تولید محتوا چیست؟ یک روش بازاریابی ارزان و پر بازده

تولید محتوا
(امتیاز 5 از 2 رای)
5/5

اگر برای شما در هر حوزه‌ای سوال پیش بیاید، اولین جایی که برای پیدا کردن پاسخ سوالتان به آن مراجعه می‌کنید، کجاست؟

من اگر در زمینه زیبایی، آشپزی، دکوراسیون، چک کردن جواب آزمایش خون، اخبار روز و هر زمینه دیگری نیاز به اطلاعات داشته باشم، دست به دامان گوگل می‌شوم. چون مطمعن هستم قبل از من، برای افراد زیادی همین سوال پیش آمده و کارشناسان هر حوزه در مورد آن مطالب مختلفی نوشته‌اند. در واقع نتایجی که گوگل در پاسخ به سوال من نشان می‌دهد، محتواهایی است که توسط افراد مختلف تولید شده‌اند.

با گسترش شبکه‌های اجتماعی، این جستجو به محیط اینستاگرام، تلگرام، لینکدین و … هم کشیده شده است. پس می‌توانیم بگوییم محتوا بخش عمده‌ای از زندگی روزانه ماست. همه افراد به دنبال محتوا هستند چون محتوا افراد را سرگرم می‌کند، از خبرهای مهم مطلع می‌سازد، به آسان‌ترین شکل ممکن در تمام زمینه‌ها آگاهی می‌دهد، به سوالات مختلف در همه زمینه‌ها پاسخ می‌دهد و افراد را راهنمایی می‌کند.

شیرین‌تر از کاربرد محتوا برای مصرف‌کنندگان آن، شیرینی است که تولیدکنندگان محتوا پس از افزایش فروش خود، توسعه کسب و کارشان و استفاده از روش‌های مختلف درآمدزایی از طریق تولید محتوا می‌چشند. برای اینکه شما هم در کسب‌وکارتان این شیرینی را تجربه کنید، در این نوشته به نکات مهم تولید محتوا می‌پردازیم.

محتوا چیست؟

ممکن است کلمه محتوا پیچیده و مبهم به نظر برسد و واقعاً هم همینطور است. مفهوم محتوا برای افراد در موقعیت‌های مختلف، متفاوت است. به طور کلی می‌توان گفت که محتوا در قالب‌های مختلف صوتی، متنی و تصویری ارائه می‌شود و به افرادی که آن را مصرف می‌کنند اطلاعات، سرگرمی یا آموزش ارائه می‌دهد.

در واقع محتوا طوری طراحی می‌شود که قابل مصرف باشد، استفاده از آن برای مخاطب لذت‌بخش باشد و در نهایت طوری بسته‌بندی شود که قابل اشتراک‌گذاری باشد. به عبارت دیگر دیگر می‌توان گفت محتوا هر چیزی است که شما تولید می‌کنید و مخاطب شما می‌تواند آن را با حواس خود مصرف کند.

قسمت‌های مهم تولید محتوا

در قسمت تعریف محتوا به پنج نکته اشاره شد:

محتوا اطلاعاتی است که به مخاطبین از طریق یک کانال و در یک فرم خاص با هدفی مشخص ارائه می‌شود. در این قسمت می‌خواهیم به توضیح این پنج قسمت بپردازیم.

1. اطلاعات

اگر می‌خواهید محتوای شما تاثیرگذار باشد، باید از طریق محتوا به مخاطب اطلاعات مفید یا ارزش ارائه دهید. شما باید مشکلات، خواسته‌ها و نیاز مخاطب را بشناسید و محتوایی تولید کنید که این موارد را برطرف کند. در واقع وقتی مخاطب با محتوای شما مواجه می‌شود، اولین سوالی که از خود می‌پرسند این است که ” سود این محتوا برای من چیست؟”.

باید در ازای وقت و توجه مخاطب، اطلاعات ارزشمندی را به او ارائه دهید. اگر ارزش محتوای شما و ارزش وقت و توجه مخاطب در دو کفه ترازو قرار بگیرد، باید کفه ارزش محتوای شما سنگین‌تر باشد.

2. هدف تولید محتوا

باید تعیین کنید که هدف شما از تولید محتوا چیست؟

وقتی صحبت از هدف محتوا می‌شود، از دو دیدگاه باید نگاه کنیم. اول اینکه از دیدگاه مخاطب محتوای ما چه هدفی را دنبال می‌کند و دوم اینکه از دیدگاه کسب و کار ما، محتوا ما را به چه هدفی می‌رساند. محتوای ما می‌تواند با اهداف مختلف آموزش، سرگرمی و یا ارائه راهکار به مخاطب ارائه شود. لازم است که قبل از تولید محتوا تصمیم بگیریم که محتوای ما مخاطب را به کدام هدف می‌رساند. از طرف دیگر باید قبل از تولید محتوا بدانید هدف محتوا برای کسب و کار شما کدامیک از موارد زیر است:

 می‌خواهید مشتریان راغب بیشتری دریافت کنید؟

به دنبال شناساندن بیشتر برند خود هستید؟

می‌خواهید ترافیک وب‌سایت خود را افزایش دهید؟

هدف شما حفظ مشتری و تبدیل آنها به مشتریان وفادار است؟

انتخاب هریک از این اهداف، منجر به رویکرد متفاوتی در تولید محتوا می‌شود.

3. مخاطب

اگر می‌خواهید یک محتوای پربازده تولید کنید، باید مخاطب خود را بشناسید و محتوا را متناسب با مخاطب آماده کنید. باید متناسب با علایق و نیازهای مخاطب، محتوا تولید کنید. لازم است بدانید که مخاطبین شما در مورد چه چیزهایی به اطلاعات نیاز دارند. از چه چیزهایی می‌ترسند و مشکلاتشان چیست. هرچه اطلاعات شما در مورد مخاطبینتان بیشتر باشد، محتوای مفیدتر و هدفمندتری تولید خواهید کرد و زودتر به هدف خود می‌رسید.

4. کانال

تعیین اینکه می‌خواهید محتوا را از چه طریقی به دست مخاطب برسانید، قبل از تولید محتوا مهم است. چون باید وابسته به کانال مورد نظرتان حجم اطلاعات و فرمت اطلاعات را تعیین کنید. کانال‌های ارائه محتوا را مخاطبین شما مشخص می‌کنند. در واقع وابسته به اینکه مخاطبین شما بیشتر در کدامیک از کانال‌های اینستاگرام، تلگرام، یوتیوب، لینکدین، آپارات و … حضور دارند، کانال مفید برای کسب‌وکار شما تعیین خواهد شد.

بعد از تعیین کانال، محتوای مناسب را انتخاب می‌کنیم. مثلا کانال اینستاگرام برای ارائه ویدیو با زمان دو ساعت مناسب نیست و در یوتیوب متن‌ را نی‌توان به اشتراک گذاشت.

5. فرمت محتوا

محتوای شما می‌تواند در فرمت‌های مختلف ارائه شود. در ادامه به چند فرمت برجسته محتوا اشاره خواهیم کرد. در اینجا لازم است اشاره کنیم که فرمت محتوای شما با توجه به سلیقه مخاطبین و اهداف کسب‌وکارتان انتخاب می‌شود.

قسمت‌های مهم تولید محتوا

چرا تولید محتوا در هر کسب و کاری ضروری است؟

محتوا باعث می‌شود برند شما بیشتر در معرض دید قرار بگیرد، مخاطبین جدیدی جذب کنید و آنها را به مشتری تبدیل کنید. یکی از مهم‌ترین وظایف محتوای شما این است که فاصله بین آگاهی تا اعتمادسازی را از بین ببرید. تولید محتوا یکی از ساده‌ترین، سریع‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین راه‌ها برای رشد کسب‌وکار شماست. علاوه براین تولید محتوا باعث می‌شود روابط واقعی  با مخاطبین خود برقرار کنید.

محتوای شما در مرحله اول باید باعث جذب مخاطب شود. در مرحله دوم باعث شود مخاطب با شما همراه شود و در گروه مخاطبین شما باقی بماند. در مرحله سوم باید اعتماد مخاطب را جذب کنید و در مرحله آخر مخاطب را به مشتری تبدیل کنید. البته وظیفه محتوای شما در این مرحله به پایان نمی‌رسد! تبدیل مشتری به مشتری وفادار، یکی از وظایف مهم محتوای شماست که کسب‌وکار شما را متحول می‌کند.

انواع محتوا

به طور کلی سه نوع محتوا داریم:ویدئو، صدا و متن.

بهتر است قبل از تولید محتوا این نکته را بررسی کنیم که مخاطبین ما کدام را بیشتر ترجیح می‌دهند.

دو نکته مهم در انتخاب نوع محتوا وجود دارد:

اول اینکه در سال‌های اخیر استفاده از محتوای ویدئویی در کسب‌وکارهای مختلف به شدت افزایش پیدا کرده است. چون مخاطبین به این نوع از محتوا تمایل بیشتری نشان داده‌اند.

نکته دوم این است که اگر می‌خواهید از تولید محتوا بهترین نتیجه را کسب کنید، باید از هر سه نوع محتوا استفاده کنید. دلیل استفاده از هر سه نوع متن، صدا و تصویر این است که هریک کاربرد خاص خود را دارند. با استفاده از محتوای متنی مقاله می‌نویسید و مخاطب را از طریق موتور جستجوی گوگل به سایت خود هدایت می‌کنید. ویدیو تولید می‌کنید و در اینستاگرام به اشتراک می‌گذارید. پادکست تولید می‌کنید و توجه مخاطبینتان را در هنگام رانندگی که نمی‌توانند ویدیو تماشا کنند، جلب می ‌کنید.

دلیل دیگر لزوم استفاده از انواع محتوا این است که افراد علایق متفاوتی دارند. ممکن است بخشی از مخاطبین شما طرفدار تماشای ویدیو، بخشی طرفدار تصویر و بخش دیگر خواستار گوش دادن به یک پادکست کاربردی باشند. پس اگر می‌خواهید بخشی از بازار هدف را از دست ندهید، باید به تولید هر سه نوع محتوا اهمیت بدهید.

فرمت‌های مختلف تولید محتوا

قطعاً شما با هدفی خاص محتوا تولید می‌کنید. وابسته به هدف شما، محتوا را می‌توان در فرمت‌های مختلف دسته‌بندی کرد. در واقع هریک از این فرمت‌ها یک وسیله نقلیه برای رساندن شما به هدفتان محسوب می‌شود. برخی از این وسایل زودتر شما را به مقصد می‌رسانند و برخی دیرتر. محتوا می‌تواند در فرمت‌های مختلفی ارائه شود که در ادامه لیستی از موثرترین انواع محتوا را بررسی می‌کنیم:

1. توضیح جامع محصول (وایت پیپرها)

وایت پیپرها توضیحات جامع و کامل در مورد محصول یا خدمات شماست. این محتوای نوشتاری بیشتر از 5 صفحه است و با جزییات کامل محصولات شما را توضیح می‌دهند. هدف از ارائه این محتوا فروش بیشتر و متقاعدسازی مشتری راغب است. در این مقالات واقعیات نوشته می‌شود و صرفاً نظر شخصی نویسنده را در بر نمی‌گیرد. این نوع محتوا بیشتر برای محصولات و خدمات پیچیده با قیمت بالا تولید می‌شود.

2. مقاله

مقاله یک نوع محتوای نوشتاری است که هدف آن افزایش اطلاعات، پاسخ به سوالات مختلف مخاطب، اخبار و غیره است. اگر برای شما در هر زمینه‌ای سوالی مطرح شود، به موتور جستجو گوگل مراجعه می‌کنید و مقالات مربوط به پاسخ سوالتان را مطالعه می‌کنید. حال اگر پاسخ سوالتان را در وب‌سایت ما پیدا کنید، ممکن است به مخاطب و در نهایت مشتری ما تبدیل شوید.

 در واقع مقالات باعث می‌شوند وب‌سایت شما در گوگل بیشتر دیده شده و از این طریق مخاطبین بیشتری را جذب کنید.

3. ویدئو

یکی از فرمت‌های بسیار موثر تولید محتوا، ویدئو است. اکثر مردم بعد از تماشای یک ویدیو خرید خود را انجام می‌دهند. با استفاده از محتوای ویدیویی می‌توانید مخاطبین خود را بیشتر درگیر کنید. ویدئو شما باید در راستای ارائه ارزش به مخاطب باشد. یعنی محتوای ویدئویی شما باید شامل پاسخ به سوالات، ارائه اطلاعات مفید، اخبار، پرداختن به نقاط درد و یا سرگرم‌کننده باشد.

قطعاً ضبط اولین ویدیو برایتان سخت است. توصیه می‌کنیم حتما مقاله ” 21 نکته شگفت‌انگیز برای ضبط ویدئو عالی از خودتان” را با دقت مطالعه کنید.

برای به اشتراک‌گذاری ویدئوها بسترهای مختلفی از جمله یوتیوب، آپارات، اینستاگرام وجود دارد که کار شما بسیار راحت کرده‌اند. حتی می‌توانید با قرار دادن ویدیوهای مفید در وب‌سایت خود، بازدید مخاطبین از وبسایتتان را افزایش دهید.

4. اینفوگرافیک

اینفوگرافیک ارائه دهنده اطلاعات و داده‌ها از طریق تصویر است. استفاده از اینفوگرافیک به ما این امکان را می‌دهد که حجم زیادی از اطلاعات را در یک تصویر قرار دهیم تا از لحاظ بصری جذاب و قابل درک باشد. به عنوان مثال اگر در یک مطالعه موردی 10 داده آماری دریافت کرده‌اید، مقایسه این داده‌ها از طریق نمودار و گرافیک بسیار راحت‌تر از لیست نوشتاری این آمار است.

5. تصاویر

تصاویر به تنهایی می‌توانند به مخاطب ارزش ارائه دهند. همچنین استفاده از عکس نوشته‌ها در سایت شما یا فضای اجتماعی، بسیار تاثیرگذارتر از متن است. به عنوان مثال بازدید از مقالات دارای تصویر مرتبط خیلی بیشتر از مقالات فاقد تصویر است.

6. پادکست

اگر اصول تولید این محتوای صوتی را به خوبی بدانید، مخاطبین بسیاری را جذب خواهید کرد. چون مصرف این محتوا بسیار آسان است. مخاطب شما می‌توانید در مسیر رفتن به محل کار، پشت چراغ قرمز، موقع جارو زدن، پیاده‌روی و … محتوای شما را مصرف کرده و اطلاعات لازم را کسب کند. البته به شرط آنکه پادکست شما کسل کننده نباشد و مخاطب را با خود همراه کند.

7. کتاب الکترونیکی (eBook)

کتاب الکترونیکی یا eBook نوعی محتوای نوشتاری طولانی است. این کتابها الکترونیکی هستند و معمولاً به صورت PDF در اختیار مخاطب قرار می‌گیرند. با استفاده از کتاب الکترونیکی می‌توانید دانش و تخصص خود را در مورد یک موضوع خاص به اشتراک بگذارید.

از جمله مزیت‌های کتاب الکترونیکی جذب مشتری راغب، گسترش لیست ایمیل‌ها، کسب اعتبار و افزایش اعتماد مخاطب است. در بهترین حالت باید در کتاب الکترونیکی در مورد یک موضوع خاص راه حل ارائه دهید و بخش کوچکی از محتوا را به تبلیغ یا دعوت به اقدام مورد نظرتان اختصاص دهید.

8. شبکه‌های اجتماعی

قطعاً می‌دانید که بخش اعظمی از مخاطبین شما در شبکه‌های اجتماعی مختلف، حضور فعال دارند. پس تولید محتوا مختص شبکه‌های اجتماعی یکی از مؤثرترین اشکال بازاریابی محتوا است. باید بدانید که مخاطبین شما در کدام شبکه اجتماعی حضور دارند و با آنها از طریق محتوای هدفمند، ارتباط برقرار کنید. شبکه اجتماعی مورد نظر شما می‌تواند اینستاگرام، لینکدین، تلگرام و … باشد.

9. وبینار

با توجه به افزایش چشمگیر محتوای از قبل ضبط شده، ارائه محتوا به صورت آنلاین، ارزش بیشتری به مخاطب عرضه می‌کند. یکی از روشهای ارائه محتوای آنلاین، وبینار است. ایجاد یک دوره آنلاین نسبت به سایر محتواها، به تمرکز و اعتماد به نفس بیشتری نیاز دارد و سخت‌تر به نظر می‌رسد. اما وبینار یک فرم بسیار موفق از محتوا استکه اعتبار شما را به شدت افزایش می‌دهد و باعث جلب اعتماد مخاطب می‌شود.

فرمت های مختلف محتوا

کدام نوع محتوا برای کسب و کار من مناسب‌تر است؟

محتواهایی که در قسمت قبل توضیح دادیم، فقط قسمتی از انواع محتوا هستند. در حالت ایده‌آل کسب‌وکار شما می‌تواند از همه فرمت‌ها استفاده کند. اما حداقل در ابتدای مسیر تولید محتوا این کار غیر ممکن است!

از طرفی نباید فقط یک نوع محتوا را برای جذب مخاطب انتخاب کنید. تنوع در بازاریابی با استفاده از محتوا، به شما کمک می‌کند نتایج پایدار و قابل توجهی از تولید محتوا به دست آورید و مخاطبین بیشتری جذب کنید. بنابراین باید تصمیم بگیرید که کدام محتوا برای کسب‌وکار شما بیشترین بازده را خواهد داشت؟

شما باید برای مهم‌ترین عبارات کلیدی کسب‌وکار خود، نقاط اصلی تمایز کسب‌وکار شما با دیگران و آموزش مفاهیم اساسی در کسب‌وکارتان، به تولید محتوا بپردازید.

در انتخاب فرمت و قالب محتوا موارد زیر را در نظر بگیرید:

لقمه بزرگ برندارید!

همانطور که گفتیم فرمت‌های مختلفی برای تولید محتوا وجود دارد. ولی شما نمی‌توانید همه آنها را با همزمان با هم تولید کنید. پیشنهاد می‌کنم با توجه به نوع مخاطبینتان، یک یا دو فرمت را انتخاب کرده و روی آنها متمرکز شوید. 

بعد از مدتی، نتایج حاصل از این محتواها را بررسی کرده و با توجه به نتایج، آن فرمت را حفظ کنید و یا آن را از استراتژی تولید محتوای خود حذف کنید و به سراغ فرمت‌های بعدی بروید.

البته دقت کنید که باید کم‌کم تمامی انواع محتوا را امتحان کنید و از بازار هدف انواع محتوا استفاده کنید.

به راحتی حذف کنید.

اگر بعد از تولید و بررسی یکی از فرمت‌های محتوا، به این نتیجه رسیدید که برای کسب‌وکار شما سودی ندارد، آن را حذف و با فرمت دیگری از محتوا جایگزین کنید.

در واقع این نکته بسیار مهم است که انرژی خود و کارمندانتان را صرف تولید محتوایی کنید که برای شما سودمند است و باعث رشد کسب و کار شما می‌شود. پس از حذف کردن محتوایی که سودی برای کسب‌وکارتان ندارد، نترسید!

به اندازه کافی جسور باشید!

اگر تا امروز وبینار برگزار نکرده‌اید، حتماً همین امروز برای برگزاری یک وبینار برنامه‌ریزی کنید. تولید محتواهایی که تاکنون از آنها دوری می‌کرده‌اید، می‌تواند کسب و کار شما را متحول کند. از ساده‌ترین وبینار شروع کنید و کم‌کم آن را گسترش دهید. منظورم این است که همه فرمت‌های تولید محتوا را امتحان کنید و از محتواهای جدید نترسید!

اولین باشید!

ساعت‌ها فکر کنید و برای کسب‌وکار خود، نوعی از محتوا را خلق کنید که رقبای شما تاکنون نظیر آن را تولید نکرده‌اند. در کسب‌وکار هرچه خلاق‌تر باشید، زودتر به نتیجه دلخواه می‌رسید. البته قطعاً داشتن خلاقیت شرط اصلی موفقیت نیست!

در آخر لازم است تاکید کنم که نکته مهم در تولید محتوا، طراحی و ساخت محتوای کاربردی است. اگر می‌خواهید محتوای کاربردی تولید کنید، باید مخاطبین خود را دقیق بشناسید و دغدغه‌ها و مشکلاتشان را پیدا کنید. اگر محتوای شما مخاطب را سرگرم کند، ترسش را از بین ببرد، مشکلاتش را حل کند و به او راه حل نشان دهد، قطعا شما را به هدف اصلیتان خواهد رساند.

بعد از فهمیدن نکات گفته شده در مورد تولید محتوا، نیاز به ابزارهایی برای تولید محتوا داریم. از تجهیزاتی مثل دوربین، نور، میکروفون، پرده سبز گرفته تا نرم‌افزارهایی که برای تولید محتوا ضروری هستند و باید کار با آن نرم‌افزارها را یاد بگیریم. مثل نرم افزار پاورپوینت که در تولید آموزش‌های حرفه‌ای، برگزاری وبینار، کارگاه، سخنرانی و … به ما کمک می‌کند. شما می‌توانید با استفاده از دوره آموزشی پاورپوینت پلاس هرآنچه که برای طراحی پاورپوینت احتیاج دارید را یاد بگیرید و با استفاده از آموزش پیاده‌سازی پرزی در پاورپوینت، اسلایدهای متمایزی طراحی کنید.

همچنین برای ویرایش ویدئوهایی که از خودتان ضبط می‌کنید و یا ضبط و ویرایش ویدئوهای ضبط شده از صفحه لپ تاپ یا کامپیوترتان، نرم‌افزار کمتازیا را به شما پیشنهاد می‌کنم که یک نرم‌افزار ساده، روان و در عین حال پرکاربرد است. آموزش صفر تا صد کمتازیا با آپدیت مادام‌العمر را هم می‌توانید از مجموعه آیدیجی اسکیل دریافت کنید.

اگر به دنبال طراحی حرفه‌ای کاورهای ویدئو، طراحی بنر، طراحی عکس نوشته هستید و نمی‌خواهید زمان زیادی را به این کار اختصاص دهید، با آموزش فتوشاپ می‌توانید در کمترین زمان ممکن، هرآنچه که لازم دارید را یاد بگیرید.

در آیدیجی اسکیل هرآنچه که برای تولید محتوای حرفه‌ای لازم دارید را برای شما فراهم کرده‌ایم و این مسیر همچنان ادامه دارد. اگر آموزش خاصی برای تولید محتوا در نظر دارید حتما برای ما کامنت بگذارید تا در اسرع وقت، آموزش مد نظر شما با کیفیت عالی تولید شود.

به این مقاله امتیاز دهید
(برحسب میزان رضایت خود از محتوای این مقاله، به آن از 1 تا 5 ستاره دهید)

امتیاز 5 از 2 رای

اولین نفری باش که امتیاز خودت رو ثبت می‌کنی!

جدیدترین مقالات
پرسش و دیدگاه

پس از بررسی سریع و پاسخگویی توسط کارشناسان، به شما اطلاع‌رسانی می‌گردد.

اشتراک در
اطلاع‌رسانی به من هنگامی که :
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن تمامی دیدگاه‌ها
جدیدترین مقالات

5 مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است

حذف زبانه راهنما (Help Tab) از بالای پیشخوان مدیریت وردپرس
حذف زبانه راهنما از بالای پیشخوان مدیریت وردپرس
حذف آیتم‌ها از نوار مدیریت وردپرس
حذف آیتم‌ها از نوار مدیریت وردپرس
نصب وردپرس روی هاست سی‌پنل در 5 دقیقه!
نصب وردپرس روی هاست سی پنل
گراواتار چیست؟ + آموزش گام به گام ثبت‌نام در Gravatar و ساخت تصویر پروفایل وردپرس
افزونه چیست؟ + نکات مهم در مورد افزونه‌ها
فهرست
Search