لیست مجوزهای لازم برای فروشگاه اینترنتی + روش دریافت هر مجوز

احتمالا شما هم سردرگم هستید و نمی‌دانید داشتن چه مجوزهایی برای راه اندازی سایت و فروشگاه اینترنتی ضروری است! چون حرف‌های متناقضی شنیده‌اید! اصلا نگران نباشید. وب زوج اینجاست تا به دور از کلمات حقوقی قلمبه سلمبه، با زبان ساده به شما بگوید داشتن کدام مجوزها ضروری است و با توجه به موقعیت کسب و کارتان باید چه کارهایی انجام دهید تا به دردسر نیفتید. همچنین در این مقاله توضیح خواهیم داد برای اخذ هر مجوز چگونه اقدام کنید. در پایان به سوالات متداول شما در این زمینه پاسخ خواهیم داد.
مجوزهای لازم برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی و سایت
(امتیاز 4.8 از 10 رای)
4.8/5

دریافت مجوز برای کسب و کارهای اینترنتی ضروری است؟

جالب است بدانید هیچ قانونی در مورد ضرورت اخذ مجوز برای فروشگاه‌های اینترنتی وجود ندارد! بنابراین شما می‌توانید با خیال راحت، در اینستاگرام، شبکه‌های اجتماعی و سایت، به فروش محصول، آموزش یا خدماتِ خود بپردازید.

برخلاف کسب‌وکارهای حضوری، برای فروش آنلاین به پروانه و جواز کسب احتیاج ندارید. تا زمانیکه از شما شکایتی صورت نگیرد، هیچ‌کس برای نداشتن مجوزهای قانونی از شما خُرده نمی‌گیرد. اما طبق دلایلی که در ادامه خواهم گفت، بهتر است هرچه زودتر برای دریافت مجوزهای لازم در کسب و کار اینترنتی اقدام کنید.

دلایل اخذ مجوز برای فروشگاه اینترنتی

دلایل دریافت مجوز برای فروشگاه اینترنتی

همانطور که گفتیم از لحاظ قانونی، برای کسب و کار اینترنتی به مجوز احتیاج ندارید. اما به 4 دلیل بهتر است برای گرفتن مجوز فروشگاه اینترنتی اقدام کنید:

  1. اگر کسی از شما و کسب و کارتان شکایت کند، دردسرهایتان شروع می‌شود. پس بهتر است همه چیز اصولی باشد تا بتوانید از خودتان دفاع کنید.
  2. به دلیل گسترش مشاغل آنلاین، مردم نسبت به قبل آگاه‌تر شده‌اند. برخی از مخاطبین شما، قبل از پرداخت پول، مجوزهایتان را بررسی می‌کنند. مثلا اگر شما در سایتتان اینماد نداشته باشید، ممکن است نتوانید اعتماد مخاطب را جلب کنید و مشتری را از دست خواهید داد! پس بهتر است برای افزایش درآمدتان، در دریافت مجوزهای فروشگاه اینترنتی کوتاهی نکنید.
  3. داشتن مجوزهای لازم برای فروشگاه اینترنتی، به شما کمک می‌کند راحت‌تر از حقوق کاری خود دفاع کنید. مثلا فرض کنید ایده شما دزدیده شود، یا آموزش‌های شما را کپی کنند. در صورتی می‌توانید پیگیری کنید که از قبل کسب و کار اینترنتی خود را ثبت کرده باشید و مجوزهای ضروری را در دست داشته باشید.
  4. همانطور که گفتیم دریافت مجوزهای سایت و فروش اینترنتی در حال حاضر اجباری نیست. به همین دلیل روند اخذ مجوزها بسیار ساده است. پس بهتر است قبل از سخت‌تر شدن قوانین، برای گرفتن مجوزهای فروشگاه اینترنتی اقدام نمایید.

در ادامه، مجوزهای قانونی برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی و سایت را نام برده و روش دریافت هر مجوز را توضیح خواهیم داد.

لیست مجوزهای لازم برای کسب و کاراینترنتی

1. اینماد

نماد اعتماد الکترونیکی، یکی از مجوزهای سایت است. احتمالا در فوتر برخی از سایت‌های معتبر، تصویر زیر را دیده‌اید که نشانگر اینماد است. با کلیلک بر روی آن، می‌توانید مشخصات آن کسب و کار را ببینید و اگر نظر یا شکایتی دارید، ثبت کنید. برخی افراد اینماد را به عنوان پروانه فروشگاه اینترنتی می‌شناسند.

مجوز اینماد برای کسب و کارهای اینترنتی

برای دریافت Enamad، باید در سایت Enamad.ir ثبت نام کنید. مراحل دریافت اینماد به صورت کامل در مقاله «آموزش دریافت اینماد برای سایت» توضیح داده شده است. خلاصه مراحل این است که شما اطلاعات خود را (شامل اطلاعات هویتی، آدرس، شماره تماس و …) ثبت می‌کنید. بعد از آن منتظر می‌مانید تا اطلاعات ثبت شده بررسی و تاییدیه از طریق پست ارسال شود.

اگر سایت شما مشکل خاصی نداشته باشد، ثبت اینماد غالبا کمتر از دو هفته طول می‌کشد. نکته مهم این است که اول باید سایت خود را طراحی کنید و بعد برای دریافت مجوز اینماد اقدام نمایید. مراحل دریافت اینماد کاملا به صورت آنلاین و غیرحضوری انجام می‌شود.

برخی سایت‌ها به جای دریافت مجوز، فقط تصویر اینماد را در فوتر سایت خود قرار می‌دهند. این کار اعتماد مشتریان را سلب می‌کند و باعث بدبینی افراد نسبت به کسب و کارتان خواهد شد.

برای دریافت درگاه پرداخت مستقیم، داشتن اینماد ضروری است ولی برای درگاه پرداخت‌های واسط مثل زرین پال، اینماد اجباری نیست!

2. پرداخت مالیات برای کسب و کارهای اینترنتی

پرداخت مالیات برای کسب و کارهای اینترنتی

اغلب افراد فکر می‌کنند پس از دریافت مجوزهای سایت، مشمول مالیات می‌شوند. اما این تفکر اشتباه است.

اگر در سایت خود فروش اینترنتی دارید، باید برای دریافت درگاه پرداخت اقدام کنید. همانطور که در مقاله‌های «مراحل دریافت درگاه پرداخت» و «مراحل دریافت کد رهگیری مالیاتی» توضیح داده‌ایم، برای گرفتن درگاه پرداخت باید در سایت امور مالیاتی کشور ثبت نام کرده و کد مالیاتی دریافت کنید. پس پرداخت مالیات هیچ ربطی به مجوزهای سایت ندارد و یکی از پیش شرط‌های دریافت درگاه پرداخت است.

3. مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

با دریافت این مجوز،  هیچ منع قانونی در تبلیغ کسب و کار خود نخواهید داشت. البته همانطور که گفته شد این مجوز هم اجباری نیست.

برای دریافت آن، در سایت saramad.ir ثبت نام و درخواست اخذ مجوز را ثبت کنید. تیم حراست درخواست شما را بررسی می‌کند. پس از تایید، در یک آزمون آنلاین در زمینه قوانین و مقررات شرکت می‌کنید. مرحله بعد، شرکت در یک مصاحبه آنلاین است. اگر همه مراحل را به خوبی پشت سر بگذارید، مجوز 5 ساله دریافت می‌کنید.

این مجوز بیشتر برای تولید کنندگان محتواهای صوتی، تصویری، نرم افزارها و اپلیکیشن‌ها کاربرد دارد.

4. مجوز ساماندهی محتوای فضای مجازی

با مراجعه به سایت samandehi.ir می‌بینید که تولیدکنندگان نرم افزارها، بازی‌ها، صاحبین سایت و حتی برخی شبکه‌های اجتماعی می‌توانند مجوز ساماندهی را دریافت کنند. این مجوز اجباری نیست. اما حتما در اولین فرصت برای اخذ آن اقدام کنید. چون اگر محتوای سایت شما  توسط ربات‌ها یا گزارش افراد، غیراخلاقی و برخلاف قانون تشخیص داده شود (درست یا اشتباه)، قبل از فیلترینگ سایت از طریق ایمیل یا پیامک به شما اطلاع رسانی می‌شود. پس از اطلاع‌رسانی، فرصت دارید محتوای سایت را حذف یا اصلاح کنید. مراحل اخذ این مجوز، به مراتب بسیار ساده‌تر از رفع فیلتر سایت است!

5. ثبت برند

مجوز ثبت برند برای کسب و کارهای اینترنتی

اگر شخصی برند شما را ثبت کند، به مشکل می‌خورید و ممکن است تبعات مالی سنگینی برای شما داشته باشد. پس برند خود را ثبت کنید قبل از آنکه فردی سودجو برند شما را ثبت کند! به این منظور می‌توانید به سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مراجعه کنید. جزییات هزینه‌ها نیز در این سایت درج شده است.

6. مجوز نظام صنفی رایانه ای کشور

بعد از مدتی کسب و کار شما رشد می‌کند و کارمند استخدام می‌کنید. در این موقعیت، از لحاظ قانونی موظف هستید بیمه و حقوق کارمندانتان را پرداخت کنید. به این منظور پس از ثبت شرکت، باید به واحد صنفی استان خود مراجعه کرده و مجوزهای لازم را دریافت کنید.

برای دریافت این مجوز، لازم است مدیر عامل حداقل مدرک کارشناسی داشته باشد. البته تبصره‌هایی هم وجود دارد که می‌توانید در این لینک مطالعه کنید.

تاکید می‌کنم عدم دریافت این مجوز زمانی برای شما دردسر ایجاد می‌کند که کارمندانتان در مورد بیمه و سایر حقوقشان، از شما شکایت کنند.

7. مجوزهای اختصاصی برای کسب و کار شما

این مجوز بسته به نوع کسب و کارتان می‌تواند متفاوت باشد. مثلا اگر محصولات فرهنگی دارید، باید از وزارت ارشاد مجوز بگیرید. فروشندگان محصولات دارویی و مواد غذایی باید به وزارت بهداشت مراجعه کنند.

بدیهی است برای کسب و کارهای اینترنتی، فروش این محصولات هیچ منعی ندارد. مثلا در شبکه‌های اجتماعی افراد زیادی مشغول فروش کیک خانگی، لواشک، آجیل و … هستند و هیچ مجوزی ندارند. مشکل از جایی شروع می‌شود که شما شاکی داشته باشید. البته در خصوص فروش دارو، حساسیت‌ها خیلی بیشتر است.

سایت‌های شرکتی و شخصی به این مجوز نیاز ندارند.

8. گواهی امنیتی ssl سایت

دریافت گواهی اس اس ال، از ابتدایی‌ترین موارد امنیت سایت است. نشانه داشتن این گواهی، شروع آدرس سایت با https ( به جای http ) یا علامت قفل در کنار آدرس سایت است. در حال حاضر اغلب شرکت‌های هاستینگ به صورت رایگان گواهی ssl را روی سایت شما فعال می‌کنند.

سوالات متداول درباره‌ی مجوزهای لازم برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی در ایران

سوالات متداول درباره مجوزهای کسب و کار اینترنتی

دفتر کار و مغازه حضوری ندارم، می‌توانم کسب و کار اینترنتی راه‌اندازی کنم؟

نگران نباشید، شما تنها نیستید! درصد قابل توجهی از کسب و کارهای اینترنتی، بصورت غیرحضوری فعالیت می‌کنند. شما می‌توانید به راحتی در شبکه‌های اجتماعی فعالیت کنید، سایت فروشگاهی خود را راه‌اندازی کنید و درآمد داشته باشید. بعد از مدتی می‌توانید این مقاله را از اول مطالعه و برای دریافت مجوزها اقدام کنید. دقت داشته باشید در شروع کار، داشتن هیچ یک از مجوزها اجباری نیست!

وقتی شما برای دریافت اینماد اقدام می‌کنید، از شما آدرس و شماره تلفن ثابت می‌خواهد. اگر دفتر کار یا مغازه ندارید، می‌توانید گزینه کسب و کارهای خانگی را انتخاب کنید یا شماره تماس و آدرس منزل را وارد کنید.

برای فروشگاه اینترنتی به پروانه صنفی یا پروانه کسب احتیاج دارم؟

خیر! همانطور که در مقاله گفته شد، فروشگاه اینترنتی مجوز نمی‌خواهد! اما بهتر است وقتی روی غلتک افتادید، مجوزهای گفته شده را دریافت کنید. مهمترین مجوز، اینماد است که در جلب اعتماد کاربر تاثیر زیادی دارد.

هزینه مجوزهای راه‌اندازی سایت و فروشگاه اینترنتی به چه صورت است؟

هزینه‌ها هرساله تغییر می‌کند. شما می‌توانید با استفاده از لینک‌هایی که در مقاله گذاشته شده، به سایت مربوط به هر مجوز مراجعه و هزینه به روز را مشاهده کنید.

برای همکاری در فروش با دیجی کالا، ترب، ایمالز چه مجوزهایی لازم است؟

در دیجی کالا کاملا به محصول شما وابسته است. در سایت مرکز آموزش فروشندگان دیجی کالا، می‌توانید قوانین مربوط به محصولات مختلف را مطالعه کنید.

برای فروشنده شدن در سایت ترب و ایمالز، لازم است سایت داشته باشید و سایت شما دارای اینماد باشد.

سایت‌های بدون مجوز، می‌توانند فروش داشته باشند؟

همانطور که گفته شد، هیچ کس بخاطر نداشتن مجوزها از شما ایراد نمی‌گیرد. اگر از درگاه پرداخت‌های واسط استفاده کنید، هیچ مانعی برای فروش محصول وجود ندارد.

موضوع مهم دیگر، جلب اعتماد کاربران سایت است. بدیهی است داشتن مجوزها (به خصوص نماد اعتماد الکترونیکی) باعث جلب اعتماد کاربران حساس می‌شود. اما اصلا به این معنی نیست که سایت بدون اینماد، فروش نخواهد داشت! جالب است بدانید خیلی از کسب و کارهای معروف هم هنوز اینماد ندارند! ملاک اصلی جلب اعتماد مخاطب، ظاهر سایت شما، محتواهای سایت و به روز بودن سایت است. با این اوصاف، بهتر است در اسرع وقت برای دریافت اینماد اقدام کنید چون اصلا کار سختی نیست.

چطوری بفهمیم سایت رقیب چه مجوزهایی دارد؟

روی اینماد سایت رقیب کلیک کنید. در این قسمت اکثر مجوزها درج شده است.

آیا ثبت شرکت الزامی است؟

در ابتدا خیر، مگر زمانیکه به فکر توسعه باشید.

آیا داشتن مدرک تحصیلی مرتبط، جواز کسب و … برای فروش محصولات آموزشی و دانلودی الزامی است؟

خیر! خیلی از مدرسین مدرک مرتبط ندارند. برای آموزش در فضای آنلاین و سایت یا فروش محصولات دانلودی، به هیچ مجوز یا مدرک تحصیلی احتیاج ندارید.

مجوزهای لازم برای سایتهای چند محصولی مثل دیجی کالا به چه صورت است؟ باید از هر صنف جدا مجوز بگیریم؟

همانطور که گفته شد هیچ یک از مجوزها اجباری نیست. ابتدا سایت خود را راه‌اندازی کنید و فعالیتتان را شروع کنید. پس از مدتی برای دریافت اینماد اقدام کنید و بعد کم کم به سراغ سایر مجوزها بروید. شما می‌توانید برای فروش دارو، مواد غذایی، آموزش، کتاب و … مجوزهای لازم را از اصناف مربوطه دریافت کنید.

آیا کسب مجوز از وزارت ارشاد، برای محصولات آموزشی الزامی است؟

خیر! هیچ الزامی وجود ندارد و اغلب مدرسین در فضای آنلاین مجز از وزارت فرهنگ و ارشاد ندارند. اما طبق دلایل گفته شده در ابتدای مقاله، بهتر است برای دریافت مجوز اقدام کنید.

شرایط راه اندازی فروشگاه اینترنتی برای افراد زیر 18 سال چگونه است؟

این افراد می‌توانند بدون هیچ مجوزی، کسب و کار آنلاین خود را شروع کرده و درآمد عالی داشته باشند. اما اگر تصمیم به اخذ مجوزهایی مثل اینماد گرفتند، می‌توانند حکم رشد بگیرند. یا در صورت صلاح دید می‌توانند به نام شخص دیگری مجوز بگیرند.

راه اندازی فروشگاه اینترنتی بدون کارت پایان خدمت ممکن است؟

شما می‌توانید بدون مجوز، کسب و کار آنلاین خود را راه‌اندازی کنید. اما اگر بخواهید اینماد یا سایر مجوزها را دریافت کنید، ارائه کارت پایان خدمت، معافیت از خدمت سربازی یا گواهی اشتغال به تحصیل الزامی است.

برای سایتی که درآمد ندارد، گرفتن مجوزها ضروری است؟

خیر. ضرورتی وجود ندارد.

مجوز کسب و کار اینترنتی، بهانه‌ای برای شروع نکردن!

به صورت خلاصه برای ایجاد کسب و کار اینترنتی و کسب درآمد از آن، هیچ قانون دست و پا گیری وجود ندارد! حتی اگر بدون مجوز شروع کنید، هیچ کس مانع شما نخواهد بود.

پس مواظب باشید دریافت مجوزها، مانع ذهنی شما برای شروع کسب وکارتان نشود! قدم اول، راه اندازی کسب و کار و تلاش برای کسب درآمد است. اصلا لازم نیست به مجوزها فکر کنید.

اگر هنوز شروع نکرده‌اید، موضوع مجوزها را کاملا فراموش کنید. سایت خود را با استفاده از وردپرس راه اندازی کنید، کسب درآمد را شروع کنید و وقتی پایه‌های کسب و کارتان محکم‌تر شد؛ برای دریافت مجوزها اقدام کنید. شما می‌توانید با استفاده از دوره وردپرس پلاس و پشتیبانی ویژه این دوره، سایت خود را از صفر و به صورت حرفه‌ای طراحی کنید.

اگر سوالی در مورد مجوزهای لازم برای کسب و کار اینترنتی دارید، حتما در قسمت دیدگاه‌ها بپرسید تا در سریع‌ترین زمان به سوالاتتان پاسخ داده شود.

به این مقاله امتیاز دهید
(برحسب میزان رضایت خود از محتوای این مقاله، به آن از 1 تا 5 ستاره دهید)

امتیاز 4.8 از 10 رای

اولین نفری باش که امتیاز خودت رو ثبت می‌کنی!

جدیدترین مقالات
پرسش و دیدگاه

پس از بررسی سریع و پاسخگویی توسط کارشناسان، به شما اطلاع‌رسانی می‌گردد.

اشتراک در
اطلاع‌رسانی به من هنگامی که :
guest
6 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن تمامی دیدگاه‌ها

آنچه در این مقاله می‌خوانید

جدیدترین مقالات

5 مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است

حذف زبانه راهنما (Help Tab) از بالای پیشخوان مدیریت وردپرس
حذف زبانه راهنما از بالای پیشخوان مدیریت وردپرس
حذف آیتم‌ها از نوار مدیریت وردپرس
حذف آیتم‌ها از نوار مدیریت وردپرس
نصب وردپرس روی هاست سی‌پنل در 5 دقیقه!
نصب وردپرس روی هاست سی پنل
گراواتار چیست؟ + آموزش گام به گام ثبت‌نام در Gravatar و ساخت تصویر پروفایل وردپرس
افزونه چیست؟ + نکات مهم در مورد افزونه‌ها

آنچه در این مقاله می‌خوانید

فهرست
Search