چطور می‌توانیم محتوای ویروسی (محتوای وایرال) تولید کنیم؟

محتوای ویروسی
(امتیاز 4.5 از 6 رای)
4.5/5

عبارت محتوای ویروسی، مفهوم جدیدی نیست. اما در هیچ برهه زمانی از عمرمان، تا این حد با کلمه ویروس  عجین نشده بودیم!  چون نزدیک به دو سال، شاهد همه گیر شدن ویروس کرونا و تاثیر آن در کل جهان بوده‌ایم. ویروسی که در مقابل واگیردار بودنش، هیچ کاری از درست ما برنمی‌آید و فقط ناظر مبتلا شدن  افراد جدید به این ویروس هستیم!  

با این توضیحات شاید متوجه شده باشید محتوای ویروسی یا محتوای وایرال، چه محتوایی است. محتوایی که مانند ویروس در بین انسان‌ها به اشتراک گذاشته می‌شود و تاثیرگذار است. این محتوا به میل مخاطبین به اشتراک  گذاشته می‌شود و باعث می‌شود افراد جدیدی با ما و کسب‌وکارمان آشنا شوند.

در این مقاله با مفهوم محتوای ویروسی بیشتر آشنا خواهیم شد و ایده‌های مختلف تولید محتوای ویروسی در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

محتوای ویروسی چیست؟

محتوای ویروسی که در زبان انگلیسی به آن viral content می‌گویند، یک محتوای آنلاین است که به صورت گسترده در شبکه های اجتماعی، وب‌سایت‌ها، ایمیل و موتورهای جستجو به اشتراک گذاشته می‌شود و باعث افزایش آگاهی مخاطبین (awareness) می‌شود.  در واقع محتوای ویروسی نقش مهمی در مرحله اول قیف بازاریابی محتوا دارد. محتوای ویروسی  در نهایت به دست افرادی می‌رسد که تولید کننده محتوا به صورت مستقیم به آنها دسترسی ندارد. در واقع محتوای ویروسی،  بازده تولید محتوا را در کسب‌وکار شما چند برابر می‌کند.

همان‌طور که از نامگذاری این محتوا مشخص است، محتوای ویروسی مانند ویروس منتقل می‌شود و افراد زیادی آن را مصرف می‌کنند. محتوای وایرال به انتخاب مخاطب به اشتراک گذاشته می‌شود. یعنی هیچ‌کس او را مجبور نمی‌کند آن محتوا را به اشتراک بگذارد، بلکه جذابیت محتوا مخاطب را تشویق می‌کند تا دیگران را به استفاده از این محتوا دعوت کند. پس اگر فردی محتوایی را منتشر می‌کند و با تعیین جایزه یا هر مزیت دیگری از مخاطبینش می‌خواهد آن را به اشتراک بگذارند، این محتوا به هیچ وجه ویروسی یا وایرال نیست!

 شاید شما هم با شنیدن نام محتوای ویروسی، ویدئوهایی که خیلی سریع به اشتراک گذاشته می‌شوند را تصور می‌کنید. اما محتوای ویروسی لزوما ویدئو نیست و می‌تواند مقاله، عکس، صوت و … نیز باشد.

انتشار محتوای ویروسی

چرا تولید محتوای ویروسی مهم است؟

محتوای ویروسی می‌تواند به طور قابل توجهی باعث افزایش آگاهی از برند و افزایش ترافیک وب‌سایت شود. در واقع محتوای ویروسی دست به دست می‌چرخد و باعث می‌شود افراد بیشتری با شما و کسب‌وکارتان آشنا شوند و یا حتی به شما علاقمند شوند. از آنجا که محتوای ویروسی بیشتر در شبکه‌های اجتماعی (مثل اینستاگرام) به اشتراک گذاشته می‌شود، جذب مخاطب از طریق محتوای ویروسی بسیار ارزان‌تر از تبلیغات پولی است. اما یک مشکل بزرگ وجود دارد: ساخت محتوای ویروسی سخت است. پس باید دانش تولید محتوای ویروسی را کسب کنیم و به دنبال ایده برای تولید محتوای ویروسی باشیم.

وقتی شما یک محتوای ویروسی تولید می‌کنید، افراد به صورت خودکار آن را به اشتراک می‌گذارند. پس باید محتوای شما یک فرق اساسی با سایر محتواها داشته باشد تا برای مخاطب جذاب باشد و تصمیم بگیرد دیگران را هم به استفاده از محتوای شما دعوت کند.

آیا همیشه انتشار گسترده یک محتوا و ویروسی شدن آن، به سود ماست؟

قطعاً بارها دیده‌اید که قسمتی از یک برنامه تلویزیونی، صحبت‌های یک بازیگر، نظرات شخصی افراد معروف یا انجام کاری توسط یک برند معروف؛ مخالف باور بعضی از مردم است یا حتی غیر انسانی است. این محتواها به سرعت به اشتراک گذاشته می‌شوند و بسیار بحث‌برانگیز هستند. آیا این محتواها به افزایش محبوبیت تولید کننده محتوا منجر می‌شود؟ قطعا خیر!

این محتواها اثر منفی دارند و آن برند را تخریب می‌کنند. پس لزوماً ویروسی شدن یک محتوا به نفع برند نیست. یک محتوای ویروسی مفید، اثر مثبت روی شناخت مردم از آن برند دارد.

چگونه می‌توان یک محتوای ویروسی تولید کرد؟

1. روی موضوعات ترند (Trend) تمرکز کنید

وقتی صحبت از محتوای وایرال یا ویروسی می‌شود، انتخاب موضوع محتوا خیلی مهم است. یکی از چیزهایی که باعث انتشار گسترده محتوای شما می‌شود، انتخاب موضوعات جنجالی و بحث برانگیز روز است. مثلا اگر در زمان انتخابات هستید، تولید محتوایی تاثیرگذار با موضوع انتخابات، به ویروسی شدن محتوای شما کمک می‌کند. یا در زمانیکه یک جنجال برای بازیگر معروف پیش آمده، اگر موضوعی مرتبط با آن پیدا کنید، محتوای شما را وایرال خواهد کرد. پس به صورت کلی باید چشم و گوشتان به دنبال مسائل چالشی روز باشد و از آنها به نفع تولید محتوایتان استفاده کنید. در این ترفند مُد تاثیر زیادی دارد.

برای اینکه چک کنید یک موضوع Trend هست یا نه، می‌توانید از سایت Google Trends استفاده کنید. کافیست موضوع مورد نظرتان را در این سایت تایپ کنید.

google trends

اگر نمودار نمایش داده شده صعودی باشد، نشانه خوبی است و علاقه به آن موضوع در حال افزایش است.

در غیراینصورت باید به فکر موضوع دیگری باشید.

در این سایت حتی می‌توانید استقبال مردم از دو موضوع مختلف را با هم مقایسه کنید. به عنوان مثال در تصویر دو موضوع انتخابات و کرونا در سی روز گذشته با هم مقایسه شده‌اند. همانطور که می‌بینید علاقه مردم به موضوع کرونا در حال کاهش و به موضوع انتخابات در حال افزایش است.

2. عناوین ویروسی بنویسید

وقتی محتوای شما در اینستاگرام، توییتر، لینکدین، سایت‌های مختلف و غیره به اشتراک گذاشته می‌شود، اولین چیزی که مخاطب می‌بیند عنوان محتوای شماست. در واقع هرچقدر هم محتوای شما مفید و کاربردی باشد، در قدم اول، عنوان شما باعث کلیک روی محتوا می‌شود. بنابراین گرچه محتوا از اهمیت بالایی برخوردار است، اما عنوان محتوا می‌تواند باعث شکست یا اشتراک گسترده‌ی آن محتوا شود. به عنوان مثال طبق آمار Moz، عناوینی که دارای عدد باشند، 36 درصد بیشتر کلیک می‌شوند.

در HubSpot گزارش شده که اگر در عنوان مقالات از براکت استفاده شود، امکان کلیک بیشتر می‌شود. در واقع براکت به مخاطب می‌گوید که در این مقاله به یک نکته مهم پرداخته شده است. براکت باعث می‌شود مخاطب قبل از کلیک، یکسری اطلاعات به دست آورد. به عنوان مثال در مقاله ویژگی‌ها و قابلیت‌های جدید کمتازیا [2021]، ذکر سال در براکت، به خواننده اطلاع می‌دهد که مقاله من به روز است.

3. از قلاب استفاده کنید​

اگر می‌خواهید محتوای ویروسی در اینستاگرام، سایت و … تولید کنید، خود را معرفی نکنید! طبق آمار مردم فقط حدود 28% یک مقاله را می‌خوانند و 7 ثانیه اول ویدئو را نگاه می‌کنند. پس در ابتدای محتوا به معرفی خود و کسب‌وکارتان نپردازید. اگر می‌خواهید محتوای شما مصرف شود و در نهایت ویروسی شود، باید از قلاب جذاب در ابتدای محتوا استفاده کنید.

به عنوان مثال در ابتدای ویدئو از یک جمله اغراق‌آمیز (نه دروغ) استفاده کنید تا مخاطب را برای دیدن ادامه ویدئو کنجکاو کنید. یا طبق توصیه دکتر جان مورکز در ابتدای مقالات از جملات کوتاه استفاده کنید تا خوانایی مطلب 58% افزایش یابد. به عنوان مثال می‌توانید در مقدمه نتایجی که مخاطب از خواندن آن مقاله به دست می‌آورد را به صورت تیتروار بنویسید. در ابتدای مقالات بهتر است با استفاده از مهارت داستان‌سرایی با مخاطب همدردی کنید. برای نوشتن مقالات خوب می‌توانید از مقاله “14 راز نوشتن مقاله کاربرپسند برای سایت” کمک بگیرید.

4. از طراحی جذاب و منحصر به فرد استفاده کنید

کاور ویدئوهایتان را جذاب طراحی کنید. به طوریکه در اولین نگاه توجه مخاطب را جلب کند. تیتر را با بزرگترین فونت ممکن بنویسید.

در مقالات حتماً از تصاویر مرتبط و مفهومی استفاده کنید. تصاویر محتوای شما را در مقایسه با مقاله‌ای که 100% متن است، بسیار جذاب‌تر می‌کنند. تحقیقات Skyword نشان داده که محتوای متنی با حداقل یک تصویر، در شبکه‌های اجتماعی 94% بیشتر احتمال دیده شدن دارد.

از طراحی‌های تکراری اجتناب کنید، چون چشم مخاطب به دیدن آنها عادت کرده و توجه او به محتوای شما جلب نمی‌شود. منحصر به فرد و متفاوت باشید!

5. محتواهای احساسی تولید کنید

در محتوایتان یکی از حس‌های خشم، ترس، تنفر، غم، رویا و خوشحالی را بگنجانید. هریک از این حس‌ها باعث تحریک مخاطب و به اشتراک‌گذاری محتوای شما می‌شود. یک تحقیق منتشر شده در مجله تحقیقات بازاریابی نشان داده محتوایی که یکی از حس‌های ترس، تعجب و عصبانیت را در مخاطب برانگیزد، 28% بیشتر احتمال ویروسی شدن دارد.

اینکه محتوای شما ویدئو باشد، متن باشد یا صوت، اهمیتی ندارد. نکته مهم این است که محتوای شما احساسات را برانگیزد. یکی از کلیدهای مهم تولید محتوای ویروسی، به کاربردن احساسات به صورت حرفه‌ای است. حتما این نوع محتواها را در محتواهای وایرال اینستاگرام به دفعات دیده‌اید.

6. به اینفلوئنسرها تبلیغ دهید

قطعاً محتوای شما باید برای مخاطبینِ کسب‌وکارتان تولید شود. بعد از تولید محتوای ویروسی، اینفلوئنسرهایی که روی مخاطبین هدف شما تاثیرگذار هستند را پیدا کنید. از آنها بخواهید محتوای ویروسی شما را منتشر کنند. با این کار قطعا محتوای شما با سرعت بیشتر و در تعداد بالاتر فراگیر خواهد شد.

7. محتواهای قابل اجرا تولید کنید

اگر تولید محتواهای احساسی برایتان سخت است، محتواهای قابل اجرا تولید کنید. مثل دستورالعمل‌ها که مخاطب می‌تواند گام به گام طبق محتوای شما پیش برود و به نتیجه برسد. هرچه پیاده‌سازی دستورالعمل شما راحت‌تر و نتیجه‌بخش‌تر باشد، احتمال ویروسی شدن آن بیشتر است.  به عنوان مثال مقاله “8 گام  نوشتن مقاله” به شما کمک می‌کند در 8 قدم ساده، یک مقاله بنویسید.

برای تولید محتوای ویروسی، این ترفند هم به قالب خاصی از محتوا محدود نیست و در همه محتواها قابل اجرا است.

8. یک باور عمومی را نقض کنید

همانطور که گفتیم محتوای ویروسی باید بحث‌برانگیز باشد. اگر شما چیزی را که اکثر مردم به آن باور دارند، نقض کنید؛ موافقان و مخالفان شما آن را به اشتراک خواهند گذاشت. به عنوان مثال در بحث طراحی سایت با وردپرس، اکثر افراد برای اینکه بازار گرمی  کنند و آموزش‌هایشان را راحت‌تر بفروشند، ادعا می‌کنند که با وردپرس می‌توان در کمتر از یک ساعت، یک سایت را راه‌اندازی کرد!  حالا اگر ما محتوایی تولید کنیم که این باور را نقض کنیم و زوایای پنهان این ادعا را برای مخاطب بازگو کنیم، قطعا این محتوا به اشتراک گذاشته خواهد شد و بین موافقان و مخالفان بحث ایجاد می‌کند.

9. متمایز باشید

اگر می‌خواهید محتوایتان ویروسی شود، حرف‌های تکراری نزنید! در حیطه کاری خود به دنبال مواردی باشید که تا امروز کسی به آنها نپرداخته و برای مخاطب مفید هستند. اکثر افراد خبره از گفتن فوت کوزه‌گری کار خود ترس دارند. شما متفاوت باشید و همان فوت کوزه‌گری را به مخاطب ارائه دهید.

10. یک موضوع جدید در کسب‌وکارتان را مطرح کنید

فرض کنید شما یک کسب‌وکار برگزار کننده تور هستید. اگر مکان‌های بکر شهر اصفهان را معرفی کنید که رقبای شما تا امروز معرفی نکرده‌اند، قطعا برای مخاطبین شما جذاب خواهد بود و منجر به اشتراک محتوای شما می‌شود. یا اگر ابزار کاربردی جدیدی را در کسب‌وکارتان معرفی کنید،  قطعا برای مخاطب جذاب است. حتی می‌توانید مبدع یک روش جدید و البته کاربردی در کارتان باشید. این محتواها جدید و بکر هستند و مصرف آنها برای مخاطب جذاب است.

11. مشکلات مهم مخاطب را برطرف کنید

به جای تولید محتواهای بی‌هدف، به دنبال پیدا کردن مشکلات مخاطب و رفع آنها باشید. اگر در محتوایتان مشکلات اساسی مخاطب را حل کنید، مخاطب از محتوای شما لذت می‌برد و آن را با دیگران هم به اشتراک خواهد گذاشت.

12. از آمار و منابع معتبر استفاده کنید

دیدن اعداد و آمار همیشه برای مخاطب جذاب است. به شرط آنکه منبع معتبر داشته باشد و برداشت شخصی نباشد.

13. الگوی افراد موفق در کسب‌وکارتان را ارائه دهید

هر فردی در زندگی دچار یاس و نااُمیدی می‌شود. یا حتی دیگران او را سرزنش می‌کنند که  انجام این کار برای تو سودی ندارد. اگر در محتواهایتان نتایج افراد موفق را ارائه دهید،  هم برای مخاطب جذاب است و هم برای اثبات خود، آن محتوا را منتشر می‌کند.

14. محتواهای مربوط به مشکلات بانوان تولید کنید

همانطور که گفتم یکی از عوامل ویروسی شدن یک محتوا، بحث برانگیز بودن آن است. در جامعه ما در مورد بانوان مسائل مختلفی وجود دارد که بسیار بحث برانگیز هستند. اگر این موارد با کسب‌وکار شما تطابق دارد، تولید محتواهایی در این حیطه به ویروسی شدن آن کمک می‌کند. به عنوان مثال  مای‌لیدی در حمایت از بانوان، کمپین شکستن تابو پریود را راه‌اندازی می‌کند. این محتواها به سرعت به اشتراک گذاشته می‌شوند. در نتیجه مخاطبین جدید با این برند آشنا شده و به استفاده از خدمات آن تمایل پیدا می‌کنند.

15. از افراد معروف استفاده کنید

استفاده از جملات، عکس و ویدئو افراد معروف در محتواهایتان، باعث می‌شود مخالفین و موافقین آن فرد، محتوای شما را به اشتراک بگذارند.  البته خیلی مهم است که محتوای تولید شده به کسب‌وکار شما مرتبط باشد.

نکته بسیار مهم!

روش‌های زیادی برای تولید محتوای ویروسی گفته شد.  اما در همه این روش‌ها یک نکته  باید در نظر گرفته شود. در محتوای ویروسی هرگز محصول و خدمات خود را تبلیغ نکنید! هیچ‌کس تبلیغات شما را با دیگران به اشتراک نمی‌گذارد. فقط روی تولید محتوای ویروسی پرطرفدار تمرکز کنید. مخاطبی که محتوای شما را ببیند و از آن لذت ببرد، قطعاً شما را پیدا خواهد کرد.

تولید محتوایی که کاربر آن را بپسندد و مهمتر از آن، ارزش به اشتراک‌گذاری داشته باشد؛ کار سختی است و نیاز به وقت، زمان و خلاقیت دارد. پس برای تولید محتوای ویروسی وقت بگذارید و از نتایج شگفت‌انگیز آن لذت ببرید.

نکته مهم این است که در تشخیص اینکه یک محتوا ویروسی شده یا نه، هیچ خط‌کش و معیاری وجود ندارد! مفهوم فراگیرشدن یک محتوا در هر کسب و کار متفاوت است. ممکن است در یک بیزینس، اشتراک بین صد نفر یک دستاورد بزرگ باشد و در بیزینس دیگر اشتراک بین صد هزار نفر شکست محتوا محسوب شود!

شما تا امروز محتوای ویروسی تولید کرده‌اید؟ از چه روشی برای تولید محتوای ویروسی استفاده کرده‌اید؟ لطفا تجربیات خود را در قسمت دیدگاه‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

به این مقاله امتیاز دهید
(برحسب میزان رضایت خود از محتوای این مقاله، به آن از 1 تا 5 ستاره دهید)

امتیاز 4.5 از 6 رای

اولین نفری باش که امتیاز خودت رو ثبت می‌کنی!

جدیدترین مقالات
پرسش و دیدگاه

پس از بررسی سریع و پاسخگویی توسط کارشناسان، به شما اطلاع‌رسانی می‌گردد.

اشتراک در
اطلاع‌رسانی به من هنگامی که :
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن تمامی دیدگاه‌ها
جدیدترین مقالات

5 مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است

حذف زبانه راهنما (Help Tab) از بالای پیشخوان مدیریت وردپرس
حذف زبانه راهنما از بالای پیشخوان مدیریت وردپرس
حذف آیتم‌ها از نوار مدیریت وردپرس
حذف آیتم‌ها از نوار مدیریت وردپرس
نصب وردپرس روی هاست سی‌پنل در 5 دقیقه!
نصب وردپرس روی هاست سی پنل
گراواتار چیست؟ + آموزش گام به گام ثبت‌نام در Gravatar و ساخت تصویر پروفایل وردپرس
افزونه چیست؟ + نکات مهم در مورد افزونه‌ها
فهرست
Search