اگر بخواهم با وردپرس سایت بزنم، چقدر پول لازم دارم؟

همه ما می‌دانیم که وردپرس رایگان است. یعنی هر سایتی با وردپرس ساخته شود، هیچ هزینه‌ای ندارد و 100% رایگان است؟ قطعا خیر! حتی اگر خودتان بخواهید زحمت ساخت سایت را بکشید، باز هم مشمول هزینه خواهید شد. در این مقاله، هزینه‌های ساخت سایت با وردپرس را با جزئیات و کاملاً واقع بینانه توضیح خواهیم داد. دقت داشته باشید منظورمان سایتی است که خودتان راه‌اندازی می‌کنید، نه سایتی که توسط طراحان سایت ساخته می‌شود.
هزینه طراحی سایت با وردپرس
(امتیاز 3.4 از 9 رای)
3.4/5

هزینه ساخت سایت با وردپرس، با توجه به امکانات سایت متفاوت است. وقتی خودتان سایت راه‌اندازی می‌کنید، هزینه‌ها به شکل محسوسی پایین خواهد آمد ولی صفر نمی‌شود! بنابراین لازم است بدانید در ساخت سایت با وردپرس، برای چه چیزهایی باید پول پرداخت کنید و چطور می‌توانید این هزینه‌ها را به حداقل برسانید.

نکته مهم این است که هزینه طراحی وب سایت وردپرسی، به اهداف سایت و قابلیت‌های آن بستگی دارد. البته بعضی هزینه‌ها در همه سایت‌ها مشترک است.

در کمترین حالت، هزینه ساخت سایت با وردپرس شامل چه مواردی است؟

هزینه ساخت سایت با وردپرس

همانطور که گفتیم، سیستم مدیریت محتوای وردپرس رایگان است. اما در ساخت سایت، علاوه بر دانلود و نصب وردپرس، به موارد دیگری نیاز است که اکثر آنها پولی هستند. پس طراحی سایت رایگان، واقعیت ندارد و یک عبارت فریبنده است. هزینه راه اندازی سایت با وردپرس، حداقل شامل موارد زیر است که قابل حذف نیستند:

1. هزینه آموزش طراحی سایت وردپرسی

اگر در حال مطالعه این مقاله هستید، یعنی قصد دارید خودتان با وردپرس سایت راه‌اندازی کنید. پس در قدم اول، باید کار با وردپرس، قالب، افزونه‌ها و … را یاد بگیرید. متاسفانه خیلی از افراد به اشتباه فکر می‌کنند وردپرس چیز خاصی نیست و شبیه به اپلیکیشن‌های موبایلی با آزمون و خطا به عملکرد آن پی خواهند برد! اما وقتی وارد عمل می‌شوند، حتی در مراحل ساده و ابتدایی هم با مشکل روبرو خواهند شد.

اگر آموزش نبینید، تمام وقتتان صرف حل مشکلات می‌شود. مشکلاتی که اصلاً منشا آنها را نمی‌دانید و گاهی تا پایان عمر سایت، با شما همراه هستند.

برای یادگیری وردپرس، آموزش‌های رایگان در سطح اینترنت وجود دارد. اما بدیهی است که آموزش‌های رایگان، کامل نیستند. به همین دلیل است که روزانه پیام‌های زیادی دریافت می‌کنیم که ” من همه مراحل را انجام داده‌ام، اما سایتم بالا نمی‌آید یا با فلان مشکل روبرو شده است” . جا انداختن یک نکته کوچک در آموزش، می‌تواند مشکلات زیادی برای شما ایجاد کند. یادتان باشد، پایه اصلی کسب و کار آنلاین، سایت است و اگر اصولی ساخته نشود، کُل کسب و کار را به خطر می‌اندازد.

پس سعی کنید استفاده از ” آموزش رایگان ” تیر آخرتان باشد! فقط در حالتی از آن استفاده کنید که واقعاً هیچ پولی برای تهیه یک آموزش حرفه‌ای نداشته باشید! هزینه‌ای که برای آموزش پرداخت می‌کنید، سرمایه گذاری روی عمر و کسب و کار شماست.

استفاده از آموزش‌های رایگان در ابتدا وسوسه کننده است، اما گاهی بدلیل عدم آگاهی، پول‌هایی را در ادامه از دست می‌دهید که به مراتب خسارت بیشتری به کسب و کارتان می‌زند. مثلاً فرض کنید اولین فروش ویژه را در سایتتان برگزار کرده‌اید. درست همان موقع برای سایت مشکلی پیش بیاید که سایت کار نکند و مشتری نتواند خریدش را تکمیل کند. یا سرعت سایت پایین باشد و مشتری از خرید منصرف شود. در این حالت، مشتریانتان را از دست می‌دهید و ضرر آن خیلی بیشتر از هزینه خرید آموزش وردپرس است!

اگر زمانتان ارزشمند است و نمی‌خواهید در هر مرحله با مشکل روبرو شوید، یک آموزش حرفه‌ای تهیه کنید. آموزشی که قدم به قدم مراحل را توضیح دهد و با پیاده‌سازی آن، بدون هیچ مشکلی سایت خود را بسازید و در ادامه آن را مدیریت کنید. برای یادگیری وردپرس به صورت حرفه‌ای، پیشنهاد می‌کنم از دوره “وردپرس پلاس” استفاده کنید.

اگر وردپرس را یاد نگیرید، باید از خدمات طراحی سایت دیگران استفاده کنید. در این حالت، مجبور می‌شوید برای ساخت سایت، هزینه‌های چند ده میلیون تومانی پرداخت کنید. در ضمن، سایت شما به پشتیبانی هم نیاز دارد. پس علاوه بر هزينه درست كردن وب سايت، برای پشتیبانی و مدیریت سایت هم باید هزینه پرداخت کنید.

2. هزینه خرید دامنه و هاست

هزینه خرید دامنه سایت

دامنه سایت، همان آدرس سایت است. مثلاً webzoj.com دامنه سایت وب زوج است. همانطور که در مقاله ” راهنمای انتخاب دامنه ” توضیح دادیم، شما می‌توانید پسوندهای مختلفی برای سایت انتخاب کنید که هریک قیمت متفاوتی دارند. در حال حاضر (شهریور 1402) پسوند یکساله ir. با قیمت 79 هزار تومان و پسوند یکساله com. با قیمت 569 هزار تومان ارائه می‌شوند.

هاست در واقع فضای میزبانی سایت است. به زبان ساده، خانه سایت شماست. هاست انواع مختلفی دارد و به صورت ماهیانه، سه ماهه، شش ماهه، یکساله و … اجاره می‌شود. شرکت‌های هاستینگ براساس امکانات و البته سلیقه خود، قیمت‌های متفاوتی ارائه می‌دهند. برای شروع، ماهیانه 100 هزار تومان برای هاست را در هزینه راه اندازی سایت وردپرس در نظر بگیرید.

با نصب وردپرس، خرید دامنه و هاست، و اتصال آنها به یکدیگر؛ سایت شما راه‌اندازی شده است. اما یک سایت خام است. در مرحله بعدی باید برای سایت قالب یا پوسته انتخاب کنید تا ظاهری مرتب و زیبا به سایتتان بدهد.

3. هزینه خرید قالب وردپرس

برای قالب سایت 3 انتخاب دارید: استفاده از قالب‌های رایگان، خرید قالب آماده، ساخت قالب سفارشی!

همانطور که در مقاله ” انواع قالب وردپرس ” توضیح دادیم، استفاده از قالب‌های رایگان به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. از طرفی برای شروع لازم نیست به سراغ ساخت قالب سفارشی با هزینه‌های بالا بروید.

بهترین کار این است که با توجه به نوع کسب و کارتان و امکاناتی که مدنظر دارید، از بین تعداد بسیار زیاد قالب‌های آماده، یک مورد را انتخاب کرده و آن را خریداری کنید. با این انتخاب، در عین حرفه‌ای بودن، به هدف ساخت سایت با کمترین هزینه دست خواهید یافت و به کدنویسی هم نیاز ندارید.

در این مرحله می‌توانید از مقالات ” بهترین قالب سایت آموزشی ” و ” بهترین قالب سایت فروشگاهی ” کمک بگیرید. به طور متوسط برای یک پوسته خوب، باید حدوداً 600 هزار تومان ( در شهریور 1402) پرداخت کنید. توجه داشته باشید که برای هر سایت، فقط یکبار قالب می‌خرید مگر در حالتی که تصمیم بگیرید قالب سایت را تغییر دهید.

4. هزینه خرید افزونه‌ها

برای برآورد هزینه طراحی سایت با وردپرس، بخش هزینه افزونه‌ها بسیار متغیر است. وظیفه اصلی افزونه یا پلاگین، افزودن امکانات مختلف به سایت است. هر سایتی با توجه به اهدافش، به امکانات متفاوتی نیاز دارد. در نتیجه افزونه‌های سایت‌های مختلف با هم فرق دارند. به همین دلیل اگر بپرسید ” طراحی سایت چقدر هزینه دارد؟ ” ، هیچکس نمی‌تواند پاسخ دقیقی به شما بدهد.

مهمترین عاملی که باعث می‌شود هزینه طراحی سایت فروشگاهی، هزینه طراحی سایت آموزشی، هزینه طراحی سایت شرکتی و … با هم متفاوت باشند، افزونه‌های مورد نیاز هر سایت است.

برخی پلاگین ها رایگان هستند. مثل افزونه ووکامرس که برای هر فروشگاه اینترنتی لازم است و با توجه به امکانات گسترده‌ای که دارد، هزینه راه اندازی سایت فروشگاهی را تا حد زیادی کاهش داده است.

بعضی از افزونه‌ها، برای همه سایت‌ها ضروری هستند. لیستی از این افزونه‌ها به همراه قیمت حدودی آنها را در ادامه می‌بینید:

افزونه امنیتی

همانطور که در مقاله ” افزایش امنیت وردپرس ” توضیح دادیم، برای بهبود امنیت سایت وردپرسی لازم است یکی از افزونه‌های زیر را نصب کنید:

قیمت در ژاکت: 299 هزار تومانiThemes Security Pro
79 دلارNinjaFirewall
قیمت در ژاکت: 299 هزار تومانwordfence security

افزونه NinjaFirewall نسخه رایگان هم دارد ولی امکانات آن محدود است.

افزونه سئو

برای بهبود سئو سایت وردپرسی، یکی از افزونه‌های زیر را انتخاب کنید.

قیمت در ژاکت: 299 هزار تومانRank Math Pro
قیمت در ژاکت: 299 هزار تومانYoast SEO Premium

افزونه صفحه ساز

افزونه‌های صفحه‌ساز مختلفی وجود دارد که معروف‌ترین آنها المنتور است. در حال حاضر (شهریور 1402) قیمت افزونه Elementor Pro در سایت ژاکت، 299 هزار تومان است. با استفاده از المنتور می‌توانید سایتی با ظاهر دلخواه طراحی کنید. در ” دوره المنتور پلاس ” ، کار با صفحه ساز المنتور به صورت کامل توضیح داده شده است.

افزونه بهینه سازی سرعت سایت

برای بهبود سرعت سایت وردپرسی، استفاده از یکی از افزونه‌های زیر الزامی است.

قیمت در ژاکت: 299 هزار تومانWP Rocket
رایگانLitespeed Cache

افزونه بکاپ گیری

بکاپ گیری از سایت بسیار مهم است. افزونه‌های مختلفی برای بکاپ گیری از سایت وردپرسی وجود دارد. پیشنهاد من استفاده از افزونه UpdraftPlus Premium است که در حال حاضر (شهریورماه 1402) با قیمت 299 هزار تومان در سایت ژاکت به فروش می‌رسد.

افزونه فروشگاه ساز

اگر قرار است در سایت خود محصول، آموزش، خدمات و … به فروش برسد، باید با استفاده از یک افزونه فروشگاه ساز، سایت را به فروشگاه اینترنتی تبدیل کنید. در مقاله ” بهترین افزونه فروشگاه ساز وردپرس ” توضیح دادیم که بهترین افزونه فروشگاه ساز، افزونه ووکامرس (WooCommerce) است. این افزونه رایگان است.

افزونه فرم ساز

برای ساخت فرم‌های مختلف مثل فرم ثبت نام، فرم نظرسنجی، فرم استخدام و … باید از افزونه فرم ساز استفاده کنید که پیشنهاد وب زوج، افزونه فرم ساز Gravity Forms است. در حال حاضر (شهریور 1402) قیمت این افزونه 299 هزار تومان است.

پلاگین‌های ذکر شده ضروری هستند. با توجه به نوع سایت و امکانات مورد نظر، افزونه‌های دیگری نیز روی سایت نصب می‌شود.

در نتیجه مجموعاً برای تهیه افزونه‌های مورد نیاز سایت وردپرسی، حداقل به یک میلیون و هفتصد و نود و چهار هزار تومان پول نیاز دارید.

جدول هزینه‌های راه‌اندازی سایت با وردپرس

اگر تصمیم گرفته‌اید خودتان با وردپرس سایت راه اندازی کنید، جدول زیر به شما کمک می‌کند حداقل هزینه لازم را بدانید و بهتر تصمیم بگیرید. این هزینه‌ها مربوط به شهریور ماه سال 1402 است.

هزینه آموزش وردپرسیک میلیون تومان
هزینه خرید دامنه (سالیانه)80 هزار تومان
هزینه خرید هاست وردپرسی (سالیانه)700 هزار تومان
هزینه خرید قالب600 هزار تومان
هزینه خرید افزونه‌های ضرورییک میلیون و هشتصد هزار تومان
مجموع هزینه‌ها4،180،000 تومان

برای آموزش وردپرس، خرید قالب و خرید افزونه‌های ضروری، فقط یک بار هزینه پرداخت می‌کنید. اما هزینه هاست و دامنه به صورت سالیانه است.

هزینه طراحی سایت فروشگاهی، آموزشی، خدماتی

برآورد هزینه برای هر سایت، از جمله سایت‌های فروشگاهی، آموزشی و خدماتی، به امکانات مورد نیاز سایت وابسته است. با توجه به اینکه از چه قالبی استفاده می‌کنید و به چه افزونه‌هایی نیاز دارید، هزینه متغیر خواهد بود. البته برخی هزینه‌ها مثل خرید هاست و دامنه مشترک است.

مقایسه هزینه شرکت‌های طراحی سایت و هزینه ساخت سایت توسط خودتان

مقایسه هزینه ساخت سایت با وردپرس و طراحی سایت

هزینه‌هایی که تا اینجای مقاله گفته شد، مربوط به حالتی است که خودتان با وردپرس سایت راه‌اندازی کنید. شاید تعجب کرده باشید که چرا مجموع هزینه ساخت سایت با وردپرس بسیار کمتر از هزینه‌ای است که طراحان سایت دریافت می‌کنند!

در نظر داشته باشید که طراحان سایت هزینه هاست، دامنه، قالب و افزونه‌های استفاده شده را از شما دریافت می‌کنند. علاوه بر این، برای تجربه‌ای که دارند و زمانیکه برای ساخت سایت می‌گذارند هم دستمزد می‌گیرند. ناگفته نماند؛ چون قانونی برای تعیین هزینه طراحی و راه اندازی سایت وجود ندارد، بخش عمده‌ای از هزینه‌ها سلیقه‌ای است. برخی هم از عدم آگاهی صاحبین کسب و کارها در مورد طراحی سایت، سواستفاده می‌کنند و برای افزودن یک قابلیت ساده، هزینه زیادی دریافت می‌کنند.

به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها، خودتان وردپرس را یاد بگیرید و سایت مورد نظرتان را با کمترین هزینه بسازید. در این حالت، مدیریت و پشتیبانی سایت و رفع مشکلات آن هم برای شما بسیار ساده خواهد بود. برای یادگیری وردپرس با جزئیات کامل، می‌توانید از دوره “وردپرس پلاس” استفاده کنید.

در این مقاله درباره‌ی هزینه ساخت وب سایت صحبت کردیم تا در شروع کار تکلیف خود را بدانید و فریب وعده طراحی سایت به صورت رایگان را نخورید. اما در نظر داشته باشید، هزینه طراحی سایت با وردپرس در مقابل اجاره یک مغازه و راه‌اندازی کسب و کار حضوری در بدترین نقطه شهرتان واقعا صفر است!

شما قرار است از سایت خود درآمد کسب کنید. درآمدی که با تلاش شما، قطعاً بسیار بیشتر از درآمد کسب و کار حضوری است. چون در کسب و کار آنلاین، مشتری‌های شما محدود به محله و شهرتان نیستند. پس اصلاً به فکر طراحی سایت با کمترین هزینه یا طراحی سایت رایگان نباشید! به جای اینکه به استفاده از قالب‌ها و افزونه‌های نال شده و رایگان فکر کنید، به کیفیت سایت فکر کنید. اگر سنگ بنای سایت اصولی نباشد، هر روز با مشکلات مختلف دست و پنجه نرم خواهید کرد.

اگر سوالی در مورد هزینه ساخت سایت با وردپرس دارید، در قسمت دیدگاه‌ها مطرح کنید. در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخگوی سوالات شما هستیم.

به این مقاله امتیاز دهید
(برحسب میزان رضایت خود از محتوای این مقاله، به آن از 1 تا 5 ستاره دهید)

امتیاز 3.4 از 9 رای

اولین نفری باش که امتیاز خودت رو ثبت می‌کنی!

جدیدترین مقالات
پرسش و دیدگاه

پس از بررسی سریع و پاسخگویی توسط کارشناسان، به شما اطلاع‌رسانی می‌گردد.

اشتراک در
اطلاع‌رسانی به من هنگامی که :
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن تمامی دیدگاه‌ها
جدیدترین مقالات

5 مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است

حذف زبانه راهنما (Help Tab) از بالای پیشخوان مدیریت وردپرس
حذف زبانه راهنما از بالای پیشخوان مدیریت وردپرس
حذف آیتم‌ها از نوار مدیریت وردپرس
حذف آیتم‌ها از نوار مدیریت وردپرس
نصب وردپرس روی هاست سی‌پنل در 5 دقیقه!
نصب وردپرس روی هاست سی پنل
گراواتار چیست؟ + آموزش گام به گام ثبت‌نام در Gravatar و ساخت تصویر پروفایل وردپرس
افزونه چیست؟ + نکات مهم در مورد افزونه‌ها
فهرست
Search