تولید محتوای آموزشی، موثرترین روش برای فروش محصول

محتوای آموزشی محتوایی است که به مخاطب اطلاعات مفید می‌دهد. هدف این محتوا افزایش مخاطبین، جلب اعتماد آنها و در نتیجه افزایش فروش است.
محتوای آموزشی
(امتیاز 4 از 53 رای)
4/5

اگر همین الآن تصمیم به خرید مبل بگیرید، گزینه‌های زیادی پیش روی شما است. از مبل فروشی نزدیک محله‌تان گرفته تا یک پیج مبل فروشی در اینستاگرام یا یک سایت که در زمینه فروش مبل فعالیت می‌کند. هریک از آن‌ها چه مزیتی نسبت به دیگری دارد؟

شاید بگویید کیفیت بالاتر، تنوع، قیمت مناسب و … . ولی در حال حاضر رقابت آنقدر زیاد است که این موارد وظیفه یک فروشنده است نه مزیت!

شاید از بین آن‌ها به سراغ فروشنده‌ای بروید که دوستتان معرفی کرده است. چون به دوستتان اعتماد دارید و حرفش برایتان سند است.

حال تصور کنید شما فروشنده مبلمان هستید. اگر منتظر معرفی توسط دوست و آشنا باشید، فروش بالا را تجربه خواهید کرد؟

پس چطور می‌توانید اعتماد مردم را جلب کنید؟ چطور می‌توانید خود را متخصص در حوزه مبلمان نشان دهید؟

اینجاست که استراتژی بازاریابی محتوای آموزشی مطرح می‎‌شود. در این مقاله توضیح خواهم داد که منظور از محتوای آموزشی چیست و چگونه به افزایش فروش محصولتان کمک می‌کند.

محتوای آموزشی چیست؟

محتوای آموزشی محتوایی است که با هدف راهنمایی و اطلاع‌رسانی به مخاطب تولید می‌شود. همه مردم از شنیدن حرف‌های یک فروشنده بیزار هستند. بارها برای شما پیش آمده که در حال قدم زدن در یک پاساژ هستید و یک فروشنده غیرحرفه‌ای از شما دعوت می‌کند وارد مغازه او شوید. به احتمال زیاد شما هم مانند اکثر مردم از او و مغازه‌اش فرار کرده‌اید، چون می‌دانید می‌خواهد به شما محصولی بفروشد!

اما در مقابل مردم عاشق کسی هستند که به صورت رایگان سوالاتشان را پاسخ دهد. به آنها اطلاعات مفید بدهد و نیازهایشان را برطرف کند. پس باید به عنوان صاحب یک کسب‌وکار به جای اینکه در جایگاه فروشنده خالص قرار بگیرید، در جایگاه یک معلم باشید که اطلاعات مفید به مخاطب می‌دهد و صرفاً به فکر فروش محصول نیست.

به عنوان مثال یک فروشنده ماسک مو را در نظر بگیرید. اگر صرفاً به مخاطب محصولاتش را نشان دهد، یک فروشنده معمولی است. اما اگر روش صحیح شستشوی مو در حمام را برای مخاطب توضیح دهد، اطلاعات مفید به مخاطب منتقل کرده است. به محتواهایی که با این هدف تولید می‌شوند، محتوای آموزشی گفته می‌شود. این محتوا می‌تواند ویدئو، مقاله، عکس نوشته، پادکست و … باشد.

چرا باید محتوای آموزشی تولید کنیم؟

طبق نمودار زیر، اگر از استراتژی بازاریابی محتوای آموزشی استفاده نکنید، فرصت بزرگی را از دست داده‌اید. چون در بین استراتژی‌های مختلف بازاریابی در دومین جایگاه قرار دارد.

اهمیت محتوای آموزشی

در ادامه دلایل لزوم تولید محتوای آموزشی را بیشتر توضیح خواهم داد.

استراتژی بازاریابی محتوای آموزشی: آموزش دهید، نفروشید!

بازاریابی محتوای آموزشی یک استراتژی بازاریابی طولانی مدت است. در این استراتژی برای فروش محصول یا خدمتتان، آموزش نسبت به فروش ارجعیت دارد. یعنی شما باید زمان و سرمایه بیشتری برای آموزش دادن به مخاطبینتان در نظر بگیرید. باید مخاطب را آگاه کنید که چرا باید از محصول شما استفاده کند؟ محصول شما چه کمکی به او می‌کند؟

به عنوان مثال اگر شما طراح لوگو هستید، نباید فقط روی گرفتن سفارش لوگو تمرکز کنید!

باید برای مخاطب توضیح دهید که:

لوگو چیست؟

چرا داشتن لوگو برای همه کسب‌وکارها ضروری است؟

لوگو چطور به برندسازی شما کمک می‌کند؟

چرا لوگو باعث ماندگاری یک برند در ذهن مشتری می‌شود؟

یک لوگو حرفه‌ای چه خصوصیاتی دارد؟

و …

وقتی این کار را به طور موثر و مداوم انجام دهید، مخاطبان شما را بیشتر می شناسند، بیشتر شما را دوست دارند و به شما اعتماد خواهند کرد. واقعیت این است که در این حالت مخاطب بعد از خرید راحت خواهد بود. چون همه اطلاعات لازم را از قبل دارد.

چه ضرورتی دارد در محتوا به مخاطب آموزش دهیم؟

جو پولیتزی (joe pulizzi) 8 سال پیش اعلام کرد که محتوای آموزشی، یک استراتژی بازاریابی محتوای قدرتمند است. هرچه بیشتر به مخاطب آموزش دهید یا او را سرگرم کنید، کمتر فکر می‌کند که می‌خواهید به او بفروشید. مردم از فروشنده‌ها فراری هستند و محتوای آموزشی شما را از یک فروشنده متمایز می‌کند.

با توجه به صحبت های او، هر کسب و کاری که از طریق محتوا به مشتری بالقوه آموزش دهد، مسیر کوتاهتری را برای فروش انتخاب کرده است و این عاقلانه‌ترین کار یک فروشنده است.

در ادامه دلایل دیگری ارائه می‌دهیم که چرا باید از محتوای آموزشی در بازاریابی استفاده کنیم.

1. محتوای آموزشی به مخاطب ارزش ارائه می‌دهد

برای ارائه ارزش به مخاطب، هیچ راهی بهتر از آموزش دادن وجود ندارد. با محتوای آموزشی آن‌ها را آگاه خواهید کرد، مشکلاتشان را حل خواهید کرد و یک ارتباط عمیق با آن‌ها برقرار خواهید کرد.

2. محتوای آموزشی به شما کمک می‌کند علاقه مخاطب را پیدا و نیازهایش را برطرف کنید

این یک حقیقت تلخ است که مخاطب فقط به خودش اهمیت می‌دهد. بنابراین اگر می‌خواهید به دفعات محصول شما را بخرد، باید در بازاریابی او را مرکز توجه قرار دهید. در غیر این صورت، محتوای مناسبی برای فروش بیشتر محصولتان تولید نخواهید کرد.  باید با شناخت دقیق مخاطب، نیازها، علایق و خواسته‌هایش را بشناسید و در محتواهایتان به آنها بپردازید.

3. اعتماد جلب کنید

اگر شما یک کسب‌وکار نوپا هستید، احتمالاً بسیاری از مشتریان بالقوه برای خرید از شما تردید دارند. دلیلش این است که به شما اعتماد ندارند. برای ایجاد یک ارتباط احساسی، باید روی تولید محتوای آموزشی سرمایه‌گذاری کنید. به مرور با بازاریابی محتوا فروش بیشتر را تجربه خواهید کرد. هرچه بیشتر مخاطب محتواهای شما را ببیند و درگیر آموزش‌هایتان شود، بیشتر با شما احساس نزدیکی می‌کند.

4. ثابت کنید در کارتان متخصص هستید

در همه حوزه‌ها، هر روز برندهای جدید ظاهر می‌شوند و هرکدام تلاش می‌کنند توجه مخاطب را جلب کنند. تنها راه برای دیده شدن این است که به عنوان راهنما در حوزه خود شناخته شوید.  برای رسیدن به این هدف، هیچ راهی موثرتر از آموزش نیست.

به مثالی که در ابتدای مقاله گفته شد، برمی‌گردیم. فرض کنید یک فروشنده مبلمان در مورد روش‌های تشخیص چوب راش اصل محتوا تولید کند. در این حالت شما او را به عنوان فردی می‌شناسید که در کارش متخصص است  و صرفاً فروشنده نیست.

5. جمع‌آوری اطلاعات مخاطبین

در کسب‌وکار اصطلاحی به نام lead وجود دارد. Lead در واقع افراد، سازمان‌ها یا شرکت‌هایی هستند که با کسب‌وکار ما آشنا می‌شوند. این افراد مشتریان بالقوه‌ای هستند که ممکن است درآینده از ما محصول بخرند. در نتیجه هرچه تعداد این افراد بیشتر باشد، فروش ما بیشتر خواهد بود.

یکی از روش‌های موثر بازاریابی این است که با روش‌های مختلف اطلاعات مخاطبین را جمع‌آوری کرده و با ایمیل مارکتینگ، اس‌ام‌اس مارگتینگ و …، آن‌ها را به مشتری تبدیل کنیم.

محتوای آموزشی یکی از موثرترین روش‌ها برای جمع‌آوری lead است. وقتی به صورت مداوم به مخاطب اطلاعات مفید و قابل اجرا می‌دهید، افراد بیشتری با شما آشنا خواهند شد و اطلاعات بیشتری جمع‌آوری خواهید کرد.

پاملا وگان (pamela Vaughan)، مدیر بازاریابی hubspot می‌گوید: هرچه مخاطبین بیشتری محتوای شما را ببیند، افراد بیشتری با شما و محصولتان آشنا می‌شوند.  در این حالت تیم فروش شما راحت‌تر می‌توانند این افراد را به مشتری تبدیل کنند.

6. افزایش آگاهی از برند و ترافیک

اگر می‌خواهید افراد بیشتری برند شما را بشناسند، باید آموزش‌های بهتری برای مشتریان خود تولید کنید. چون محتوای مستمر و باکیفیت بازدید پیج اینستاگرام، سایت، یوتیوب و … را افزایش خواهد داد. هرچقدر بیشتر از طریق محتوای آموزشی به مخاطب اطلاعات و ارزش ارائه دهید، بیشتر شما را به دیگران معرفی می‌کنند. احتمال اشتراک‌گذاری محتوای آموزشی زیاد است.

7. در دراز مدت بیشتر بفروشید

استراتژی بازاریابی محتوای آموزشی، یک سرمایه‌گذاری بلند مدت برای کسب‌وکار شما است. خیلی از کسب‌وکارها از این استراتژی استفاده نمی‌کنند. چون حاضر به تلاش برای رشد در بلند مدت نیستند.

در آغاز تولید محتوای آموزشی، نتیجه محسوسی نمی‌بینید. ولی اگر مستمرا به این کار ادامه دهید و محتواهای باکیفیت تولید کنید، فروشتان به صورت نمایی افزایش می‌یابد. چون با تولید محتوای آموزشی، افراد علاقمند به کسب‌وکارتان را جذب می‌کنید و در بین آن‌ها متخصص شناخته می‌شوید. این افراد برای خرید به شما اعتماد بیشتری دارند تا کسی که صرفا فروشنده است.

به این مقاله امتیاز دهید
(برحسب میزان رضایت خود از محتوای این مقاله، به آن از 1 تا 5 ستاره دهید)

امتیاز 4 از 53 رای

اولین نفری باش که امتیاز خودت رو ثبت می‌کنی!

جدیدترین مقالات
پرسش و دیدگاه

پس از بررسی سریع و پاسخگویی توسط کارشناسان، به شما اطلاع‌رسانی می‌گردد.

اشتراک در
اطلاع‌رسانی به من هنگامی که :
guest
8 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن تمامی دیدگاه‌ها
جدیدترین مقالات

5 مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است

حذف زبانه راهنما (Help Tab) از بالای پیشخوان مدیریت وردپرس
حذف زبانه راهنما از بالای پیشخوان مدیریت وردپرس
حذف آیتم‌ها از نوار مدیریت وردپرس
حذف آیتم‌ها از نوار مدیریت وردپرس
نصب وردپرس روی هاست سی‌پنل در 5 دقیقه!
نصب وردپرس روی هاست سی پنل
گراواتار چیست؟ + آموزش گام به گام ثبت‌نام در Gravatar و ساخت تصویر پروفایل وردپرس
افزونه چیست؟ + نکات مهم در مورد افزونه‌ها
فهرست
Search