‌های آموزشی مناسب است و قیمت اجاره یکساله آن، حدودا 2/600/000 تومان است.
  • پسوند education : این پسوند هم برای سایت آموزشی به کار می‌رود و حدودا 1/400/000 تومان هزینه اجاره سالیانه این پسوند است.
  • پسوند edu : مخفف education است و برای موسسات و سایت‌های آموزشی استفاده می‌شود.
  • پسوند tv : این پسوند برای سایت‌های تلویزیونی به کار می‌رود ولی در اصل پسوند دامنه کشور توالو است.
  • پسوند mobi : برای سایت‌هایی به کار می‌رود که اختصاصا برای موبایل طراحی شده‌اند. mobi مخفف mobile است.
  • پسوند biz : مخفف business و مناسب برای سایت‌های تجاری است.
  • پسوند jobs : مناسب برای سایت‌های کاریابی، موارد مربوط به حقوق کاری و … است.
  • پسوند tel : این دامنه یک کارت ویزیت آنلاین است که در آن اطلاعات تماس، راه‌های ارتباطی و سابقه کاری شما درج می‌شود.  
  • پسوند post : معمولا برای سایت‌هایی با خدمات پستی استفاده می‌شود.

پسوندهای رسمی ایرانی

گاهی در پسوند دامنه، از ترکیب دو پسوند استفاده می‌شود. مثلا برای سایت‌هایی با موضوعات مختلف در ایران، پسوندهای زیر هم استفاده می‌شود. 

  • پسوند gov.ir : پسوند دامنه سایت مراکز دولتی در ایران
  • پسوند sch.ir : وزارت آموزش و پرورش و موسسات وابسته به آن
  • پسوند net.ir : مخصوص شرکت‌هایی که در ایران خدمات شبکه ارائه می‌دهند.
  • پسوند ac.ir : موسسات آموزشی در ایران
  • پسوند org.ir : موسسات و مراکز علمی در ایران
  • پسوند co.ir : شرکت‌ها در ایران که غالبا شرکت‌های خصوصی از آن استفاده می‌کنند.
  • پسوند id.ir : سایت اشخاص حقیقی با تابعیت ایرانی

پسوند کشورهای مختلف

cctld domain

این پسوندها به موقعیت جغرافیایی خاصی اشاره می‌کنند. هیچ اجباری وجود ندارد که سایت‌های ایرانی حتما پسوند ir داشته باشند ولی از لحاظ منطقی دُرست نیست که پسوند یک سایت ایرانی، مثلا ca (پسوند کشور کانادا) باشد. نکته بسیار مهم این است که اگر پسوند دامنه شما مثلا مربوط به کشور ایران باشد، به این معنی نیست که فقط کاربران ایرانی می‌توانند به سایت شما دسترسی داشته باشند! هر سایتی با هر دامنه‌ای که ثبت شود، از سراسر جهان قابل مشاهده است و در گوگل نمایش داده می‌شود. در ادامه پسوند دامنه برخی کشورها را معرفی می‌کنیم.

es: اسپانیا

af: افغانستان

ru: روسیه

ae: ایالت متحده عربی

us: ایالات متحده

ca: کانادا

am: ارمنستان

nl: هلند

at: اتریش

de: آلمان

fr: فرانسه

au: استرالیا

ir: ایران

ch: سوئیس

jp: ژاپن

cn: چین

br: برزیل

id: اندونزی

پسوندهای خاص دامنه

برخی پسوندها اختصاصا برای یک کسب و کار ایجاد شده‌اند. استفاده از این پسوندها برای کسب و کارهای حرفه‌ای مناسب است. البته معمولا هزینه ثبت و تمدید بالایی دارند. در ادامه مثال‌هایی از این پسوندها را می‌بینید:

  • پسوند travel : این پسوند برای سایت‌هایی با موضوع سفر مناسب است. هزینه سالیانه ثبت این پسوند، حدودا 3 میلیون تومان و هزینه تمدید سالیانه 8/5 میلیون تومان است!
  • پسوند gold : همانطور که از اسمش پیداست، برای سایت‌هایی با محتوای طلا و جواهر به کار می‌رود. هزینه ثبت و تمدید سالیانه این دامنه بالای 8 میلیون تومان است.
  • پسوند fitness : برای سایت‌های حوزه تناسب اندام
  • پسوند cafe : مخصوص کافه‌ها است و هزینه ثبت آن برای یکسال 2 میلیون تومان است.
  • پسوند art : برای سایت‌هایی با محتوا یا محصولات هنری مناسب است.
  • پسوند shoes : سایت‌هایی در حوزه تولید و فروش کفش
  • پسوند car : مخصوص حوزه اتومبیل، هزینه ثبت این دامنه برای یکسال بالای 75 میلیون تومان و هزینه تمدید سالیانه بیشتر از 200 میلیون تومان است!
  • پسوند photography : مناسب برای سایت‌هایی با محتوای عکاسی، هزینه ثبت این دامنه حدود 1/5 میلیون تومان است.

انقضای دامنه خریداری شده

به جای خرید دامنه، بهتر است از عبارت “اجاره دامنه” استفاده کنیم. وقتی شما دامنه‌ای را می‌خرید، در واقع آن را برای مدت زمان محدود اجاره می‌کنید. این زمان می‌تواند از یکسال تا ده سال متغیر باشد.

قبل از فرارسیدن تاریخ انقضا، باید دامنه را تمدید کنید. در غیراینصورت دامنه وارد دوره انقضا می‌شود و 45 روز فرصت دارید تا دامنه را تمدید کنید. اگر باز هم تمدید نکنید، به مدت یک ماه وارد دوره بازخرید می‌شوید. در دوره باز خرید، مالک دامنه می‌تواند دامنه را تمدید کند، با این تفاوت که هزینه تمدید تقریبا 10 برابر حالت عادی خواهد بود که به عنوان جریمه پرداخت می‌شود.

اگر در این یک ماه هم دامنه تمدید نشود، وارد دوره حذف می‌شود. این دوره 5 روزه است و در دوره حذف، به هیچ عنوان امکان تمدید دامنه وجود ندارد. بعد از گذشت این 5 روز، دامنه شما آزاد شده و ممکن است فرد دیگری آن را اجاره کند و با مشکل مواجه می‌شوید. البته اکثر فروشندگان دامنه، قبل از پایان مدت زمان اجاره، از طریق ایمیل اطلاع‌رسانی می‌کنند.

انتخاب نام دامنه برای فروشگاه اینترنتی

دامنه سایت فروشگاهی

کاربری که از سایت شما خرید می‌کند، ممکن است با جستجو در گوگل به سایت شما رسیده باشد. یا از طریق اینستاگرام یا معرفی مشتریان قبلی، با شما آشنا شده باشد. در هر صورت، خیلی مهم است که نام دامنه سایت فروشگاهی شما سر راست و کوتاه باشد تا به راحتی مخاطب آن را حفظ کند، به خاطر بیاورد و به درستی آن را در نوار مرورگر بنویسد. پس ویژگی‌های نام سایت فروشگاهی، همان مواردی است که در قسمت “نکات انتخاب نام دامنه مناسب برای سایت” گفته شد.

برای سایت فروشگاهی می‌توانید از پسوندهای com و ir استفاده کنید.

در مورد پسوند، به جز در موارد محدود، هیچ محدودیتی وجود ندارد. اما واضح است که پسوند نباید بی ربط به حوزه کاری شما باشد. مثلا انتخاب پسوند academy برای سایت فروشگاهی مناسب نیست.

در مورد سایت‌های آموزشی، شرکتی و خدماتی هم این نکات صدق می‌کند. شما می‌توانید از دامنه‌های عمومی مثل com برای انواع سایت‌ها استفاده کنید. ولی استفاده از پسوندهای خاصی مثل edu برای همه سایت‎‌ها مناسب نیست.

پسوند دامنه مناسب برای سایت‌های آموزشی

همانطور که گفته شد از پسوندهای عمومی مثل ir و com برای انواع سایت‌ها می‌توان استفاده کرد. علاوه براین، برای سایت آموزشی از پسوندهای academy ، edu ، ac هم می‌توان استفاده کرد.

پسوندهای school ، education برای انواع آموزش قابل استفاده هستند.

پسوند univercity برای سایت‌های دانشگاهی به کار می‌رود که آموزش آنلاین برگزار می‌کنند.

اگر سایت آموزشی دارای مجوز از آموزش و پرورش باشد، می‌تواند از پسوند sch , sch.ir استفاده کند.

سایر پسوندهایی که برای انواع سایت‌های آموزشی به کار می‌روند عبارتند از:

  • wiki
  • college
  • study
  • institute
  • training
  • Courses
  • Science

هزینه خرید دامنه سایت

هزینه خرید دامنه‌ها با هم متفاوت است. همچنین هزینه‌های مربوط به ثبت، تمدید و انتقال هر دامنه هم با هم فرق می‌کند. هزینه ثبت مربوط به اولین باری است که می‌خواهید یک دامنه را ثبت کنید. اجاره دامنه‌ها معمولا یکساله و پنج ساله است. انتقال دامنه در دو حالت تغییر مالکیت دامنه یا تغییر شرکت ارائه دهنده دامنه انجام می‌شود.

در سایت‌های فروشنده دامنه سایت مثل ایران سرور، می‌تواند هزینه خرید پسوندهای مختلف دامنه را ببینید.

هزینه خرید دامنه سایت

چرا قیمت اجاره دامنه در سایت‌های مختلف کمی متفاوت است؟ مثلا در یک سایت قیمت دامنه ir پنجاه هزار تومان و در سایت دیگر 25 هزار تومان است!

یکی از دلایل، ایجاد رقابت است. از طرفی برای پسوندهای خارجی، قیمت هر دامنه متناسب با قیمت دلار تعیین می‌شود. اما ممکن است هر شرکت حاشیه سود متفاوتی در نظر بگیرد و قیمت‌ها متفاوت باشد.

اما اگر قیمت‌های یک شرکت خیلی از بقیه کمتر است، به صداقتش شک کنید! توصیه میکنم برای اطمینان بیشتر، دامنه را از سایت‌های معتبر مثل ایران سرور تهیه کنید.

قیمت دامنه‌ها ثابت نیست و ممکن است افزایش یا کاهش قیمت داشته باشند. شرکت ثبت کننده دامنه، برای اسامی خاص و دامنه‌های premium هزینه بیشتری دریافت می‌کند.

بعد از درخواست ثبت دامنه، با توجه به دامنه مورد نظرتان، 24 تا 48 ساعت طول می‌کشد تا دامنه سایت فعال شود.

استفاده از دامنه رایگان

اولین نکته این است که دامنه‌هایی با پسوند معروف، مثل com، رایگان نیستند و اگر کسی چنین ادعایی دارد باید به صحت حرفهایش شک کنید. برخی از شرکت‌های هاستینگ به همراه هاست، به مدت محدود دامنه هم هدیه می‌دهند که معمولا یکساله است و پس از آن باید هزینه تمدید پرداخت شود.

قبلا پسوند دامنه صد در صد رایگان به نام tk قابل استفاده بود ولی در حال حاضر این دامنه ارائه نمی‌شود.

گاهی ثبت یک دامنه، رایگان یا با هزینه بسیار کم انجام می‌شود ولی هزینه تمدید آن بسیار بالاست! پس مواظب باشید. شما بعد از یکسال وقت گذاشتن روی سایتتان، احتمالا مجبور هستید دامنه را تمدید کنید. پس باید هزینه تمدید سالیانه را هم در نظر بگیرید. به عنوان مثال هزینه تمدید دامنه info تقریبا 5 برابر هزینه ثبت آن است!

دامنه رایگان

مدت زمان استفاده از دامنه‌های رایگان محدود است. معمولا دامنه رایگان دائمی وجود ندارد. گاهی دامنه‌های رایگان به عنوان زیردامنه ارائه می‌شوند که برای اعتبار برند شما اصلا خوب نیست. مثلا my.webzoj.com یک زیر دامنه است. برخی دیگر شرط ارائه دامنه رایگان برای وردپرس را قرار دادن تبلیغ در سایت قرار می‌دهند. با این شرط مشکلی ندارید؟

دامنه‌های رایگان امن نیستند و ممکن است سایت شما تحت حملات مختلف قرار گیرد و هک شود. مالکیت دامنه رایگان قابل اعتماد نیست و شما هم نمی‌توانید در ازای چیزی که هزینه پرداخت نکرده‌اید، ادعایی داشته باشید. از طرفی استفاده از دامنه رایگان روی سئو سایت تاثیر منفی می‌گذارد.

بنابراین پیشنهاد می‌کنیم به جای استفاده از دامنه رایگان، از پسوندهای معتبر با هزینه کم (مثل ir) استفاده کنید. اگر یک کسب و کار جدی دارید بهتر است از دامنه رایگان استفاده نکنید. دامنه رایگان بیشتر برای سایت‌های تستی و آزمایشی مناسب است.

تاثیر نام دامنه و پسوند روی سئو

سئو نتیجه مجموعه‌ای از فعالیت‌هاست! یعنی این باور اشتباه است که حضور کلمه کلیدی در نام دامنه، باعث می‌شود جز نتایج اول جستجو باشیم. مهم‌ترین عوامل در سئو، محتوای سایت و لینک سازی صحیح است. پس اصلا خودتان را درگیر ذکر نام کلیدی در دامنه نکنید.

در مورد پسوند هم فقط وقتی روی سئو موثر است که از پسوندهای مخصوص کشورها استفاده کنیم. مثلا اگر شما کافی شاپ دارید و از پسوند ru (پسوند کشور روسیه) استفاده می‌کنید، با احتمال بیشتری سایت شما در نتایج جستجوی کافه برای کاربران روسیه نمایش داده می‌شود. به صورت کلی برای کاربران ایرانی پیشنهاد می‌کنم یک پسوند بین المللی (com، net ، info و …) و پسوند ir را برای سایت خود تهیه کنید.

دامنه سایت را با دقت انتخاب کنید. چون تغییر دامنه، روی سئو تاثیر می‌گذارد. به این دلیل که لینک‌های شما تغییر می‌کند و تغییر لینک برای گوگل به معنی ایجاد یک سایت جدید است.

خرید کدام پسوندها الزامی است؟

سوال اول این است: چرا باید چند پسوند بخریم؟ مثلا اگر من نام دامین را arad انتخاب کنم، چه ضرورتی دارد که همزمان دامنه‌های arad.com و arad.ir و … خریداری شود؟

اگر کسب و کار شما کوچک است و هنوز رشد نکرده‌اید، خرید یک دامنه کاملا کفایت می‌کند. اما وقتی کسب و کارتان رشد می‌کند و برندتان معروف‌تر می‌شود، ممکن است افراد سودجو پسوندهای مختلف دامنه شما را اجاره کنند! حتی وضعیت بدتر این است که با اسم مشابه و پسوند متفاوت، سایت راه‌اندازی کنند و کاربران شما به اشتباه بیفتند! در این حالت شما برندسازی کرده‌اید ولی شخص دیگری سود می‌کند و درآمد کسب می‌کند. پیشنهاد می‌کنم حداقل پسوندهای ir. و com. را تهیه کنید تا با مشکل مواجه نشوید.

سخت‌گیری بیش از حد ممنوع!

حساسیت در انتخاب دامنه سایت

همانطور که در این مقاله توضیح دادیم، انتخاب دامنه و پسوند مناسب خیلی مهم است. اما مراقب کمالگرایی خود باشید! یعنی قرار نیست هفته‌ها و ماه‌ها وقت بگذاریم تا یک دامنه خلاق و متفاوت پیدا کنیم!

مهمترین اصول برای کسب موفقیت در کسب و کار آنلاین، شروع کردن و داشتن پشتکار است! یعنی اگر قرار است 3 هفته وقت بگذارید و یک دامنه متفاوت پیدا کنید، بهتر است فقط یک هفته را به انتخاب دامنه در حد متوسط اختصاص دهید و 2 هفته دیگر را به مراحل بعدی بپردازید. انتخاب نام دامنه بسیار مهم است ولی نه آنقدر که سدی برای شروع کسب و کار شما باشد. مهمتر از انتخاب دامنه، طراحی یک سایت حرفه‌ای و سپس تولید محتوا است.

در دوره وردپرس پلاس، بیش از 2 ساعت به توضیح انتخاب دامنه و خرید دامنه اختصاص داده شده است که به شما کمک می‌کند یک دامنه مناسب و حرفه‌ای برای سایت خود انتخاب کنید.

اگر در انتخاب نام دامنه و پسوند سوالی دارید، حتما در قسمت دیدگاه‌ها مطرح کنید تا تیم وب زوج در سریعترین زمان ممکن، سوالات شما را پاسخ دهد.

به این مقاله امتیاز دهید
(برحسب میزان رضایت خود از محتوای این مقاله، به آن از 1 تا 5 ستاره دهید)

امتیاز 3.7 از 3 رای

اولین نفری باش که امتیاز خودت رو ثبت می‌کنی!

جدیدترین مقالات
پرسش و دیدگاه

پس از بررسی سریع و پاسخگویی توسط کارشناسان، به شما اطلاع‌رسانی می‌گردد.

اشتراک در
اطلاع‌رسانی به من هنگامی که :
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن تمامی دیدگاه‌ها
جدیدترین مقالات

5 مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است

افزایش سرعت پیشخوان وردپرس با محدود کردن درخواست‌های WP HTTP خارجی
محدود کردن درخواست‌های WP HTTP خارجی وردپرس
غیرفعال کردن WP-Cron وردپرس و تنظیم Cron Job واقعی هاست
غیرفعال کردن WP-Cron وردپرس و تنظیم Cron Job واقعی هاست
ساخت سایت موزیک با وردپرس در 7 قدم
ساخت سایت موزیک با وردپرس
مقایسه سایت وردپرسی و سایت HTML از جنبه‌های مختلف
طراحی سایت با وردپرس یا HTML؟
حذف زبانه راهنما (Help Tab) از بالای پیشخوان مدیریت وردپرس
حذف زبانه راهنما از بالای پیشخوان مدیریت وردپرس
فهرست
Search