10 قالب آماده برای نوشتن مقالات سایت همراه با مثال

قالب آماده نوشتن مقاله
(امتیاز 4.4 از 7 رای)
4.4/5

هرچقدر هم که در حوزه کاری خود خبره و باتجربه باشید، روزی می‌رسد که برای نوشتن مقاله هیچ ایده‌ای به ذهنتان نمی‌رسد. شاید هم آن روز فرا رسیده و هرچقدر فکر می‌کنید نمی‌دانید چگونه مقاله بنویسید و چه چیزهایی بنویسید. اما اصلاً نگران نباشید! در این مقاله 10قالب کابردی مقالات را توضیح داده‌ام که کافیست یکی از آنها را انتخاب کنید و در سریعترین زمان ممکن، یک مقاله پربازده بنویسید! برای هر قالب مثال زده‌ام تا به راحتی بتوانید حیطه کاری خود را جایگزین کرده و بی‌دردسر مقاله بنویسید.

1. مقاله فهرست

این مقالات که listicle هم نامیده می‌شوند، لیستی از چند نکته، استراتژی، تکنیک، ابزار و… هستند. در مقالات فهرست، یک موضوع را در چند مرحله تقسیم‌بندی می‌کنند. به همین دلیل خواندن، درک و عمل کردن به این مقالات راحت است و طرفداران زیادی دارد. بنابراین در جستجوی گوگل بیشتر مورد توجه کاربر قرار می‌گیرند.

عنوان مقاله فهرست

عنوان این مقالات معمولاً از سه قسمت تشکیل می‌شود: مزیت، تعداد موارد، بازه‌ی زمانی

در واقع باید سودی را که از مطالعه مقاله به شخص می‌رسد، بیان کنید. لازم نیست خلاقیت داشته باشید، فقط کافیست خیلی ساده و قابل فهم سود را نام ببرید.

مثال: 15 استراتژی که مشتریان شما را افزایش می‌دهد

در این مثال، افزایش مشتریان سودی است که به خواننده می‌رسد

همانطور که در مثال فوق هم می‌بینید، بهتر است عنوان را با تعداد موارد موجود در فهرست شروع کنید.

در آخر بهتر است یک بازه زمانی برای رسیدن به نتیجه مورد نظر تعیین کنید. تعیین بازه‌ی زمانی نشان می‌دهد که محتوای مقاله شما تا چه اندازه قابل اجرا است. درست است که هرچقدر زمان را کوتاهتر در نظر بگیرید، جذاب‌تر است ولی حواستون باشد که نباید دروغ بگویید. باید عنوان شما کاملاً واقعی و دست یافتنی باشد. پس بهتر است در مثال فوق بگوییم: 15 استراتژی که در طی 30 روز مشتریان شما را افزایش می‌دهد.

مقدمه مقاله فهرست

در مقدمه باید به دو مورد بپردازید. اول مشکلی که خواننده با آن مواجه است و دوم سودی که خواننده از خواندن پست شما می‌برد. فراموش نکنید که به صورت واضح بگویید مقاله شما به حل مشکل خواننده کمک می‌کند. هرچقدر بیشتر با خواننده ابراز همدردی کنید و دقیق‌تر بگویید که چه مشکلی را برطرف می‌کنید، خواننده بیشتر به خواندن مقاله شما ترغیب می‌شود. یادتان باشد که مقدمه نباید طولانی باشد، خیلی سریع و واضح حرفتان را بزنید.

عناوین فرعی مقاله فهرست

هر مقاله‌ به چند بخش تقسیم می‌شود و هر بخش یک عنوان دارد که به آن عنوان فرعی گفته می‌شود. عناوین فرعی بسیار مهم هستند. اگر در هر عنوان فرعی یکی از فوایدی که به مخاطب می‌رسد را بنویسید، ارزش محتوای شما در ذهن مخاطب افزایش می‌یابد.

بنابراین هریک از عنوان‌های فرعی بهتر است دو چیز را نشان دهد. اینکه در این قسمت در مورد چه چیزی صحبت می‌کنید و چه سودی برای مخاطب دارد. به عنوان مثال اگر در عنوان فرعی بنویسید “در صبحانه پروتئین بخورید” بهتر است یا اینکه بنویسید “چربی‌سوزی با یک صبحانه غنی از پروتئین”. قطعا جمله دوم جذاب‌تر است. یا در مورد بیمه اگر بنویسید “در بیمه اتومبیل صرفه‌جویی کنید” بار معنایی کمتری نسبت به جمله “با یک تماس تلفنی یک میلیون تومان در سال در بیمه اتومبیل صرفه‌جویی کنید”.

باید عنوان فرعی را جذاب بنویسید تا مخاطب به خواندن ادامه مطلب تشویق شود.

نتیجه‌گیری مقاله فهرست

در انتهای مقاله باید با توجه به محتوای مقاله، نتیجه‌گیری کنید. در نتیجه‌گیری مقاله فهرست، سعی کنید افراد را به انجام یک کار تشویق کنید. اگر کسی یکی از موارد ذکر شده در محتوای شما را انجام دهد و نتیجه دلخواه را کسب کند، برای همیشه به طرفدار شما تبدیل خواهد شد.

از خواننده بخواهید در قسمت دیدگاه‌ها به شما قول دهد که یک مورد را انجام خواهد داد.

2. مقالات “جزئیات یک بررسی موردی (case study)”

بررسی موردی مشابه محتواهایی است که با “چگونه” مطرح می‌شوند. با این تفاوت که در بررسی موردی یک مثال واقعی بررسی می‌شود.

عنوان مقاله جزئیات یک بررسی موردی

برای دریافت بیشترین کلیک، عنوان بررسی موردی بهتر است شامل سه قسمت باشد:

مزیت خاص

در هر بررسی موردی یک قهرمان وجود دارد. این قهرمان در انتهای بررسی به یک نتیجه یا مزیت دست پیدا کرده است. آن مزیت را در عنوان مقاله بنویسید. به عنوان مثال: “چگونه یک مادر پر مشغله در 30 روز 4 کیلوگرم وزن کم کرد”

عدد

اگر در بررسی موردی به یک عدد یا مقدار خاص رسیده‌اید، حتما آن را در عنوان ذکر کنید. ذکر عدد به بررسی موردی شما اعتبار می‌بخشد و نشان می‌دهد که شما واقعا یک مورد را بررسی کرده‌اید و داده‌های واقعی پشت محتوای شما وجود دارد.

بازه‌ی زمانی

در عنوان مشخص کنید که رسیدن به آن مزیت خاص، چقدر طول کشید. هرچقدر بازه زمانی برای رسیدن به نتیجه دلخواه، کوتاهتر باشد؛ بهتر است. اما باید واقعی باشد تا مخاطب به محتوای شما اعتماد کند.

نکته مهم: از نوشتن نتایج متوسط در بررسی موردی نترسید! در حقیقت، نتایج متوسط معمولاً قابل اعتمادتر از نتایج چشمگیر  هستند. مثلاً 4 کیلوگرم کاهش وزن جذاب‌تر از 40 کیلوگرم کاهش وزن است.

مقدمه مقاله جزئیات یک بررسی موردی

بهتر است شروع مقدمه دقیقاً همان چیزی باشد که می‌خواهید در بررسی موردی نشان دهید. مثال:”امروز من به شما نشان خواهم داد که چگونه یک مادر پرمشغله در یک ماه 4 کیلوگرم وزن کم کرد”.

در ادامه نشان دهید که این مورد تکرار پذیر است و شرایطی مشابه شرایط مخاطب دارد. مثلاً بگویید” او علی‌رغم اینکه یک مدیر پرمشغله است و زمان بسیار کمی برای ورزش دارد، توانست این کار را انجام دهد.”

در انتهای مقدمه، بگویید که در این محتوا قصد دارید جزئیات کامل این بررسی موردی را بگویید. مثال:”در این مقاله، تمام مراحل کاهش وزن این مادر را به صورت مرحله به مرحله به شما نشان خواهم داد.”

آشنایی با قهرمان

در این بخش، قهرمان بررسی موردی را معرفی می‌کنید. این بخش بسیار مهم است، چون باعث می‌شود خواننده با قهرمان ارتباط برقرار کند و خود را جای قهرمان مقاله بگذارد.

توجه داشته باشید که قهرمان لزوماً انسان نیست و می‌تواند یک ابزار، دستگاه و … باشد که مخاطب به دنبال ویژگی‌های آن است.

معرفی سریع قهرمان

مثال: “مریم یک مادر 39 ساله است که دو فرزند دارد و به عنوان مدیر عامل در بانک کار می‌کند.”

بیان مشکل قهرمان

مثال: “مریم مانند بسیاری از مادران متوجه شد که اضافه وزن پیدا کرده است. او می‌دانست باید ورزش کند اما با وجود برنامه کاری طاقت‌فرسا و نگهداری از بچه‌ها، وقت و انرژی لازم برای رفتن به باشگاه را نداشت.”

بعد از بیان مشکل، مراحل رفع مشکل را بیان خواهید کرد.

مراحل

با جزئیات مراحل را توضیح دهید. مراحل دقیق، بررسی موردی شما را برجسته می‌کند. هیچ‌یک از جزئیات بی‌اهمیت نیست. نترسید از اینکه دقیقا به مخاطب بگویید چه کاری باید انجام دهد.

در بررسی موردی بهتر است از تصاویر، آمار و حتی ویدئو استفاده کنید تا تحلیل و بررسی شما اثبات شود.

نتیجه‌گیری مقاله بررسی موردی

خیلی مختصر و سریع، خلاصه مطلب را بگویید. مثال: “در این مقاله مراحل کاهش 4 کیلوگرم وزن در طی 4 هفته گفته شد.”

به مخاطب انگیزه بدهید. در این قسمت به خواننده یادآوری می‌کنید که می‌تواند به همان نتیجه برسد. مثال: “خبر خوب این است که شما می‌توانید با انجام مراحل گفته شده، همان نتایجی را به دست آورید که مریم در طی یک ماه کسب کرده است.”

3. مقالات “مقایسه محصول”

در این مقاله دو یا چند محصول که رقیب هم هستند را با هم مقایسه می‌کنید. مقاله مقایسه محصول ارزش بالایی دارد. چون ممکن است خواننده هزینه زیادی را صرف خرید محصولی کند که برای او مفید نباشد.

عنوان مقاله مقایسه محصول

عنوان مقایسه محصول دو قسمت دارد:

  • محصولاتی که قرار است با هم مقایسه کنید
  • کاربرد این محصولات

مثال: “مقایسه آونگ و پاکت دو سرویس ایمیل مارکتینگ در ایران”

نکته مهم این است که نام هر دو محصول را در عنوان ذکر کنید. عبارت کلیدی “یک محصول در مقایسه با محصول دیگر” در گوگل زیاد جستجو می‌شود.

مقدمه مقاله مقایسه محصول

به صورت خلاصه بگویید مقاله در مورد چیست

نوشتن مقدمه این مقالات، ساده است. به خواننده بگویید کدام محصولات را بررسی می‌کنید. گفتن این موضوع، به خواننده اطمینان می‌دهد که این مقاله همان چیزی است که به دنبالش بوده است. مثال:”در این مقاله قصد دارم دو سرویس ایرانی بازاریابی از طریق ایمیل را بررسی کنم: آونگ و پاکت”

بگویید کدام ویژگی محصولات را بررسی می‌کنید

این کار به مخاطب نشان می‌دهد که شما در حال بررسی و مقایسه عمیق دو محصول هستید. مثال:”من هر دو سرویس را به صورت دقیق بررسی کرده‌ام. در هر سرویس تعرفه‌ها، دریافت ایمیل‌ها، سهولت استفاده، پشتیبانی و … را دقیق بررسی کرده‌ام.”

مخاطب را تشویق کنید مقاله را کامل بخواند

به مخاطب بگویید باید بررسی شما را دقیق بخواند تا بتواند درست تصمیم بگیرد. مثال:”حتماً این تحلیل را تا آخر بخوانید. بعد از خواندن این تحلیل می‌توانید با توجه به شرایط کسب‌وکارتان، بهترین تصمیم را بگیرید.”

نمای کلی محصولات

قبل از مقایسه محصولات، هر محصول را به صورت کلی بررسی کنید.

به مخاطب بگویید نویسنده چه کسی است. این قسمت مهم است. در این قسمت به مخاطب نشان می‌دهید که در این زمینه تخصص دارید. یا اگر متخصص آن حوزه نیستید، می‌توانید توضیح دهید که هر دو محصول را امتحان کرده‌اید.

مقایسه تک‌تک ویژگی‌ها

هر ویژگی را تجزیه و تحلیل کنید. برای هر ویژگی نتیجه‌گیری کنید که کدام محصول بهتر است. اگر مقایسه را با ویژگی مورد علاقه مخاطب شروع کنید، خواندن ادامه مطلب جذاب‌تر خواهد بود.

نتیجه‌گیری مقاله مقایسه محصول

اینجا همان لحظه‌ای است که مخاطب منتظر آن بوده است. مخاطب مقایسه ویژگی‌ها را خوانده است و حالا می‌خواهد بداند شما کدام محصول را پیشنهاد می‌کنید.

4. مقالات “کارهایی که باید بعد از “x” انجام شود”

این مقالات یک راهنمای گام‌به‌گام برای مخاطب، در یک زمان حساس است. به عنوان مثال خواننده شما نحوه کم کردن وزن را می‌داند اما نمی‌داند بعد از کاهش وزن چه کارهایی را باید انجام دهد تا وزنش ثابت بماند.

این نوع مقالات، با جزئیات مخاطب را راهنمایی می‌کند.

عنوان مقاله “کارهایی که باید بعد از x انجام شود”

عنوان این مقالات شامل دو قسمت است:

کارهایی که انجام داده‌اند

مثال:”کم کردن وزن”

تعداد کارهایی که الآن باید انجام دهند

مثال:”10 کاری که باید پس از کاهش وزن انجام دهید”

مقدمه مقاله “کارهایی که باید بعد از x انجام شود”

مقدمه این مقالات از 4 قسمت تشکیل می‌شود:

1. تصویرسازی کاری که به تازگی انجام داده‌اند

مثال:”شما با تمرین‌های سخت ورزشی و تحمل گرسنگی، وزن خود را کم کرده‌اید. از نگاه کردن در آینه لذت می‌برید و به خودتان بابت داشتن چنین اراده‌ای تبریک می‌گویید.”

2. سوال مطرح کنید:”حالا باید چه کاری انجام دهید؟”

مثال:”بعد از کاهش وزن باید چه کارهایی انجام دهید تا وزنتان به حالت قبل برنگردد؟”

3. به گزینه‌های مختلفی که پیش رو دارند اشاره کنید

مثال:”باید ورزش کنید؟ غذاهای سالم و رژیمی بخورید؟ یا اصلاً وزن شما به حالت قبل بر نخواهد گشت و می‌توانید مانند دوران قبل از رژیم رفتار کنید؟”

4. به مخاطب قول دهید که نحوه صحیح انجام کار را به او نشان می‌دهید

مثال:”در این مقاله 10 کار مهمی را که باعث می‌شود وزن شما ثابت بماند، با جزئیات کامل خواهم گفت”

مراحل انجام کار

در این قسمت باید هر مرحله از کار را در یک عنوان فرعی بنویسید. هر مرحله را توضیح دهید و بگویید چرا انجام این مرحله مهم و ضروری است.

نتیجه گیری مقالات “کارهایی که باید بعد از x انجام شود”

یادآوری کنید که انجام این مراحل واقعاً مهم است. مثال:”همه ما می‌دانیم کاهش وزن کار سختی است. اما شیرینی کاهش وزن به سرعت از یادتان می‌رود مگر اینکه وزن خود را ثابت نگه دارید.” در ادامه چند نکته مهم از مراحل گفته شده در مقاله را برجسته کنید.

5. مقالات “راهنمای مبتدیان”

راهنمای مبتدیان یکی از قالب‌های مورد علاقه مخاطبین است. این قالب قدم‌های دقیق برای شروع کار را به مخاطب نشان می‌دهد و او را از سردرگمی نجات می‌دهد. از طرفی افراد مبتدی زمان بیشتری را به خواندن مقاله و اجرا کردن مطالب آن اختصاص می‌دهند.

عنوان مقاله راهنمای مبتدیان

عنوان این مقالات بهتر است شامل عبارت”راهنمای مبتدیان” و موضوع مقاله باشد. مثال:”راهنمای مبتدیان برای راه‌اندازی سایت”

از انتخاب یک موضوع خیلی خاص برای این مقالات نترسید. به عنوان مثال به جای “راهنمای مبتدیان برای باغبانی” به نوشتن مقاله “راهنمای مبتدیان برای کاشت گوجه‌فرنگی” بپردازید.

مقدمه مقاله راهنمای مبتدیان

قول بدهید

در یک جمله به خواننده بگویید چه مزایایی از خواندن مقاله شما کسب می‌کند. مثال:”در این مقاله می‌خواهم به شما نشان دهم که چگونه یک سایت را از صفر راه‌اندازی کنید.”

همدردی با مخاطب

به مخاطب نشان دهید که می‌دانید یادگیری این موضوع چقدر سخت است. این کار نشان می‌دهد که شما وضعیت مخاطب را می‌دانید و او را درک می‌کنید. مثال:”به یاد می‌آورم وقتی برای اولین بار شروع به راه‌اندازی سایت کردم، چقدر برایم گیج کننده و سخت بود”

پیش‌نمایش آنچه خواهید گفت

در انتهای مقدمه بگویید خواندن این مقاله چه سودی برای مخاطب دارد. مثال:”در این مقاله با هم قدم‌های راه‌اندازی سایت را پیش می‌رویم. از خرید هاست و دامنه تا داشتن یک سایت آماده برای فروش محصولات شما.”

بررسی اجمالی موضوع

اکنون وقت آن است که دقیقاً توضیح دهید موضوع مقاله چیست. در این مرحله از بیان بدیهیات و مفاهیم ساده نترسید (این مقاله یک راهنما برای مبتدیان است).

در این مرحله لازم است یک تعریف ساده از موضوع مقاله ارائه دهید و با ذکر یک یا دو مثال فهم موضوع را ساده‌سازی کنید. در نهایت بعد از توضیح موضوع، شخص را به مرحله بعدی هدایت کنید.

مثال: “چرا لازم است برای کسب‌وکارمان سایت راه‌اندازی کنیم؟ با توجه به افزایش روزافزون خریدهای اینترنتی داشتن وبسایت ضروری است. بعنوان مثال دیجی کالا را در نظر بگیرید. در این وبسایت هر نوع محصولی که شما بخواهید پیدا می‌شود. چه بهتر که شما هم برای فروش محصول و خدمات خود یک وبسایت راه‌اندازی کنید. حالا که اهمیت راه‌اندازی سایت را متوجه شدید، وقت آن است که درباره مراحل راه‌اندازی سایت بیشتر توضیح دهم.”

مراحل

درست مانند کودکی که برای راه رفتن، مراحل سینه‌خیز رفتن، چهار دست و پا رفتن و تاتی کردن را طی می‌کند؛ با مخاطب همراه شوید و هر مرحله را کامل توضیح دهید و قدم به قدم او را در مسیر درست همراهی کنید.

نتیجه‌گیری مقاله “راهنمای مبتدیان”

یادآوری کنید که راهنمای شما چقدر مفید است. مثال:”با خواندن مقاله راهنمای مبتدیان برای راه‌اندازی سایت، دیگر نیازی نیست ساعت‌ها برای بدست آوردن اطلاعات لازم برای راه‌اندازی سایت جستجو کنید. شما همه موارد لازم را یکجا در اختیار دارید”. در نهایت باز هم درباره اهمیت موضوع مقاله صحبت کنید تا مخاطب را به انجام کار ترغیب کند.

6. مقالات “چگونه آنها این کار را انجام دادند”

این مقالات نشان می‌دهند افراد یا گروه‌های موفق چطور به نتایج شگفت‌انگیز رسیده‌اند. این نوع مقالات بسیار جذاب هستند چون شما راز موفقیت افراد موفق را فاش می‌کنید و به خواننده نشان می‌دهید که چگونه می‌تواند به نتایج مشابه برسد.

عنوان مقاله “چگونه آنها این کار را انجام دادند”

عنوان این مقالات از سه بخش تشکیل می‌شود:

افراد یا سازمان موفقی که می‌خواهید روی آنها تمرکز کنید

مثال: موفق‌ترین بدنسازان جهان

تعداد افراد یا سازمان‌هایی که پوشش می‌دهید

مثال: 15 نفر از موفق‌ترین بدنسازان جهان

آنچه خواننده از مقاله شما یاد خواهد گرفت

مثال:”15 نفر از موفق‌ترین بدنسازان جهان، رژیم بعد از تمرین خود را نشان می‌دهند”.

مقدمه مقاله “چگونه آنها این کار را انجام دادند”

مروری بر فرصت پیش رو

در اینجا تاکید می‌کنید که اگر خواننده در مسیر افراد موفق در این حوزه گام بردارد، فرصت‌های زیادی برای موفقیت در این زمینه وجود دارد.

مثال:”حتما شما هم می‌خواهید عضلاتی مانند فرانک زین و رونی کلمن داشته باشید. باید بگویم که هر انسانی پتانسیل موفقیت در بدنسازی را دارد، به شرط آنکه در کنار تمرین‌های سخت بدنسازی، رژیم بعد از تمرین را هم جدی بگیرد.”

تاکید کنید که افراد و گروه‌های خاصی به نتایج عالی می‌رسند، در حالیکه دیگران شکست می‌خورند

با این کار یک تصویر واضح را ترسیم می‌کنید که نشان می‌دهد یک راه درست و البته یک راه غلط وجود دارد. مثال:”متاسفانه همه بدنسازان علی‌رغم انجام تمرین‌های سخت به قهرمانی نمی‌رسند. اما فردی مانند رونی‌کولمن 26 بار قهرمان بدنسازی می‌شود. باید از خودمان بپرسیم در کنار تمرین‌های سخت بدنسازی، چه چیزی برای رسیدن به موفقیت لازم است؟”

به خواننده نشان دهید که راز موفقیت افراد موفق را فاش خواهید کرد

به مخاطب قول دهید که براساس نمونه‌های دنیای واقعی، مسیر موفقیت را به آنها نشان می‌دهید. مثال:”در این مقاله قصد دارم به شما نشان دهم چگونه موفق‌ترین بدنسازان جهان، مانند رونی کولمن، از طریق رژیم مناسب بعد از تمرین‌های سخت، به قهرمانی رسیده‌اند.”

مروری کوتاه بر موفقیت فرد یا گروه

برای اثبات موفقیت فرد یا گروه مورد نظر، چند آمار ارائه دهید. این کار به خواننده انگیزه می‌دهد که او هم می‌تواند به همان نتایج برسد.

مثال :”Airbnb در سال 2008 با سه مرد که می‌خواستند اتاق نشیمن خود را به مسافران اجاره دهند آغاز شد. در حال حاضر، Airbnb هر شب میزبان یک میلیون مهمان است.”

رویکرد منحصر به فرد افراد یا گروه موفق

نشان دهید آنچه که این افراد موفق انجام می‌دهند، منحصر به فرد و متفاوت است. مثال:”یکی از مهمترین فاکتورهایی که منجر به موفقیت Airbnb شد، بازاریابی ایمیلی منحصر به فرد آنها است. Airbnb به جای ارسال ایمیل‌های تکراری و یکنواخت، ایمیلی متناسب با علاقه شخصی فرد ارسال می‌کند.”

چرا این روش به نتیجه می‌رسد

باید با دلایل منطقی نشان دهید که این روش موثر است. مثال:”اکثر استارت‌آپ‌ها برای افرادی که سبد خرید را رها می‌کنند، کد تخفیف 10% ارسال می‌کنند. اما Airbnb اطلاعات بیشتری در مورد شهر مورد نظر مشتری ارسال می‌کند. بنابراین مشتری بهتر می‌تواند تصمیم بگیرد. “

نحوه اجرای رویکرد افراد موفق

در این قسمت جزئیات پیاده سازی روش افراد موفق را به خواننده توضیح می‌دهید. توضیحات باید ساده، قابل درک و قابل اجرا باشد.

نتیجه‌گیری مقاله “چگونه آنها این کار را انجام دادند”

در متن مقاله با نمونه‌های واقعی، نکات عملی زیادی را به مخاطب یاد داده‌اید. در قسمت نتیجه‌گیری باید آنها را برای اقدام و پیاده‌سازی نکات عملی تشویق کنید.

حتماً مجدداً تاکید کنید که توصیه‌های شما در دنیای واقعی آزمایش شده است. در نتیجه برای هر فرد دیگری قابل اجرا است.

7. نقض یک باور غلط وتصحیح آن

این قالب خیلی موثر است. چون وقتی باورهای عموم را نقض می‌کنید، جنجال و چالش ایجاد می‌کنید. این جنجال باعث می‌شود افراد موافق و مخالف مقاله شما را به اشتراک بگذارند. همچنین با نقض علمی یک باور عمومی، دانش و تخصص خود را نشان می‌دهید.

عنوان مقاله “نقض یک باور غلط وتصحیح آن”

عنوان این مقالات می‌تواند یکی از دو حالت زیر باشد:

یک باور غلط را برجسته کنید

به بررسی چند باور غلط در یک حوزه بپردازید

مثال: ” 13 باور غلط در مورد سئو که صاحبان کسب‌وکار آنلاین باید بدانند”

مقدمه مقاله “نقض یک باور غلط وتصحیح آن”

مانند سایر قالب‌های مقاله، هدف اول مقدمه، جلب توجه خواننده است. باید به خواننده نشان دهید که در مورد غلط بودن آن باور عمومی مطمئن هستید.

جلب توجه

چند خط اول مقدمه باید توجه خواننده را به خود جلب کند. به طور خاص، یک باور غلط در حوزه خود را برجسته کنید. مثال:”اگر فکر می‌کنید سئو فقط انتشار محتوا به صورت منظم است، این تفکر کاملاً اشتباه است”.

از نشان دادن احساسات واقعی خود در این قسمت نترسید. حس واقعی خود را در مورد آن باور غلط بگویید. این کار باعث می‌شود خواننده مقاله شما را دنبال کند.

قول دهید که واقعیت را به خواننده نشان می‌دهید

این نکته را برجسته کنید که مقاله شما بر اساس داده‌ها است نه عقاید یا نظرات شخصی شما. مثال:”در این مقاله، نکات واقعی سئو را به شما می‌گویم. نه تنها 13 باور غلط در مورد سئو را بررسی می‌کنم، بلکه اطلاعات جدیدی از تحقیقاتم را به شما نشان خواهم داد که می‌تواند به شما در مسیر درست کمک کند.”

بخش باورهای غلط

در این قسمت باورهای غلط را توضیح می‌دهید و آنها را نقض می‌کنید:

1. پیشینه باور غلط

زمینه پیدایش هر باور غلط را بیان کنید.

مثال:”در اوایل مقاله‌نویسی، انتشار محتوا به صورت منظم جواب می‌داد. به همین دلیل این رویکرد برای تولید محتوا بسیار محبوب شد.”

2. داده‌های واقعی یا بررسی موردی برای نقض باور غلط

در این قسمت باید نشان دهید چرا این باور غلط است و این موضوع را با داده‌ها یا بررسی یک مورد خاص اثبات کنید.

مثال:”امروزه نوشتن محتوا به صورت منظم، مانند گذشته کارآمد نیست. چون تعداد محتواهای متنی که در روز منتشر می‌شود، زیاد است. بنابراین برای رشد وبسایت خود نمی‌توانید به انتشار مطلب جدید بسنده کنید! شما باید مطالب حاصل از تحقیقاتتان را منتشر کنید. من با استفاده از 11 محتوای کاربردی و با کیفیت، بازدید سایتم را به بیش از 5000 بازدید کننده در ماه رسانده‌ام.”

3. به جای پیروی از باور غلط، چه کاری باید انجام دهیم

در این قسمت باور غلط را تصحیح کنید. مثال:”اگر به دنبال گزینه‌ای برای انتشار مقاله جدید در هر هفته هستید، این روشی است که توصیه می‌کنم حتما امتحان کنید…”

نتیجه‌گیری مقاله “نقض یک باور غلط وتصحیح آن”

در آخر مجددا باور غلط را بازگو کنید و تاکید کنید که شما حقیقت را با داده‌های واقعی به آنها نشان داده‌اید.

مثال:”در این مقاله 13 باور غلط در مورد سئو را دیدید. حتماً متوجه شده‌اید که انتشار مطالب به صورت منظم، مانند گذشته موثر نیست! امروزه بازاریابی محتوا بیشتر به کیفیت اهمیت می‌دهد و کمیت به تنهایی کافی نیست.”

در نهایت می‌توانید خواننده را دعوت کنید در قسمت دیدگاه‌ها بگوید کدام باور غلط بیشتر برایش تعجب‌آور بود.

واضح است که قالب مقالات به 7 مورد بالا محدود نیست.حتما شما هم می‌توانید در حوزه خود مقالاتی بنویسید که بسیار مفید و کاربری هستند اما خارج از قالب‌های بالا هستند. در واقع قالب‌های گفته شده به شما کمک می‌کند راحت‌تر و سریع‌تر مقالات پر بازدید و جذاب برای مخاطبینتان بنویسید. 

ار قالب‌های دیگر مقاله نویسی می‌توان موارد زیر را نام برد.

8. مقاله “تعاریف”

قطعا در هر حوزه‌ای مفاهیم پایه‌ وجود دارد. برای افرادی که به تازگی وارد با حوزه شما آشنا شده‌اند، دانستن تعاریف مفاهیم پایه‌ای ضروری است. به عنوان مثال در حوزه آرایشگری بانوان، قطعا افرادی هستند که تعریف میکروپیگمنتیشن را نمی‌دانند. پس نوشتن مقاله‌ای با موضوع “میکروپیگمنتیشن چیست؟” قطعا برای افراد زیادی کاربردی و جالب خواهد بود.

9. مقاله “راهنمای گام به گام”

در یکی از قالب‌های گفته شده، جزئیات مقاله راهنما مبتدیان را گفتیم. اما لزوما افراد مبتدی نیاز به راهنما ندارند. به عنوان مثال فرض کنید شما فروشنده ماشین لباسشویی ال‌جی هستید. روش روشن کردن ماشین لباسشویی ال‌جی و تنظیمات آن، قطعا مخصوص افراد مبتدی است.

اما می‌توانید برای افراد حرفه‌ای‌تر مقالات تعمیر ماشین لباسشویی ال‌جی را بنویسید. در این مقالات یک نتیجه مشخص را در چند گام تقسیم‌بندی می‌کنید. مخاطب با طی کردن این گام‌ها به راحتی می‌تواند به نتیجه برسد.

10. مقاله “اشتباهات متداول”

در هر حوزه‌ای که هستید، قطعا یکسری اشتباهات متداول در حوزه شما وجود دارد. نوشتن این اشتباهات می‌تواند یکی از مقالات پر بازده سایت شما باشد. در این مقالات باید بگویید این اشتباهات چه اسیبی به مخاطب می‌زند و برطرف کردن آنها چه سودی به مخاطب می‌رساند. به عنوان مثال در حوزه آشپزی می‌توانید مقاله‌ای با موضوع “اشتباهات رایج در کیک پختن که باعث می‌شود کیک شما به اندازه کافی پف نکند” بنویسید.

در این مقاله 10 قالب برای نوشتن مقالات سایت ذکر شد. شما کافیست یکی از قالب‌ها را انتخاب کنید و با جاگذاری مطالبتان در هر قسمت، یک مقاله پربازدید بنویسید. در مقاله ” 14 راز نوشتن مقاله کاربرپسند برای سایت” نکاتی را گفته‌ام که با رعایت آنها می‌توانید مقالات پربازدیدتری بنویسید. در قسمت دیدگاه‌ها برایم بنویسید که کدام قالب برایتان جذاب‌تر بود و فکر می‌کنید کدام قالب بازدید زیادی برای سایت شما خواهد داشت؟

به این مقاله امتیاز دهید
(برحسب میزان رضایت خود از محتوای این مقاله، به آن از 1 تا 5 ستاره دهید)

امتیاز 4.4 از 7 رای

اولین نفری باش که امتیاز خودت رو ثبت می‌کنی!

جدیدترین مقالات
پرسش و دیدگاه

پس از بررسی سریع و پاسخگویی توسط کارشناسان، به شما اطلاع‌رسانی می‌گردد.

اشتراک در
اطلاع‌رسانی به من هنگامی که :
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن تمامی دیدگاه‌ها

آنچه در این مقاله می‌خوانید

جدیدترین مقالات

5 مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است

حذف زبانه راهنما (Help Tab) از بالای پیشخوان مدیریت وردپرس
حذف زبانه راهنما از بالای پیشخوان مدیریت وردپرس
حذف آیتم‌ها از نوار مدیریت وردپرس
حذف آیتم‌ها از نوار مدیریت وردپرس
نصب وردپرس روی هاست سی‌پنل در 5 دقیقه!
نصب وردپرس روی هاست سی پنل
گراواتار چیست؟ + آموزش گام به گام ثبت‌نام در Gravatar و ساخت تصویر پروفایل وردپرس
افزونه چیست؟ + نکات مهم در مورد افزونه‌ها

آنچه در این مقاله می‌خوانید

فهرست
Search