13 نکته که به شما کمک می‌کند محتوای بهتری برای یوتیوب تولید کنید

تولید محتوا برای یوتیوب
(امتیاز 4.3 از 16 رای)
4.3/5

تولید محتوا در یوتیوب هر روز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. به خصوص با ترویج فیلترشکن، یوتیوب به یک دانشگاه برای کاربران ایرانی تبدیل شده است. دانشگاهی که جواب سوالاتشان را به راحتی در آن پیدا می‌کنند.

قوانین تولید محتوا در هر کانال (اعم از اینستاگرام، یوتیوب، سایت، آپارات، لینکدین و …) با دیگری متفاوت است. تولید محتوای اصولی در یوتیوب، موجب شناخت بیشتر برند، برندسازی و حتی درآمدزایی می‌شود. پس لازم است بدانیم “چگونه می‌توان به یک تولیدکننده محتوای یوتیوب موفق (یا به اختصار YTC) تبدیل شد؟” در این مقاله به پاسخ این سوال خواهیم پرداخت. 

تولیدکننده محتوای یوتیوب یا YTC، دقیقا چه کسی است؟

افرادی که اصطلاحا به آن‌ها یوتیوبر گفته می‌شود، کسانی هستند که محتوایی را جهت بارگذاری در پلتفرم رسانه اجتماعی یوتیوب تولید می‌کنند.
یوتیوبرها وابسته به اینکه روی چه موضوعی تمرکز کرده‌اند، انواع مختلفی دارند. از یوتیوبر کمدی، بررسی فیلم و موسیقی، آموزشی، سفرنامه گرفته تا توصیه در خصوص مد، پوشاک و … .
بنابراین در هر زمینه‌ای کانال یوتیوب وجود دارد. تولیدکنندگان محتوای یوتیوب کسانی هستند که محتوا تولید می‌کنند، آن را در یوتیوب آپلود می‌کنند و کانال را اداره می‌نمایند.
از جهت دیگر، کار تولیدکنندگان محتوای یوتیوب موفق، شبیه به اینفلوئنسرها است. دقیقا همانند اینفلوئنسرهایی که در تیک تاک و اینستاگرام محتوا قرار می‌دهند، YTCها اینفلوئنسرهایی هستند که از یوتیوب به عنوان کانال اصلی انتشار محتوا استفاده می‌کنند.

چه عواملی باعث می‌شود تولیدکنندگان محتوا در یوتیوب متفاوت از یکدیگر باشند؟

بدیهی است که همه تولیدکنندگان محتوا، یکسان نیستند. دقیقاً به همین دلیل است که تعداد کاربران کانال‌ها با هم متفاوت است. در ادامه به بیان نکاتی می‌پردازیم که موجب تمایز یوتیوبرها می‌شود.

مخاطب

هر یوتیوبری باید به صورت دقیق تعیین کند مخاطبینش چه کسانی هستند؟ تعیین دقیق مخاطب، لازمه هر محتوایی است. بهتر است مخاطبین به صورت نیچ (یا نیش) تعیین شوند و انتخاب یک دسته بزرگ از مردم، کار درستی نیست! یعنی یک گروه از مردم با خصوصیات و نیاز مشترک را به صورت دقیق شناسایی کنید و به رفع نیازهایشان در یک حیطه مشخص بپردازید. با انتخاب مخاطبِ هدف، نوع فعالیت، لحن، محتوا و …. دقیق‌تر تعیین می‌شوند. مخاطب مهم‌ترین وجه تمایز یک کانال یوتیوب است.

اندازه

به لحاظ فنی، هرکسی که یک کانال فعال در یوتیوب داشته باشد، تولیدکننده محتوای یوتیوب محسوب می‌شود. ولی تعداد دنبال‌کنندگان یوتیوبرها متفاوت است. برخی کانال‌ها تنها دارای چند مشترک (سابسکرایبر) هستند، در حالی که مشترکان برخی دیگر به میلیون‌ها نفر می‌رسد. پس اندازه یک وجه تمایز مهم بین یوتیوبرها محسوب می‌شود.

مرکز توجه

تولیدکنندگان محتوای زیادی در یوتیوب وجود دارند که خودشان مرکز توجه کانال هستند و همیشه آن‌ها را ویدئوهایشان می‌بینید یا صحبت‌های آن‌ها را می‌شنوید.
این امر رایجی است اما تولیدکنندگانی نیز وجود دارند که ترجیح می‌دهند سوژه ویدئوهای آن‌ها، چیزی به غیر از خودشان باشد.

روش تولید

اگر تعدادی از کانال‌های یوتیوب را بررسی کنید، متوجه طیف گسترده‌ای از سبک‌های تولید محتوا می‌شوید.
برخی یوتیوبرها ترجیح می‌دهند خودشان محتوا را با موبایل، لپ‌تاپ یا دوربین فیلم‌برداری ضبط کنند. به این رویکرد DIY نیز گفته می‌شود (Do It Yourself).
دسته دیگر تولیدکنندگان محتوا، بودجه زیادی برای تولید ویدئوها در نظر می‌گیرند و از متخصصین تولید محتوا، ویرایشگرها، انیماتورها، ویدئوگرافرها و… استفاده می‌کنند.
این طور نیست که یکی از این روش‌ها درست و دیگری غلط باشد. در حقیقت، همه چیز به سلیقه و خلاقیت، مخاطبان هدف و بودجه شما بستگی دارد.
گاهی ویدئوهایی که یوتیوبر طراحی و ادیت می‌کند، جذب بسیار بالاتری نسبت به ویدئوهای حرفه‌ای دارد.

13 نکته برای موفقیت تولیدکنندگان محتوای یوتیوب

هدف اصلی این مقاله بیان نکاتی است که به شما کمک کند به یک یوتیوبر موفق تبدیل شوید. در این جا نکات اصلی برای تبدیل شدن به یک تولیدکننده موفق محتوا در یوتیوب بیان شده است.

1. در کانال خود محتوای مفید و باکیفیت منتشر کنید

«مفید بودن» معنای واحدی ندارد. ویدئوهای کمدی در صورتی مفید خواهند بود که باعث خندیدن افراد شوند و ویدئوهای استایل و مُد در صورتی مفید خواهند بود که به افراد بیاموزند چطور لباس‌های بهتری بپوشند. پس محتوایی خوب محسوب می‌شود که مخاطب را به هدفش برساند.
اما نکته غیرقابل‌انکار این است که محتوای شما باید از کیفیت بالایی برخوردار باشد.
منظور از کیفیت بالا این نیست که نیازمند بودجه‌ی بالا و به‌روزترین و گران‌قیمت‌ترین تکنولوژی‌ها هستید! بلکه بدان معنا است که محتوای شما باید برای مخاطبان مفید باشد. از طرف دیگر سعی کنید با امکانات موجود باکیفیت‌ترین محتوا را تولید کنید. مثلا یاد بگیرید ویدئوهای خود را جذاب‌تر ویرایش کنید و کاورهای جذاب‌تری طراحی کنید. این کار را می‌توانید با موبایل یا کامپیوتر انجام دهید. برای موبایل از اپلیکیشن‌های پیکس‌آرت و کاین مستر استفاده کنید و برای کامپیوتر از فتوشاپ، پریمیر یا کمتازیا استفاده کنید.
وقتی مسئله تولید و انتشار محتوا مطرح می‌شود، همیشه کیفیت را به کمیت ترجیح دهید.

2. عناوین و توضیحات (Description) را با دقت انتخاب کنید

اگر به کانال‌های محبوب یوتیوب نگاه کنید، متوجه می‌شوید که عناوین و توضیحات شما را جذب می‌کنند.
در محتواهایتان به عناوینی نیاز دارید که کاربران به تماشای ویدئوی شما علاقمند شوند. توضیحات باید خلاصه‌ای از مطالب ویدئو باشد. اگر محصولاتی را در ویدئوی خود معرفی کرده‌اید، می‌توانید در قسمت توضیحات لیست آن‌ها را به همراه لینک خرید قرار دهید.

پس بعد از تولید هر محتوا، به اندازه کافی زمان بگذارید و عنوانی را انتخاب کنید که باعث جذب مخاطب شود. همگنین توضیحاتی بنویسید که مخاطب را قانع کند برای دیدن ویدئو شما وقت بگذارد.

3. در ویدئوهایتان دعوت به اقدام فراموش نشود (CTA)

فرض می‌کنیم ویدئوی شما دارای عنوان و توضیحی جذاب است که افراد به تماشای آن ترغیب می‌شوند. تا اینجا عالی پیش رفته‌اید. ولی حتما در ویدئوی خود CTA داشته باشید و از کاربران درخواست کنید کاری را انجام دهند.
برای مثال، در صورتی که ویدئویی برای بررسی یک عینک آفتابی تولید کرده‌اید، از کاربران بخواهید «همین الآن آن را بخرند» و لینک وب سایت فروشنده را نیز در قسمت توضیحات قرار دهید، یا از کاربر بخواهید کانال شما را دنبال کند یا هر هدفی که در تولید محتوایتان به دنبال آن بوده‌اید.
عنوان باعث جذب مخاطب می‌شود و با CTA فعالیت مورد نظر شما را با احتمال بیشتری انجام می‌دهد.

4. در ابتدا و انتهای ویدئوی خود از حاشیه (Annotation) استفاده کنید

یوتیوب به شما این امکان را می‌دهد که در ویدئو خود حاشیه قرار دهید. حاشیه‌ها وابسته به خلاقیت یوتیوبر استفاده‌های متفاوتی دارند. از حاشیه‌ها برای نقل قول یا دعوت مخاطب به انجام یک کار (CTA) استفاده می‌شود. مثل قرار دادن لینک یک ویدئو دیگر که حتما در ویدئوهای یوتیوب دیده‌اید.
Annotationها در یوتیوب به صورت پاپ‌آپ ظاهر می‌شوند. با طراحی درست آنها، ویدئوهایتان جذاب‌تر می‌شود.

5. برای کانال یوتیوب خود، یک تریلر جذاب تولید کنید

در اغلب کانال‌های یوتیوب، به محض اینکه شخص وارد کانال می‌شود، یک ویدئوی خاص به طور خودکار شروع به پخش می‌‌کند. این ویدئو، «تریلر کانال» نام دارد که اطلاعاتی کلی از کانال ارائه می‌کند.
تریلر کانال شما، فرصتی است که به سرعت خلاصه‌ای از موضوعات کانال خود را بیان نموده و در نتیجه افراد بیشتری را به تماشای ویدئوها و اشتراک ترغیب کنید. پس سعی کنید یک تریلر جذاب بسازید.

6. Thumbnail جذاب طراحی کنید

Thumbnail در یوتیوب، همان تصویری است که قبل از باز کردن ویدئو می‌بینید. تامبنیل به مخاطب کمک می‌کند که در مورد فضا و محتوای ویدئو اطلاعات کسب کند. تامبنیل در تصمیم مخاطب برای دیدن ویدئو شما، نقش کلیدی دارد. احتمالاً در هنگام تماشای یک ویدئو دیده‌اید که یوتیوب با نمایش یک تصویر کوچک (Thumbnail)، شما را به دیدن یک ویدئو دیگر دعوت می‌کند. یک تامبنیل جذاب باعث می‌شود افراد موضوع ویدئو را بفهمند و علاقمند به کلیک کردن روی آن شوند.
پس برای طراحی thumnail ویدئوهایتان، به صورت ویژه وقت بگذارید. تامبنیل در یوتیوب، نقش کاور در اینستاگرام را ایفا می‌کند و در هنگام آپلود ویدئو در یوتیوب، می‌توانید یک تصویر را به عنوان تامبنیل بارگذاری کنید.

7. به صورت منظم، ویدئوهای جدید قرار دهید

قبل تر، اشاره کردیم که باید کیفیت را به کمیت ترجیح دهید. ولی علاوه بر آن نیاز دارید با زمان بندی مشخصی، محتوای جدید قرار دهید تا علاقه مشترکان به کانال شما حفظ شود.
قرار دادن یک یا دو ویدئو در هفته عالی است، بشرطی که کیفیت محتوا حفظ شود.

8. ویدئوهایی ضبط کنید که حداقل 5 دقیقه باشند

پلتفرم‌هایی مثل اینستاگرام و تیک تاک برای نمایش ویدئوهای کوتاه، عالی هستند اما در یوتیوب محتواهای بلند ارزش بیشتری دارند.  
ویدئوهای یوتیوب را پر از اطلاعات مفید و طولانی‌تر از پنج دقیقه کنید تا بینندگان حس کنند در مورد آن موضوع اطلاعات کامل را دریافت کرده‌اند و به محتوای دیگری نیاز ندارند. اما دقت داشته باشید کش دادن موضوع و گفتن جملاتی که فقط وقت مخاطب را می‌گیرد و ارزشی ارائه نمی‌کند، نتیجه عکس دارد.

9. با سایر یوتیوبرها همکاری کنید

برخی تولیدکنندگان محتوا ممکن است احساس کنند تولید محتوا یک رقابت است اما برخی دیگر دوست دارند با سایر همکاران خود در یوتیوب، همکاری داشته باشند.
وقتی مشترکان شما (سابسکرایبر) افزایش یافت، می‌توانید به سراغ یوتیوبرهای همرسته خود بروید و با هم روی تولید ویدئو کار کنید. این کار باعث مورد توجه قرار گرفتن هردوی شما و افزایش مشترکین خواهد شد!

10. از شبکه‌های اجتماعی خود برای جذب مشترکان بیشتر استفاده کنید

یوتیوب یک شبکه اجتماعی است. برای رشد کانالتان از شبکه‌های اجتماعی دیگر مثل اینستاگرام، فیس‌بوک، توئیتر و تیک تاک استفاده کنید و در آن‌ها کانال یوتیوب خود یا یک ویدئو خاص را تبلیغ کنید.

11. به کامنت‌های اعضای کانال پاسخ دهید و با هم گفتگو کنید

تعامل با مشترکان کانال شما، راهی عالی برای ارتباط با هواداران است و به آن‌ها نشان می‌دهد که نظرشان اهمیت دارد! کامنت‌ها را با حوصله پاسخ دهید و سعی کنید برای رفع مشکل مخاطبین به آن‌ها کمک کنید. این کار صمیمیت بین شما و مخاطب را افزایش می‌دهد و او را به یک مخاطب وفادار تبدیل می‌کند.

12. از ترندهای روز استفاده کنید

زمانی که به اندازه کافی محبوب شوید، خود شما می‌توانید ایجادکننده ترندها باشید. اما قبل از آن،  توجه داشته باشید که همکاران یوتیوبر شما چه می‌کنند.
بدین صورت می‌توانید جدیدترین ترندها را در ویدئوی خود قرار دهید و محتوایی تولید کنید که همه خواهان تماشای آن باشند.

13. با برندها همکاری کنید

این مسئله قطعا یکی از بهترین راه‌ها برای تبلیغ کانالتان، به دست آوردن مشترکان جدید و پول درآوردن است.
پس اگر چنین موقعیتی برایتان پیش آمد، به جای فرار کردن حتما از آن استفاده کنید.

به این مقاله امتیاز دهید
(برحسب میزان رضایت خود از محتوای این مقاله، به آن از 1 تا 5 ستاره دهید)

امتیاز 4.3 از 16 رای

اولین نفری باش که امتیاز خودت رو ثبت می‌کنی!

جدیدترین مقالات
پرسش و دیدگاه

پس از بررسی سریع و پاسخگویی توسط کارشناسان، به شما اطلاع‌رسانی می‌گردد.

اشتراک در
اطلاع‌رسانی به من هنگامی که :
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن تمامی دیدگاه‌ها
جدیدترین مقالات

5 مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است

نحوه انتقال دامنه به هاست دیگر یا تغییر مالکیت دامنه
انتقال دامنه
نصب وردپرس روی لوکال هاست در 6 گام، راحت‌ترین روش!
نصب وردپرس روی لوکال هاست زمپ
لوکال هاست چیست و برای طراحان سایت چه کاربردی دارد؟
لوکال هاست چیست و چه کاربردی دارد؟
آموزش نصب افزونه در وردپرس به 3 روش حرفه‌ای
آموزش نصب افزونه در وردپرس به 3 روش حرفه‌ای
چگونه اینماد را در سایت وردپرسی نمایش دهیم؟
قرار دادن اینماد در سایت وردپرسی
فهرست
Search