15 تفاوت ساخت سایت با وردپرس و سایت سازها

تبلیغات سایت سازهای مختلف، ما را دچار تردید می‌کنند! وقتی با سایت سازها می‌توان خیلی سریع سایت ایجاد کرد، چه لزومی دارد از وردپرس استفاده کنیم؟ برای اینکه از این گمراهی نجات پیدا کنید و بتوانید بهتر تصمیم بگیرید، در این مقاله به صورت مفصل به مقایسه وردپرس و سایت سازها می‌پردازیم و مزایا و معایب هریک را توضیح خواهیم داد. در پایان این مقاله، با توجه به هدفتان بهترین تصمیم را خواهید گرفت.
مقایسه وردپرس و سایت ساز
(امتیاز 3.8 از 5 رای)
3.8/5

برای رسیدن به پاسخ سوال سایت ساز یا وردپرس، در ابتدا به صورت خلاصه هریک را تعریف می‌کنیم.
وردپرس معروف‌ترین سیستم مدیریت محتوا است که به شما کمک می‌کند بدون دانش کدنویسی، هر نوع سایتی را طراحی کنید. اگر از وجود سایت سازها صرف نظر کنیم، وردپرس سریعترین روش برای ساخت سایت است که هزینه بسیار کمی هم دارد.

برای وردپرس قالب‌ها و افزونه‌های مختلفی ساخته شده که کار ساخت و طراحی سایت با هر قابلیتی را برای شما ساده می‌کنند. برای راه‌اندازی و مدیریت یک سایت وردپرسی، لازم است کار با وردپرس، قالب و افزونه‌ها را یاد بگیرید.

سایت ساز ابزاری است که الگوهای از پیش طراحی شده در اختیارتان قرار می‌دهد. شما به سادگی و با درگ اند دراپ (کشیدن و رها کردن المان‌های مختلف) سایت مورد نظرتان را می‌سازید و به دانش فنی نیاز ندارید. معروف ترین سایت سازها وبزی، پرتال و سی فایو هستند. سرعت ساخت سایت با سایت سازها خیلی بیشتر از وردپرس است.

حالا که متوجه شدید منظورمان از سایت ساز و وردپرس چیست، در ادامه تفاوت‌های وردپرس و سایت ساز را بیان خواهیم کرد.

مقایسه وردپرس و سایت ساز

در هر مقایسه‌ای، زمانی به نتیجه درست خواهید رسید که هدفتان را در نظر بگیرید. معمولاً خوب یا بد مطلق وجود ندارد. مهم این است که با توجه به شرایطتان بهترین انتخاب را داشته باشید. برای رسیدن به بهترین نتیجه، مهمترین پارامترهای وردپرس و سایت سازها را با هم مقایسه کرده و معایب و مزایای هریک را توضیح می‌دهیم.

1. فرآیند ساخت سایت در وردپرس و سایت ساز

سایت سازها پلن‌های مختلفی دارند. بعد از خرید سرویس مورد نظرتان، یک سایت خام به شما تحویل داده می‌شود که باید محتواهای خودتان (عکس محصول، مقاله، قیمت و … ) را جایگزین کنید. در این روش، خرید دامنه، هاست، اتصال آنها و … برعهده شما نیست! در سایت سازها با انتخاب و جابه جایی المان‌هایی که از قبل طراحی شده‌اند، سایت مورد نظرتان را می‌سازید. ساخت سایت در این روش، شبیه به کار با نرم‌افزارهایی مثل فتوشاپ است.

برای ساخت سایت با وردپرس، باید وردپرس را نصب کنید. سپس به خرید هاست و دامنه و اتصال آنها به یکدیگر بپردازید. برای خرید دامنه، از مقاله راهنمای انتخاب دامنه کمک بگیرید. حالا می‌توانید از قالب‌های آماده وردپرس استفاده کنید. این قالب‌ها به شما کمک می‌کنند بدون کدنویسی، هر نوع سایتی را بسازید. برای افزودن قابلیت‌های مختلف به سایت، باید از افزونه‌های وردپرسی استفاده کنید.

همچنین می‌توانید به جای استفاده از قالب‌های آماده، از صفحه‌ساز المنتور استفاده کرده و سایت را طبق سلیقه خود طراحی کنید.

2. جامعه آماری کاربران وردپرس و سایت ساز

سایت ساز بهتر است یا وردپرس

طبق آمار، 62% سایت‌های دنیا با وردپرس طراحی شده است. اما تعداد سایت‌های ساخته شده با هر سایت ساز بسیار کم است! وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای جهانی است. اما سایت سازها به یک کشور محدود هستند. در واقع ما یک سایت ساز واحد نداریم و شرکت‌های مختلفی اقدام به ساخت سایت سازهای مختلف کرده‌اند.

3. میزان سختی کار با وردپرس و سایت ساز

ساخت سایت با سایت‌سازها بسیار ساده است. کافیست سرویس مورد نظرتان را بخرید، یک حساب کاربری ایجاد کنید و ساخت سایت را شروع کنید. حتی به خرید هاست و نصب نرم افزار هم احتیاج ندارید. البته ساخت سایت با وردپرس هم آسان است. چون به کدنویسی احتیاج ندارد. ولی به سادگی سایت سازها نیست. هدف وردپرس ایجاد سایت با قابلیت‌های متنوع، در کمترین زمان، با کمترین هزینه و به آسانی است.

4. زمان لازم برای ساخت سایت با وردپرس و سایت ساز

برای ساخت سایت با سایت ساز، فقط چند ساعت وقت لازم دارید! اما برای ساخت سایت با وردپرس، حداقل یک هفته زمان لازم است. برای راه اندازی سایت با وردپرس، باید هاست بخرید، آن را به دامنه متصل کنید، قالب و افزونه‌های مختلف را نصب کنید و تنظیمات هر قسمت را انجام دهید. اما در ساخت سایت با سایت ساز، همه چیز از قبل آماده است.

5. آموزش کار با سایت ساز و وردپرس

آموزش سایت ساز یا وردپرس

برای راه اندازی سایت وردپرسی و مدیریت آن، باید آموزش ببینید. اما برای کار با سایت سازها، به آموزش خاصی نیاز ندارید.

6. مقایسه هزینه ساخت سایت با وردپرس و سایت ساز

در سایت سازها پلن‌هایی با ویژگی‌های مختلف وجود دارد. هزینه هر پلن با توجه به امکانات آن مشخص می‌شود.  به عنوان مثال، هزینه ساخت سایت با وبزی را می‌توانید در تصویر زیر ببینید.

هزینه ساخت سایت با سایت ساز

هزینه ساخت سایت با سایت سازها معمولاً به صورت سالیانه پرداخت می‌شود و بعد از یکسال باید با قیمت جدید تمدید شود. معمولاً قیمت هر پلن سالیانه افزایش پیدا می‌کند.

وردپرس رایگان است. بسیاری از افزونه‌های معروف و ضروری وردپرس مثل ووکامرس هم رایگان هستند. همچنین پوسته‌های رایگان زیادی وجود دارد. ولی همانطور که در مقاله ” قالب چیست؟ ” توضیح دادیم، بهتر است قالب مورد نظرتان را از سایت‌های معتبر خریداری کنید. پس در شروع ساخت سایت با وردپرس، باید هاست و دامنه بخرید و سپس قالب و افزونه های مورد نظرتان را تهیه کنید.

در ساخت سایت با وردپرس، نیازی به تمدید سالیانه وردپرس، قالب و افزونه‌ها ندارید و فقط یکبار هزینه می‌کنید. فقط کافیست هاست و دامنه را به صورت سالیانه تمدید کنید.

7. امکانات سایت ساخته شده با وردپرس و سایت ساز

وقتی از یک سایت ساز استفاده می‌کنید، امکانات هر سرویس از قبل مشخص است. پس شما نمی‌توانید هر قابلیتی که به ذهنتان می‌رسد را به سایت اضافه کنید. یعنی اگر استراتژی کاریتان تغییر کند یا ابعاد کسب و کارتان بزرگتر شود یا بخواهید یک قابلیت ساده که در سرویس سایت ساز نبوده را به سایت اضافه کنید، هیچ راهی ندارید! نهایتاً فقط می‌توانید سرویس خود را ارتقا دهید. اما خیلی امیدوار نباشید! چون بالاترین سرویس سایت ساز هم قابلیت‌های زیادی ندارند و دستتان بسته است!

اما وقتی از وردپرس استفاده می‌کنید، برای هر قابلیت ساده و پیچیده‌ای، افزونه‌های مختلفی وجود دارد. شما به راحتی می‌توانید افزونه مورد نظرتان را نصب کرده و امکانات سایتتان را ارتقا دهید. وردپرس متن باز است و هرآنچه بخواهید را به سایتتان اضافه می‌کند. خیلی از امکاناتی که برای فعالسازی آنها در سایت ساز، ناچار به پرداخت هزینه و ارتقای پلن خود هستید، در وردپرس با افزونه‌های رایگانی مثل ووکامرس به راحتی اجرا می‌شوند. با مطالعه مقاله ” بهترین افزونه فروشگاه ساز وردپرس ” با ووکامرس آشنا می‌شوید.

8. امنیت سایت ساز و وردپرس

مقایسه امنیت سایت ساز و وردپرس

امنیت یک پارامتر کاملاً نسبی است. در هیچ روشی نمی‌توان گفت امنیت 100 درصد تامین شده است. بیش از نیمی از سایت‌های جهان با وردپرس طراحی شده‌اند. به دلیل وسعت وردپرس، هکرها به سایت‌های وردپرسی توجه ویژه‌ای دارند. از طرفی تیم حرفه‌ای وردپرس، به صورت مستمر روی افزایش امنیت وردپرس کار می‌کند.

همانطور که در مقاله ” افزایش امنیت سایت وردپرسی ” گفته شده، با چند گام ساده می‌توانید امنیت سایت وردپرسی خود را بالا ببرید. یکی از مهمترین گام‌ها تهیه بکاپ از سایت است. شما باید همیشه یک نسخه پشتیبان از اطلاعات سایتتان داشته باشید تا در صورت بروز مشکل، سایت را به حالت عادی برگردانید. در سایت‌های وردپرسی، این کار توسط خودتان و همچنین شرکت هاستینگ انجام می‌شود.

اما وقتی از سایت ساز استفاده می‌کنید، شما به بکاپ سایت دسترسی ندارید و نمی‌توانید از اطلاعات سایت خود بکاپ بگیرید. پس به ناچار باید به بکاپ شرکت سایت ساز اعتماد کنید. حال اگر مشکلی برای آن شرکت پیش بیاید، ممکن است تمامی زحمات شما و اطلاعات سایتتان از بین برود! از طرفی تیم هر سایت ساز به اندازه تیم وردپرس حرفه‌ای نیست. پس نمی‌توان انتظار داشت امنیت سایت‌سازها به اندازه وردپرس بالا باشد.

9. به روزرسانی وردپرس و سایت سازها

تیم توسعه وردپرس از سراسر دنیا، روی توسعه و آپدیت وردپرس کار می‌کنند. به تبع، قالب‌ها و افزونه‌های معروف وردپرسی هم مدام در حال آپدیت هستند. وقتی شما با یک CMS جهانی کار می‌کنید که 64% درصد سایت‌های دنیا با آن ساخته شده، با یک تیم حرفه‌ای روبرو هستید.

اما در مورد شرکت‌های مختلف سایت سازها، اطلاعات دقیقی از به روزرسانی آنها در دسترس نیست. جامعه آماری که مشتری یک شرکت سایت ساز به خصوص هستند، به هیچ وجه قابل مقایسه با جامعه آماری سایت‌های وردپرسی نیست! پس نباید انتظار داشته باشید آپدیت و توسعه سایت سازها در حد و اندازه وردپرس باشد.

10. مقایسه مالکیت سایت در سایت سازها و سایت وردپرسی

وب سایت، مهمترین رُکن یک کسب و کار آنلاین است. مزیت اصلی سایت نسبت به شبکه‌های اجتماعی، مالکیت آن است. مثلاً وقتی شما سایت دارید، اختیارش دست خودتان است ولی در مورد اینستاگرام، اختیار و تصمیم‌گیری با شما نیست و ممکن است پیجتان از دسترس خارج شود یا اصلاً یک روز اینستاگرامی وجود نداشته باشد.

متاسفانه در مورد سایت سازها هم مالک شما نیستید! شما فقط یک خانه موقت برای کسب و کارتان اجاره کرده‌اید. اگر برای شرکت سایت ساز اتفاقی بیفتد یا کلاً منحل شود، سایت شما هم از بین خواهد رفت. همچنین اگر تصمیم بگیرید سایت خود را از سایت ساز به CMS یا پلتفرم دیگری انتقال دهید، تقریباً همه اطلاعاتتان از بین خواهد رفت و باید از صفر شروع کنید.چون وقتی از سایت ساز استفاده می‌کنید، به سورس کدها، داده‌ها و اطلاعات هاست دسترسی ندارید.

اینکه سال‌ها برای سایتتان وقت بگذارید و یکدفعه همه چیز نابود شود، وحشتناک‌ترین اتفاق ممکن برای یک کسب و کار آنلاین است!

11. سایت‌های متنوع با سایت ساز یا وردپرس

وقتی از وردپرس استفاده می‌کنید، تنوع قالب‌ها زیاد است. شما می‌توانید برای هر کسب و کاری، با استفاده از قالب‌های بسیار متنوع، ظاهر و امکانات سایتتان را خودتان انتخاب کنید. برای انتخاب بهترین قالب، می‌توانید از مقالات ” بهترین قالب آموزشی وردپرس ” و ” بهترین قالب فروشگاهی وردپرس ” استفاده کنید.

حتی می‌توانید با استفاده از صفحه سازی مثل المنتور، سایتی با ظاهر دلخواه طراحی کنید. آموزش ” المنتور پلاس ” به شما کمک می‌کند با استفاده از وردپرس، سایتی منحصر به فرد طراحی کنید.

اما وقتی از سایت ساز استفاده می‌کنید، تنوع بسیار کمتر است. در بهترین سایت سازها، تنوع قالب‌ها از ده‌ها مورد فراتر نمی‌رود.

12. مقایسه سئو وردپرس و سایت ساز

سئو وردپرس بهتر است یا وبزی؟

وردپرس از لحاظ سئو بهینه شده است و زمان زیادی طول کشیده تا به این ویژگی برسد. در واقع به دلیل فراگیر بودن وردپرس در جهان، در هر نسخه، مشکلات سئو پیدا شده و در آپدیت بعدی توسط تیم حرفه‌ای وردپرس رفع شده است.
اما آیا واقعا می‌توان در مورد تمامی سایت‌سازها چنین ادعایی داشت؟ اصلاً جامعه آماری استفاده از هر سایت‌ساز به اندازه‌ای هست که بتوان عملکرد سئویی و بازخورد صاحبین سایت را تحلیل کرد؟

13. استفاده از وردپرس یا سایت ساز برای کسب و کارهای بزرگ

اگر هدف شما ایجاد سایتی با تعداد صفحات کم و امکانات محدود است، سایت سازها گزینه خوبی هستند. اما اگر یک کسب وکار بزرگ دارید یا قصد دارید کسب و کارتان را توسعه دهید، بدون شک به سراغ وردپرس بروید.

14. تغییر هاست در وردپرس و سایت سازها

ممکن است به هر دلیلی تصمیم بگیرید شرکت هاستینگ خود را تغییر دهید. وقتی سایت شما وردپرسی باشد، تغییر هاست بسیار ساده است و همه اطلاعات به راحتی منتقل می‌شود.

اما وقتی از سایت ساز استفاده می‌کنید، در صورت تغییر هاست باید از صفر شروع کنید و اطلاعات قابل انتقال نیست. وقتی سایت شما با سایت سازها طراحی می‌شود، شما به هاست دسترسی ندارید و این یک فاجعه است!

15. سایت ساز یا پکیج آماده‌ای از وردپرس؟

برخی شرکت‌های سایت ساز، به جای کدنویسی اختصاصی، از قالب‌ها و افزونه‌های وردپرس استفاده می‌کنند. در واقع با استفاده از قالب‌های آماده وردپرس، سایت‌هایی با ظاهر و عملکرد متفاوت ساخته و با قیمت‌های بالا به مخاطب عرضه می‌کنند.

برای اینکه دچار اشتباه نشوید و فریب نخورید، می‌توانید با استفاده از مقاله ” روشهای تشخیص سایت‌های وردپرسی ” ، به راحتی بفهمید چه سایت‌هایی با وردپرس طراحی شده‌اند.

با توجه به موارد گفته شده؛ در یک نگاه آماتوری و سطحی، ساخت سایت با سایت ساز بهتر است. اما اگر فنی‌تر نگاه کنیم، قطعا وردپرس انتخاب حرفه‌ای‌تری است. چون در راه اندازی یک کسب و کار آنلاین، کیفیت بسیار مهمتر از سرعت و راحتی است.

با توجه به تفاوت‌های گفته شده، در نهایت تصمیم با شماست! بهتر است قبل از هرچیز، مشخص کنید هدف و دور نمای کاری شما چیست؟

پیشنهاد می‌کنم اگر قصد راه‌اندازی یک کسب و کار آنلاین به صورت جدی را دارید، از وردپرس استفاده کنید. شما می‌توانید با استفاده از ” دوره وردپرس پلاس ” وردپرس را یاد بگیرید و سایتی با قابلیت‌های دلخواه طراحی کنید. سایتی که تحت مالکیت کامل خودتان باشد. همچنین بتوانید سایت خود را به راحتی با نصب افزونه ارتقا دهید.

سایت سازها بیشتر برای کسب و کارهای کوچک، با صفحات و محصولات محدود مناسب هستند؛ نه برای یک کسب و کار جدی و آینده دار! پس اگر می‌خواهید در سریعترین زمان ممکن سایت خود را راه‌اندازی کنید، از سایت‌ساز استفاده کنید. اما اگر یک سایت حرفه‌ای با امکانات متنوع می‌خواهید؛ قطعا وردپرس انتخاب بسیار بهتری است.

لطفاً اگر سوالی دارید در قسمت دیدگاه‌ها مطرح کنید. همچنین اگر تجربه‌ای از ساخت سایت با سایت سازها دارید، قطعاً برای ما و کاربران وب زوج جذاب و مفید خواهد بود. پس حتماً تجربیات خود را در قسمت دیدگاه‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

به این مقاله امتیاز دهید
(برحسب میزان رضایت خود از محتوای این مقاله، به آن از 1 تا 5 ستاره دهید)

امتیاز 3.8 از 5 رای

اولین نفری باش که امتیاز خودت رو ثبت می‌کنی!

جدیدترین مقالات
پرسش و دیدگاه

پس از بررسی سریع و پاسخگویی توسط کارشناسان، به شما اطلاع‌رسانی می‌گردد.

اشتراک در
اطلاع‌رسانی به من هنگامی که :
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن تمامی دیدگاه‌ها
جدیدترین مقالات

5 مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است

حذف زبانه راهنما (Help Tab) از بالای پیشخوان مدیریت وردپرس
حذف زبانه راهنما از بالای پیشخوان مدیریت وردپرس
حذف آیتم‌ها از نوار مدیریت وردپرس
حذف آیتم‌ها از نوار مدیریت وردپرس
نصب وردپرس روی هاست سی‌پنل در 5 دقیقه!
نصب وردپرس روی هاست سی پنل
گراواتار چیست؟ + آموزش گام به گام ثبت‌نام در Gravatar و ساخت تصویر پروفایل وردپرس
افزونه چیست؟ + نکات مهم در مورد افزونه‌ها
فهرست
Search