21 نکته شگفت‌انگیز برای ضبط اولین ویدیو از خودتان

نکات ضبط اولین ویدیو از خودتان
(امتیاز 2.6 از 5 رای)
2.6/5

شما به عنوان فروشنده، مدرس یا ارائه دهنده خدمات، حتماً از اهمیت استفاده از ویدئو در توسعه کسب و کار خود و جلب اعتماد مخاطب، آگاه هستید. اما نکته مهم این است که برای همه ما قرار گرفتن در مقابل دوربین و ضبط اولین ویدیو سخت و دلهره‌آور است.

مغز شما در مقابل دوربین، سخنرانی، برگزاری لایو و … واکنش نشان می‌دهد، چون در موضع ترس قرار می‌گیرد. یکی از راه‌های از بین بردن این ترس تمرین و بالا بردن اعتماد به نفس است. 

در این نوشته به شما کمک خواهم کرد که این اضطراب را از بین ببرید. در نتیجه به راحتی آب خوردن در جلوی دوربین ظاهر شده و با مخاطبینتان ارتباط برقرار کنید. انتشار ویدیوهای مفید و با کیفیت، کسب و کار شما را متحول خواهد کرد.

1. روی ظاهر خود زوم نکنید

همه ما روی ظاهرمان حساس هستیم و گاهی عیوب چهره‌مان را چند برابر بزرگتر می‌بینیم. اما باید بدانید که برای مخاطبین شما، صحبت‌هایتان مهم است.در واقع موضوعِ ویدئو، شما نیستید! موضوع اصلی ویدئو محتوایی است که به مخاطب ارائه می‌دهید.

پس به ظاهر خود توجه نکنید. لازم نیست همه ما زیبا، خوش‌هیکل، خوش‌تیپ و بی‌نقص باشیم. حتماً در اینستاگرام اینفلوئنسرهایی با اضافه وزن زیاد را دیده‌اید. این افراد با تمرکز بر روی پذیرش ظاهر و دوست داشتن خودمان، به هر نحوی که هستیم، فالوورهای زیادی جذب کرده‌اند. پس برای دیده شدن محتوایتان، لازم نیست بهترین چهره را داشته باشید. به جای زوم کردن روی ظاهرتان، بر روی محتوا و اطلاعاتی که ارائه می‌دهید تمرکز کنید.

2. لباس راحت اما مناسب بپوشید

خوش پوش باشید اما به خاطر داشته باشید که شما مدل یا بازیگر نیستید. لباسی را انتخاب کنید که شما را آراسته و منظم نشان دهد و در آن احساس راحتی کنید. تا حد معقولی صورت خود را آراسته کنید. این کار به شما اعتماد به نفس می‌دهد و اگر در جلوی دوربین اعتماد به نفس کافی داشته باشید، بقیه ماجرا حل خواهد شد.

اگر استرس یا صحبت کردن باعث تعریق شما می‌شود، از لباسی استفاده کنید که لکه‌های عرق مشخص نباشد. در حین صحبت کردن صورت خود را با دستمال پاک کنید و مجدداً ادامه دهید.

سعی کنید متناسب با مخاطبینتان لباس بپوشید. به عنوان مثال در مورد آقایان، اگر برای مدیران صحبت می‌کنید از کت و شلوار استفاده کنید و اگر مخاطب شما دانش‌آموزان هستند، از تیشرت و شلوار جین استفاده کنید. 

3. روی موضوع تسلط داشته باشید

همانطور که گفتیم مهم‌ترین پارامتر برای داشتن یک ویدئو تاثیرگذار، محتوای ویدیو است. پس در مورد موضوعاتی صحبت کنید که روی آن تسلط کامل دارید. اگر به صحبت‌هایتان اطمینان داشته باشید، با اعتماد به نفس بیشتری صحبت خواهید کرد. بنابراین هرچه در حیطه کاری خود با تجربه‌تر باشید، تسلط بیشتری بر موضوع خواهید داشت و در نتیجه ویدیو تاثیرگذارتری تولید می‌کنید.

اگر بخواهید محتوای دیگران را کپی کنید و در مورد موضوعی صحبت کنید که اطلاعات کافی ندارید، ویدئو شما جذاب نخواهد بود. زمانی محتوای ویدیو شما دلنشین است که برخواسته از علم، مهارت و تجربه شما باشد. پس به جای حساسیت روی تیپ، ظاهر و قیافه، روی موضوع تمرکز کنید!

با اعتماد به نفس صحبت کنید و به صحبت‌های خود اطمینان داشته باشید.

4. لازم نیست ایده‌آل باشید

شما قرار نیست بی‌نقص باشید! حتی اگر اولین بار نیست که جلوی دوربین می‌ایستید، باز هم حتماً اشتباه خواهید داشت. پس ایده‌آل‌گرا نباشید. طبیعی، راحت و بدون استرس صحبت کنید. اگر در حین صحبت کردن تُپق زدید یا کلمه‌ای را اشتباه گفتید، تا حد ممکن ویدیو را متوقف نکنید و با گفتن “ببخشید” به صحبت‌هایتان ادامه دهید. مگر اینکه اشتباه فاحشی مرتکب شده باشید که ممکن است علم و مهارت شما را زیر سوال ببرد. مطمعن باشید مخاطب شما هم متوجه این موضوع هست که شما هم انسان هستید و ممکن است در صحبت کردن دچار اشتباه شوید. 

کمال‌گرایی باعث می‌شود زود خسته شوید و به هدفتان نرسید. اگر کمال‌گرا باشید و روی تک تک کلماتتان حساس شوید، احتمالاً هرگز اولین ویدیوی خود را منتشر نخواهید کرد!

5. به خودتان اعتماد داشته باشید

حتماً در فضاهای مختلف، ویدیو افراد مختلف با ظاهر متفاوت را دیده‌اید. تعداد ویدیوهایی که هر روز در اینستاگرام، یوتیوب، آپارات و غیره می‌بینیم، کم نیستند. چرا شما یکی از این افراد نباشید؟

به توانایی‌های خودتان اعتماد داشته باشید. به این موضوع فکر کنید که اگر افراد مختلفی قبل از شما این کار را انجام داده‌اند، پس حتما شما هم می‌توانید. یادتان باشد شما در حال اجرای برنامه زنده تلویزیونی نیستید. پس می‌توانید هر چند بار که لازم است از اول ویدیو را ضبط کنید. البته حواستان باشد در این موضوع دچار وسواس نشوید. 

6. محتوایتان را با توجه به زمان ویدیو تنظیم کنید

با توجه به اینکه تصمیم دارید محتوای خود را در کدام شبکه اجتماعی یا سایت منتشر کنید، برای محتوای خود یک مدت زمان حدودی تعیین کنید. سپس صحبت‌هایتان را با توجه به زمان تنظیم کنید. اگر زمان تعیین شده برای محتوای مورد نظر شما کافی است، همه نکات را با آرامش توضیح دهید.

اما اگر زمانتان نسبت به موضوع محدود است، به جای عجله و تند حرف زدن، حجم نکات را کاهش دهید. در واقع مهم‌ترین مسئله این است که با آرامش صحبت کنید تا مخاطب تمام نکات محتوای شما را درک کند.

به یاد داشته باشید برای عالی بودن لازم نیست از صفر تا صد یک موضوع را کامل توضیح دهید و با توجه به فضای مورد نظر، محتوا را تقسیم‌بندی ‌کنید.

7. قبل از ضبط به چارچوب محتوای ویدیو فکر کنید

برای صحبت‌هایتان برنامه داشته باشید. باید از قبل بدانید در مورد چه موضوعی می‌خواهید صحبت کنید. توجه داشته باشید منظورمان این نیست که از قبل برای صحبت‌هایتان سناریو بچینید! یک موضوع را انتخاب کنیدو نکات مهم آن را در ذهن خود مرور کنید.

طبیعی باشید و به راحت‌ترین شکل ممکن در مورد موضوع مورد نظر صحبت کنید. حواستان باشد که اگر از روی جایی بخوانید، صحبت‌های شما خشک و غیر طبیعی به نظر می‌رسد و مخاطب از لحن شما و جهت دید چشمهایتان، به راحتی تشخیص خواهد داد.

اگر بدون برنامه و فی‌البداهه شروع به صحبت کنید، از موضوع اصلی دور شده و وارد حواشی می‌شوید. وقتی برای صحبت‌هایتان چینش خاصی در نظر نگرفته‌اید، ممکن است یک نکته مهم را فراموش کنید یا حتی مفاهیم مورد نظر را منتقل نکنید.

8. صحبت‌هایتان را تقسیم بندی کنید

فرقی نمی‌کند که اولین بار است در جلوی دوربین ظاهر می‌شوید یا صدُمین بار! به خاطر سپردن پاراگراف‌های طولانی برای همه انسان‌ها سخت است. بنابراین بهتر است متن خود را به بخش‌های کوچکتر تقسیم کنید. بهتر است یک لیست از مهم‌ترین نکات آماده کنید. حتی اگر فکر می‌کنید بعضی از سرتیترها را فراموش می‌کنید، از فلش کارت استفاده کنید و گاهی به آن نگاهی بیندازید. یا حتی می‌توانید نکات مهم را روی یک کاغذ بنویسید و در مواقع لزوم مکث کرده و به یادداشت خود نگاهی بیندازید. می‌توانید با نرم‌افزارهای مناسب، قسمت‌های اضافی ویدئو را حذف کنید.

9. قبل از ضبط ویدیو، خودتان را شارژ کنید

در اوایل کار، قبل از فیلمبرداری فعالیت مورد علاقه خود را انجام دهید. مثل گوش دادن به موسیقی مورد علاقه‌تان، دیدن فیلم مورد علاقه، خوردن غذای مورد علاقه یا هر کار دیگری که به شما انرژی و آرامش می‌دهد.

حتی اگر تازه‌کار هم نیستید، ضبط ویدیو را در پُر انرژی‌ترین زمان روز انجام دهید. ممکن است بنا به عادات شما، این زمان صبح، بعد از ظهر یا حتی نیمه شب باشد. فرقی نمی‌کند. فقط مهم است که در بالاترین سطح انرژی باشید. این کار باعث می‌شود با انرژی و انگیزه صحبت کنید.

10. اگر لازم است، نشسته صحبت کنید

اگر استرس دارید، پاهایتان می‌لرزد یا مُدام رو به جلو و عقب حرکت می‌کنید؛ نشسته صحبت کنید. نشستن استرس شما را کاهش می‌دهد و احساس راحتی بیشتری خواهید داشت. حتی اگر نمی‌توانید به استرستان غلبه کنید، پشت میز بنشینید و با تکان دادن پاهایتان، استرس خود را تخلیه کنید.

البته این راهکار فقط برای اولین ویدیوهای شماست. باید کم کم استرس را فراموش کنید و راحت صحبت کنید.

11. دوربین را مخاطب خود فرض کنید

فرض کنید دوربین مخاطب شماست. قطعاً وقتی با مخاطبتان رو در رو صحبت می‌کنید، به نقطه دیگری نگاه نمی‌کنید. پس مستقیماً به دوربین نگاه کنید. حتی می‌توانید از شخصی بخواهید پشت دوربین بایستد و برای او توضیح دهید.

تا به حال برایتان پیش آمده که در هنگام تماشای یک برنامه زنده تلویزیونی، مجری به سمت دیگری نگاه کند؟ در این حالت حتماً برای چند لحظه حواستان پرت شده و از موضوع منحرف شده‌اید. اگر به دوربین نگاه نکنید، مخاطب شما هم چنین حسی را تجربه خواهد کرد. مخاطب شما بسیار باهوش است و به راحتی افق دید شما را تشخیص می‌دهد.

مواظب باشید وقتی به لنز دوربین نگاه می‌کنید، بیش از حد پلک نزنید. چون این کار نشان دهنده عدم صداقت شماست. طبیعی باشید و طوری به دوربین نگاه کنید که گویی به دوستتان نگاه می‌کنید.

ضبط ویدئو

12. عوامل حواس پرتی را حذف کنید

سعی کنید محیطی آرام و خلوت را برای ضبط اولین ویدئوتان انتخاب کنید.حضور افراد دیگر، صداهای مزاحم، موبایل و … تمرکز شما را کم می‌کند.

حتی ممکن است حضور فیلمبردار حواس شما را پرت کند یا در اولین ویدئوها حضور فرد دیگری شما را معذب کند. در این حالت خودتان دکمه رکورد را بزنید، در جلوی دوربین بایستید، ویدیو را ضبط کرده و در نهایت قسمت اول را از ویدیو حذف کنید. هدف ما این است که شما شروع کنید و برای رسیدن به این هدف، تمامی موانع را حذف می‌کنیم. 

13. راحت صحبت کنید

وقتی می‌خواهید در مقابل دوربین صحبت کنید، فرض کنید دوستتان در مقابل شما ایستاده است. شما در حال نوشیدن یک فنجان چای هستید و می‌خواهید یک موضوع کاربردی را برای دوستتان توضیح دهید. اگر اینگونه فرض کنید، راحت‌تر صحبت خواهید کرد. یعنی لازم نیست از کلمات قلمبه سُلمبه استفاده کنید یا لفظ قلم صحبت کنید! هرچقدر مطالب را ساده‌تر و راحت‌تر توضیح دهید، مخاطب بیشتر لذت خواهد برد. البته حواستان باشد بیش از حد با مخاطب صمیمی نشوید.

14. شمرده صحبت کنید

وقتی در مقابل دوربین می‌ایستید، کمی شمرده‌تر از حالت معمولی صحبت کنید. با طمأنینه حرف بزنید و کلمات را کامل ادا کنید. این کار چند فایده دارد. اول اینکه مخاطب با آرامش به صحبت‌های شما گوش می‌دهد و تمامی کلمات و جملات شما را کامل می‌شنود. دوم اینکه وقتی شمرده صحبت می‌کنید، فرصت فکر کردن دارید و می‌توانید کلمات و جملات بعدی را در ذهنتان اماده کنید.

شمرده صحبت کردن شما را مسلط‌تر و با آرامش نشان می‌دهد و مخاطب از همراهی شما لذت خواهد برد.

15. تقلید صدا نکنید

وقتی در مقابل دوربین می‌ایستید، کمی شمرده‌تر از حالت معمولی صحبت کنید. با طمأنینه حرف بزنید و کلمات را کامل ادا کنید. این کار چند فایده دارد. اول اینکه مخاطب با آرامش به صحبت‌های شما گوش می‌دهد و تمامی کلمات و جملات شما را کامل می‌شنود. دوم اینکه وقتی شمرده صحبت می‌کنید، فرصت فکر کردن دارید و می‌توانید کلمات و جملات بعدی را در ذهنتان اماده کنید.

شمرده صحبت کردن شما را مسلط‌تر و با آرامش نشان می‌دهد و مخاطب از همراهی شما لذت خواهد برد.

16. نفس کشیدن را فراموش نکنید

وقتی جلوی دوربین صحبت می‌کنید، به صورت طبیعی نفس بکشید. اگر احساس کردید نفس کم آورده‌اید یا خیلی سریع صحبت می‌کنید، و یا خسته شده‌اید و زمان استراحت شماست.

علاوه بر نفس کشیدن طبیعی، سعی کنید دهانتان را مرطوب نگه دارید. حتماً قبل از شروع فیلمبرداری آب بخورید. در حین صحبت کردن اگر احساس کردید گلویتان خشک شده است، حتماً ضبط را متوقف کرده و آب بخورید. این کار باعث آرامش شما و بهتر شدن صدایتان می‌شود.

17. پُر انرژی باشید

حتماً اشخاص زیادی را دیده‌اید که به واسطه ویدیوهای پُر انرژی‌شان معروف هستند. ویدیوهای آنتونی رابینز ماهیانه چندین میلیون بازدید دارید. او در حین سخنرانی بسیار پر انرژی است و مردم را هیجان زده می‌کند.

قطعاً قرار نیست ما آنتونی رابینز باشیم. اما اگر می‌خواهید در حوزه کاری خود موفق باشید، احساسات خود را با مخاطب به اشتراک بگذارید و همیشه پر انرژی باشید. مواظب باشید که در لبخند زدن یا پر انرژی بودن زیاده‌روی نکنید و کاملاً طبیعی باشید.

18. لبخند بزنید

همیشه رو به دوربین لبخند بزنید. لبخند زدن شما به مخاطب این حس را انتقال می‌دهد که از به اشتراک گذاشتن اطلاعاتتان با او خوشحال هستید. لبخند زدن صمیمیت بیشتری بین شما و مخاطب ایجاد می‌کند. به شرط اینکه لبخند شما مصنوعی نباشد!

19. زبان بدنتان را بهینه کنید

علاوه بر زبانتان، سایر اعضای بدنتان هم با مخاطب حرف می‌زند. پس در هنگام صحبت کردن خشک و بی‌حرکت نایستید. نکته مهم این است که زبان بدن از شما جدا نیست. برای داشتن زبان بدن خوب، کافیست خودتان باشید. پس دستها و سرتان را حرکت دهید اما زیاده‌روی نکنید! تحرک زیاد باعث حواس‌پرتی مخاطب می‌شود.

بعد از ضبط ویدئو زبان بدنتان را بررسی کنید و برای ویدئوهای بعدی آن را بهبود ببخشید. اگر تیک دارید سعی کنید آن را ترک کنید. می‌توانید از اطرافیان در مورد زبان بدنتان نظر صادقانه بخواهید.

20. قدم اول را بردارید

قرار گرفتن در مقابل دوربین برای اولین بار، ممکن است ترسناک به نظر برسد. اما به مرور زمان، ضبط ویدیو برایتان راحت‌ترین کار دنیا خواهد بود و در مقابل دوربین مشابه دوستتان صحبت خواهید کرد. بنابراین مهم‌ترین نکته این است که قدم اول را بردارید. هرچقدر زمان بیشتری رابه فکر کردن در مورد این موضوع اختصاص دهید، استرس شما بیشتر می‌شود. پس همین امروز اولین ویدیو را ضبط کنید تا به زودی شاهد پیشرفت شگفت‌انگیز خود باشید. 

21. تمرین کنید

انجام هرکاری برای اولین بار، سخت و دلهره‌آور است. اگر برای شروع بیش از حد وسواس دارید، فقط با تمرین کردن می‌توانید آن را از بین ببرید.

هر روز یک ویدیو یک دقیقه‌ای از خودتان بگیرید و آن را نگاه کنید. با این کار ضبط ویدیو برایتان تبدیل به یکی از کارهای روزانه می‌شود و به آن عادت می‌کنید. بعد از گذشت چند روز، به تدریج زبان بدن و بیان خود را بهبود ببخشید. برای انجام این تمرین، محیطی را انتخاب کنید که در آن راحت هستید. اگر حضور فرد دیگری باعث استرس و اضطراب شما می‌شود، خودتان دکمه رکورد را بزنید، در محل مورد نظر بایستید و شروع به صحبت کنید.

با انجام این تمرین، دوربین با مخاطب واقعی که در مقابل شما می‌ایستد، فرقی نخواهد داشت و بعد از چند روز به راحتی ویدیو ضبط خواهید کرد.

تمرین‌هایی برای افزایش مهارت صحبت جلوی دوربین

بلند بلند با خودتان صحبت کنید

وقتی در حال انجام کارهای خانه هستید، یا در حال رفتن به محل کارتان، حمام و … یک موضوع را انتخاب کنید و در مورد آن بلند بلند صحبت کنید. حتماً خمده‌دار به نظر می‌رسد و فکر می‌کنند دیوانه شده‌اید. اما وقتی ویدیوهای عالی ضبط کردید و کسب و کارتان را توسعه دادید، برایشان دلیل کارتان را توضیح خواهید داد.

هرچقدر بیشتر این کار را انجام دهید، تُپق‌ها و فراموش کردن جملات کمتر می‌شود و دایره لغاتتان افزایش می‌یابد.

به عنوان تمرین یک موضوع را انتخاب کنید یا در حالت بهتر از شخص دیگری بخواهید موضوعی را انتخاب کند و 3 دقیقه در مورد آن موضوع صحبت کنید.

بعد از ضبط ویدیو، آن را برای فردی با تجربه‌تر ارسال کنید

اولین ویدیوهایتان را برای اشخاصی که به نظر آنها احترام می‌گذارید ارسال کنید. از آنها بخواهید نظر خود را صادقانه بگویند. البته انتقاداتشان را نپرسید. آز آنها بخواهید ویدیو را با دقت ببینند و به شما بگویند کدام قسمت یا کدام ویژگی برایشان جذاب‌تر است و دلیل آن چیست. روی همین قسمت‌ها تمرکز کنید.

در واقع با استفاده از بازخورد مردم و علایقشان کار را شروع کنید. این تمرین دو مزیت دارد. اول اینکه اعتماد به نفس شما را بالا می‌برد و دوم اینکه از موضوعات و جنبه‌های مورد علاقه مردم مطلع می‌شوید.

هر روز یک ویدیو در شبکه اجتماعی شخصی خود به اشتراک بگذارید

اگر از ضبط ویدیو و به اشتراک گذاشتن آن در فضای کاری خود می‌ترسید، ویدئوهای کوتاه سلفی بگیرید و در شبکه اجتماعی شخصی خود به اشتراک بگذارید. باید موضوعاتی را انتخاب کنید که از صحبت کردن در مورد آن‌ها لذت ببرید. حتی اگر برایتان جذاب است در مورد روزمرگی‌های خود صحبت کنید و به واکنش مخاطبین توجه کنید. مطمعن باشید از واکنش افراد شگفت‌زده خواهید شد. با این کار هم تجربه بیشتری پیدا حواهید کرد و هم اعتماد به نفستان افزایش پیدا می‌کند.

در نهایت میخواهم این نکته را تاکید کنم که قرار گرفتن در مقابل دوربین و ضبط ویدیو، کار بسیار ساده‌ای است. وقتی جلوی دوربین هستید، همه افراد مخالف را فراموش کنید. اکثر آن‌ها واقعاً ویدیوهای شما را نمی‌بینند و فقط نظر می‌دهند. شخصی که ویدئو شما را تماشا می‌کند، شما را دوست دارد. تصور کنید هزاران کار دیگر در دنیا وجود دارد که آن فرد می‌توانست به آن‌ها بپردازد، ولی ویدئوی شما را انتخاب کرده است. این موضوع برای شما لذت‌بخش نیست؟

به عنوان آخرین نکته، می‌خواهم دو پارامتر بسیار مهم برای ضبط ویدئوهای جذاب را خدمتتان عرض کنم:

1. خودتان باشید!

2. در هر شرایطی که هستید، اولین ویدیوتان را ضبط کنید.

اگر این دو مورد را عمیقاً باور داشته باشید و به آنها عمل کنید، به زودی شاهد پیشرفت بزرگی در کسب و کارتان خواهید بود.

ویدئو مهمترین قالب تولید محتوا است. پس لازم است هرچه زودتر به ترس جلوی دوربین ظاهر شدن غلبه کنید و با تولید ویدئو تحول بزرگی در کسب‌وکارتان ایجاد کنید. لطفا در قسمت کامنت‌ها بگویید دلیل اصلی شما برای ضبط نکردن ویدئو از خودتان، تا امروز چه بوده است؟

به این مقاله امتیاز دهید
(برحسب میزان رضایت خود از محتوای این مقاله، به آن از 1 تا 5 ستاره دهید)

امتیاز 2.6 از 5 رای

اولین نفری باش که امتیاز خودت رو ثبت می‌کنی!

جدیدترین مقالات
پرسش و دیدگاه

پس از بررسی سریع و پاسخگویی توسط کارشناسان، به شما اطلاع‌رسانی می‌گردد.

اشتراک در
اطلاع‌رسانی به من هنگامی که :
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
دیدن تمامی دیدگاه‌ها
جدیدترین مقالات

5 مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است

حذف زبانه راهنما (Help Tab) از بالای پیشخوان مدیریت وردپرس
حذف زبانه راهنما از بالای پیشخوان مدیریت وردپرس
حذف آیتم‌ها از نوار مدیریت وردپرس
حذف آیتم‌ها از نوار مدیریت وردپرس
نصب وردپرس روی هاست سی‌پنل در 5 دقیقه!
نصب وردپرس روی هاست سی پنل
گراواتار چیست؟ + آموزش گام به گام ثبت‌نام در Gravatar و ساخت تصویر پروفایل وردپرس
افزونه چیست؟ + نکات مهم در مورد افزونه‌ها
فهرست
Search